Sågverk (mindre)

Sågverk för en nybörjare??

76 inlägg 53567 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågverk för en nybörjare??

Walfridsson  
#333051 Hej läser en massa trådar om sågverk och blir sugen på att skaffa ett själv men det jag är orolig för att det är så svårt att få till inställningarna på sågverket. Men nu till det viktigaste vad för sågverk skulle passa en nybörjare det ska vara lätt att såga och ställa in och det får väll inte bli allt för dyrt ca 50tkr.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

Granstorp  
#333106 Går precis i samma tankar! Var först inne på ett kedjesågverk men efter mitt besök på den nyss avslutade skogsmässan så har jag tänkt om! Tittade på en visning av en av dom populäraste kedjesågarna och det jag förbluffades av var vilken hiskelig tid det tog att såga en relativt tjock planka ur en granstock, jag överdriver inte om jag påstår att det tog mellan 4 och 5 minuter! Vet inte om det var något extra med just den stocken, men jag hade blivit skogstokig över att behöva veva så lång tid för en planka! Jag är nu inne på en Wood-Mizer L10 med elektrisk höjdreglering. Lt10 verkar vara en lagom såg att börja med till en rimlig kostnad!

Var först lite skeptisk till bandsågblad då man alltid hört att bladen är väldigt känsliga för grus och jord på stocken, men jag undrar om inte kedjesågarna är minst lika känsliga! Tydligen kan man skicka sina bandsågblad till Mekwood och få dom slipade för 80kr och det tycker jag verkar helt överkomligt! Säljaren på Mekwood hävdade att man sågar ca 20 stockar utan att behöva slipa bladet om det inte är överdrivet med föroreningar på stockarna( vet att han var säljare....)

Fyll gärna på med era erfarenheter av diverse sågverk för hobbybruk!

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Walfridsson  
#333109 Ja låt höra av "eliten" vad dom säger ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

JPW  
#333115 Men så lång tid var väl för ett sågverk drivet av en motorsåg? Jag är verkligen inte eliten men jag har gått från Logosols timmerjigg drivet av en 72 kubiks motorsåg till ett Logosol M8 med elmotor (8kW tror jag), och det är stor skillnad. Jag har inte sågat grova stockar i den än men gissar att det inte på långa vägar tar fem minuter per skär ändå. Men jag är som sagt verkligen inte eliten på området...

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333121 Håller med. En grov gran kör man med en fart om 2-3 meter per minut med ett elmotordrivet verk. Jag har 5,5 kW-motor på mitt Jonsered (numera Lennartsfors) och sågar utan problem även 50 cm-tallar utan att få stressyndrom :grin:

Avatar Fallback

Sågverk för en nybörjare??

Walfridsson  
#333134 Jo i mina ögon är alla som kan det :) (avvundsjukan vet du [emoji12] )
Senast redigerad av Walfridsson tis 09 jun 2015, 13:27, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Walfridsson  
#333135 JPW är logosol lätt att såga med och ställa in? Vore det något för en nybörjare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

Granstorp  
#333136 Sågverket jag tittade på var en kedjesåg som drevs av en elmotor! Men som jag skrev, det kanske var en extra vresig stock dom fått tag i.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

Bax  
#333137 http://www.blocket.se/blekinge/Sagverk_ ... m?ca=3&w=3

Kolla på "Bamsesåg" på Youtube.

Det du behöver är en plan yta att ställa upp det på, men det behöver alla sågverk.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Yanmar 1502d  
#333141 Jag har ett Logosol m7 med elmotor och eldrivning. Drivningen är ett måste tycker jag. Samt en kedjeslip så att det är smidigt att slipa kedjorna vilket behövs ganska ofte för ett bra resultat. Jag var totalt novis när vi skaffade det och hade ingen att rådfråga. Youtube och manualen fungerade kanon. I början upplevde jag det totalt ologiskt med inställningarna men efter ett tag så föll det på plats och nu går det på automatik och känsla. Jag är jättenöjd med det. Det som krävs är en plan yta och plats för spånet som blir. Det ska var en lättstädad plats för det blir mycket spån. Jag har ställt mitt på en betongplatta. Har ej bultat fast det i golvet utan skruvat fast det i långa brädor som fungerar som fötter. Sen har jag byggt en stocktrappa vilket är otroligt skönt att ha. Enkel trappa som tog 30 min att skruva ihop och fästa i verket. Skulle jag köpa något tillbehör idag så är det vattenkylning och toppmagnet för att få ännu bättre resultat.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

JPW  
#333156
Walfridsson skrev:JPW är logosol lätt att såga med och ställa in? Vore det något för en nybörjare


Ja, absolut! Man måste räkna med att det blir lite konstigt sågat i början men jag tycker att man rätt kvickt kommer in i handhavandet.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Rolfnilsson400  
#333158 Om du ska köra stora stockar måste du kolla vad en bandsåg klarar.
20 stockar på en slipning låter optimistiskt

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

teed  
#333236 Även jag tror att 20 stockar är optimistiskt, pratade med en säljare på skogselmia och han gissade att man kunde såga 12-13 stockar om man använde bimetall blad.
Men vet inte hur bra detta heller stämmer.
Själv sågar jag med Logosol farmers och Speed Saw E5 med E37 matning, det tar inte lång tid att såga en stock.
Har en heldel såg filmer på min youtube kanal med info om mitt sågverk. https://www.youtube.com/channel/UCsx6Eb ... KNRw58ZdEw
Och det är jätte lätt att ställa in.
Bild

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Pabene  
#333240 Jag tycker inte att du behöver vara orolig för att hantera ett mindre sågverk. Det är betydligt mera att tänka på vad gäller hantering av stockar, ströa och torka brädor mm.
Köp ett bandsågverk med manuell matning, du skjuter fram sågenheten, gående längs sågbädden. Det är ett bra sätt att lära sig att känna, höra och förstå hur sågen arbetar. Sågar du långa stockar är du med och ser var du sågar i stocken. En bandsåg kräver inte stor kraft att föra fram.
En bandsåg blir ca tre gånger effektivare genom att bladet inte skär så grova snitt. Det går åt mindre energi, du behöver ingen kedjeolja och bandsågen går tyst.
När du sedan sågat något år kommer du att veta mera precis vilka finesser som just du vill ha på din såg.
Pilous minsta stockbandsåg tycker jag verkar prisvärd och bra och jag tror att den har ett högt andrahandsvärde den gång du skulle vilja byta till något större.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Walfridsson  
#333259 Teed: titta lite på din youtube kanal och det är mycket nyttigt man lär sig.

Pabene: så ett bandsågverk är det du rekommenderar får tacka så mycket för tipset. Men det här med att strö och torka är något man får tänka lite extra på då.

Tackar så mycket för all info. [emoji3]får leta efter ett vettigt bandsågverk nu då[emoji3]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).