Traktorer och processorer

Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skördare

99 inlägg 34121 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Seb macahan  
#433671 Nu har ju inte jag något 2miljoners ekipage. Men för en stor skogsgård så förstår jag fördelarna med dessa maskiner. Kanske även på entreprenad i landskap med små bruksytor där maskinflytt äter bort ekonomiska förutsättningar för både entreprenörer och skogsägaren. Som självverksam är det oerhört tillfredsställande o hinna med o gallra som man själv vill. Ekonomin initialt kanske blir sämre men på längre sikt bättre med mindre uttag och noga valda stamval. Men visst, det blir dyra maskiner.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#433677 Är inne på att köpa ett traktor bygge. Komforten hur upplevs den? Fler för och nackdelar?
Tittat på en n 142 direct

Användarvisningsbild

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

skogsjan695xl  
#433682 Gör man 3 meter breda vägar i första gallring så kommer dom vara typ 2.70 i andra gallring.
Har man kört med kedjor på barmark är det med 100% garanti att det gått i röta i endel av vägträden.
Tar man då bort en trädrad till i andra gallring så är ju vägen 5.40 bred sen.
Dessutom är detta med 3 meters vägar endast möjligt på raksträcka på åkerplantering.
I kurvorna måste vägen vara bredare och lika så i sidolut.

4 meters vägar tycker jag det ska vara som skördarförare i 1a gallring.
Då är vägen ca 3.70 i andra gallring å inga mer vägträd behövs tas bort.
Smala vägar ökar risken dramatiskt för stamskador.

Sen är väll ändå detta nått som i teorin ser bra ut med smala vägar men i verkligheten en helt annan sak.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

valtra mega  
#433685
erik__j skrev:Är inne på att köpa ett traktor bygge. Komforten hur upplevs den? Fler för och nackdelar?
Tittat på en n 142 direct

Har inte så lång erfarenhet ännu bara 3 månader men midjestyrningen skulle jag inte vilja vara utan när man hugger behövs inte stor lucka vid vägen för att svänga in i och förlänga räckviden ett par meter och om det lutar sidvägen så är det bra att kunna svänga så bakhjulen står mera på samma nivå för stabiliteten

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Niklas persson  
#433686 Man behöver ju sällan ta en hel rad i andragallringen, bara nåt träd här och där. Raderna e ju sällan spikraka.
I en förstagallring jag gör vägar i nu tar jag en rad, nåt extra träd där det behövs då blir vägen ca 3,5 m bred, +\- 50cm ca. Ca 30m mellan, bredare går nog inte då träden står väldigt tätt.(Skåne)
Tittar man upp i kronorna i vägen ser man att dom kommer sluta sig på de flesta ställe innan andragallringen, hade dom knappast gjort om vägen var 4,5-5m bred

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

valtra mega  
#433688 Här finns två bilder och pris på en valtra n 163 direkt midjestyrd meseran kran och keto 51https://www.nettikone.com/valtra/direkt-163/1546966

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433697
erik__j skrev:Är inne på att köpa ett traktor bygge. Komforten hur upplevs den? Fler för och nackdelar?
Tittat på en n 142 direct

Har en stol med hög rygg och plandämpning i två riktningar vilket gör mycket för komforten annars vad det gäller nackdelar så har jag inte mycket att komma med. Är väldigt nöjd med maskinen och kan berätta att dom som har sett maskinen i arbete har blivit mycket imponerade både över komfort och stabilitet men inte minst kapaciteten.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#433702 Skotar du ut med samma maskin? Är det lätt att ta av kranen eller är det något man drar sig för?

På den traktorn jag tittat på sitter det en 8,5m cranab samt en Nisula 400

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433704 Japp skotare med samma. Att ta loss kranen tar en halvtimme när man gjort det någon gång. Är bara fyra slangar, två elkontakter och fyra bultar att ta bort så det är inte så farligt. Det är att byta hjul eller justera däcktryck, skruva dit framskärmar och speglar som tar mest tid ;-)

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#433705 Vad har du för kran och aggregat ?

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#433706 Hur lång tid tar det att byta mellan skördare och grip? Har du inga bilder att dela med dig av?

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433707 Jag har cranab fc53 dt (8,5m) nisula 425h aggregat samt moheda 121 4wd. Har sit right snabbfäste på rotatorn så byta mellan aggregat och grip +vagn tar ca en halvtimme.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

frågande och vetande  
#433735
d@nne skrev:Jag har cranab fc53 dt (8,5m) nisula 425h aggregat samt moheda 121 4wd. Har sit right snabbfäste på rotatorn så byta mellan aggregat och grip +vagn tar ca en halvtimme.


Ett väldigt intressant ekipage du har skaffat dig måste jag säga:) instämmer också med övriga här om att en bild eller två hade varit roligt att se.

Eftersom det är ganska dyrt att köpa något liknande är det rätt intressant att höra med dig hur tankegångarna gick när du investerade. Är det så du kan räkna hem det, jobbar du även åt andra. eller är det mer glädjen över att kunna sköta sin egen skog.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433754 För att göra lång historia kort, driver med min mor,far och bror mjölkproduktion med 60mjölkande och maskinstation med det mesta för jordbruk. Sköter skogen åt flera grannar och självklart vår egna. Hade innan denna maskin bla en norcar 500 skotare och en fmg 1870 skördare som skaffades efter Gudrun stormen. Hade även en fintrac skördare (beståndsgående) gallringsmaskin tidigare. När skogsmaskinerna kördes på vintern stod traktorn still och tvärt om på sommaren. Vad gäller ekonomin på ett sånt här bygge blir den på två olika budgetar för oss, traktorn betalas av jordbruket och skogsutrustningen av egna skogen och körningen åt kunder. Utan att gå in i siffror så har denna lösningen sänkt våra årliga kostnader och vi har en maskin istället för tre. Får ofta höra att för de pengarna kunde du köpt en skogsmaskin men jag vet vad en skogsmaskin kan kosta och fasta kostnader för service och försäkringar är inte ens hälften på en traktor. Sen hade jag bara en bild och ska säga att jag inte har dom hjulen längre då det bara var på prov.
FB_IMG_1485599572407.jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Chuck Norris  
#433757 Jag kan tänka mig att kapaciteten är skaplig i fin terräng men undrar hur det går i lite sämre terräng? Är inte det vingligt med jordbrukstraktor och den långa kranen om det är lite stenigt och kuperat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).