fre 10 feb 2017, 09:11#436968
Jag har helt missat denna tråd o dess andemening. Det känns ju som lite skönt att fler delar ens uppfattning om "bättre" möjligheter till ökad tillväxt i sitt skogsbrukande. De flesta av punkterna är man benägen att hålla med om. Men några frågor finner jag som behövliga att ta upp.
Om man skall lägga grunden till ett slutnare bestånd än vad mallarna anger. Om man då börjar med att röja "ändamålsenligt" o det är i tall / blandbestånd. Då finns ju risken att man röjer "enligt råden" som finns idag. Vilket kan resulterar i för tidig röjning = ökad risk för betning om träden inte är över beteshöjd. För kraftig röjning som minskar möjligheten till "höjd beståndsslutenhet" o minskad möjlighet till danande av ökad kvalitet samt ökad risk för utveckling av "vargar". Fråga: Hur utför man bäst ändamålsenlig röjning för att lägga grunden till ökad beståndsslutenhet ?
Reflektion: Senarelagt röjning borde kunna minska risken för betesskador, öka möjligheten till att bättre välja kvarstående kvalitetsträd för fortsatt utveckling av beståndet. Fokus på ökade blandbestånd för bästa stormfasthet o minskad sjukdomsrisk.
Jag reagerar också lite över antalet gallringar kontra "ökad beståndsslutenhet" samt risken för mer rotröta om man gallrar oftare maskinellt. Jag upplever ju att beståndsslutenheten gynnas av blandbestånd av Gran o Tall. Mer som en effekt av deras växtsätt o ljusbehov. Granarna som är bredast nertill har möjlighet att som art som tolererar minskat ljusinsläpp. Ha möjlighet till fortsatt tillväxt även under tätare tallbestånd. Där dessa furukronor lapar sol där en mindre mängd grankvist finns. Stormfastheten är som sagt hög. Detta gynnar en kontinuerligt hög tillväxt/areal via stamantalet, men mindre / träd. Men som kompenseras av mindre avgångar, ökad sågvirkeskvalitet som kan förbättras ytterligare med stamkvistning.
Så för att minska risken för att tillgodose marknaden med billig massaved vid flera gallringar. Som kan bli ekonomiskt fel både för markägare som entreprenörer som utförare av åtgärderna. Då dessa kan ge minus på båda hållen. Samt öka risken för spridning av ex. rotröta. Men också för att efter varje gallring, ökar risken för stormfällningar.
Då undrar man ju hur fler gallringar skall kunna upprätthålla en hög beståndsslutenhet o samtidigt kunna ge ett ökat ekonomiskt utfall över tid, om man under utvecklingstiden till mogen skog, har fler tillfällen med utgifter samt fler moment som ökar riskerna för skador på slutprodukten ?
I SLU's forskning ang. tillväxthöjande åtgärder om HUR man gallrar. Så visade ju resultaten på att ogallrade bestånd hade den högsta stående volymen o det högsta rotvärdet. Sen har man ju att förvalta detta på bästa sätt om man har sådana bestånd. Jag kan ju bara räkna ut att även en mindre tillväxt/ träd ger ju ändå en totalt sett ökad volym/areal relaterat till antalet stammar/ha.
Samt att även varje träds volymtillväxt ökar ju med åren även om diametertillväxten är oförändrad. Men här finns ju kvalitetsaspekten o tidsperspektivet som avgörande delar.
Vad är man som markägare villig att avsätta i tid, mot vad marknaden är villig att betala för i framtiden ?
Var någon annanstans, är det köparen som sätter priset på varan man skall köpa ?
Var skall man hitta råvara med de hållfasthetsnormer som krävs, för att kunna bygga mer flervåningshus i trä ?
Här finns all anledning att producenterna återtar en del av marknadsstyrningen prismässigt i framtiden, då den kommer att efterfråga råvaror som finns i en mindre andel i våra skogar idag. Men detta kräver ju att man också kan ERBJUDA det som marknaden efterfrågar.
Jag har i alla fall min bild klar. Vägen till en bra skog har inga genvägar ! Inte heller stickvägar i ett ogallrat slutet bestånd. Där man har tid till att stamkvista utan att förta sig. Där den skogliga tillväxten bygger mer på kvalitativ kvantitet, än på snabbproducerad lågbetald massaråvara. Att skador o sjukdomar utgör ett minimum av risker mot slutprodukten. Där naturvärdena finns under HELA den skogens omloppstid. Och jag tror att om vi går tillbaka till att mer bruka skogen i en längre omloppstid. Minskar kraven på avsättningar av äldre skog. Då den skulle kunna förekomma mer naturligt i våra skogsbestånd.