Skördare

Varken framåt eller bakåt Valmet 901

8 inlägg 8017 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varken framåt eller bakåt Valmet 901

Bondlurk  
#431224 Hej
Har en Valmet 901 -95 med VMM 2000. Får inte upp motorvarvet på den lilla digitala skärmen visar noll, däremot på det analoga kombiinstrumentet med resultat att det inte går att flytta maskinen. Ser i elschemat att det ska finnas en pulsgivare för motorvarvtal. Om den är defekt kan man få det här felet att maskinen inte går att köra. Var i så fall sitter givaren? Tacksam om någon har erfarenhet att dela med sig.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Varken framåt eller bakåt Valmet 901

skogsjan695xl  
#431227 Varvtalet går genom generatorn märkt W. Brukar vara så på diesel iaf.

Avatar Fallback

Re: Varken framåt eller bakåt Valmet 901

d@nne  
#431230 Pulsgivaren brukar sitta i svängkåpan på motorn. Det gjorde den på en fmg Ivart fall.

Avatar Fallback

Re: Varken framåt eller bakåt Valmet 901

Bondlurk  
#431233 Enligt elschemat om jag har tolkat det rätt så får den analoga varvräknaren signal från generatorn W och den digitala varvräknaren från pulsgivaren, som jag inte kan hitta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varken framåt eller bakåt Valmet 901

JoTh  
#431255 Du har fattat det rätt Bondlurk, att kombi-instrumentet får varvtal från generator, och VMM2000 från induktiva givaren ("pulsgivaren") som sitter i sprängkåpan, så givaren läser på startkransen. Kolla först om du går in via servicekod, felsökningen om du där har något räknarvärde. Finns det ett räknar värde gäller det att kalibrerar varvtalet i VMM2000 vid två olika varvtal, för att sätta det rätt i styrsystemet. Går du in i kalibreringsmenyn är det typ 1000rpm och T1 (Tall knappen) sedan 1700 ? rpm och T2 (Gran knappen). Har även varit så att givarna bara har varit extremt skitiga med fett och metallspån, och därför inte fungerat korrekt. Efter att du får upp korrekt motorvarvtal i VMM2000 kommer säkerligen drivningen att fungera igen, då det är ett av minimikraven. Det är inte så att du har tappat minnet i VBU, och fått konfigurera om bland annat maskinmodell mm? Då bör det även göras lite mer inställningar för att det skall fungera. Har du inte bytt backupbatteri i VBU skulle jag rekommendera att du anlitar någon gammal Komatsu mek som läser ur ditt filsystem för att spara en säkerhetskopia av dina inställningar, och därefter löder in ett nytt backup batteri, för att eliminera att datorn tappar minnet, vid något tokigare tillfälle.

Avatar Fallback

Re: Varken framåt eller bakåt Valmet 901

Bondlurk  
#431269 Tack för utförligt svar JoTh.
Problemet är att när jag startar upp maskinen så visar den digital varvräknaren rätt ett tag, kanske några minuter, sen faller den ifrån. Har letat efter pulsgivaren hittar inte den. Sitter den högst upp på svänghjulskåpan? Mycket tacksam för svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varken framåt eller bakåt Valmet 901

JoTh  
#431277 Har för mig att ppu'n / induktiva givaren sitter upptill på sprängkåpan. Kolla gärna i reservdelskatalogen, om du har någon, så bör du hitta en schematisk bild på detta under el. Då det är mer än tio år sedan jag var och rotade i en liknande pjäs, så allt är inte längre glasklart i minnet tyvärr!

Avatar Fallback

Re: Varken framåt eller bakåt Valmet 901

Bondlurk  
#441016 Hej
Har efter mycket letande fått reda på att induktivgivaren som sitter monterad på svänghjulskåpan inte är inkopplad på modeller tom -95. Varför den sitter där kan man ju undra. I mitt fall var det så enkelt att det var glappkontakt i en kabel i elgaselektroniken som sitter i motorrumslådan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).