tis 17 jan 2017, 22:07#431255
Du har fattat det rätt Bondlurk, att kombi-instrumentet får varvtal från generator, och VMM2000 från induktiva givaren ("pulsgivaren") som sitter i sprängkåpan, så givaren läser på startkransen. Kolla först om du går in via servicekod, felsökningen om du där har något räknarvärde. Finns det ett räknar värde gäller det att kalibrerar varvtalet i VMM2000 vid två olika varvtal, för att sätta det rätt i styrsystemet. Går du in i kalibreringsmenyn är det typ 1000rpm och T1 (Tall knappen) sedan 1700 ? rpm och T2 (Gran knappen). Har även varit så att givarna bara har varit extremt skitiga med fett och metallspån, och därför inte fungerat korrekt. Efter att du får upp korrekt motorvarvtal i VMM2000 kommer säkerligen drivningen att fungera igen, då det är ett av minimikraven. Det är inte så att du har tappat minnet i VBU, och fått konfigurera om bland annat maskinmodell mm? Då bör det även göras lite mer inställningar för att det skall fungera. Har du inte bytt backupbatteri i VBU skulle jag rekommendera att du anlitar någon gammal Komatsu mek som läser ur ditt filsystem för att spara en säkerhetskopia av dina inställningar, och därefter löder in ett nytt backup batteri, för att eliminera att datorn tappar minnet, vid något tokigare tillfälle.