lör 14 jan 2017, 20:41#430397
Jo jag provade att köra utan vajern kopplad härom dagen. Felet uppkom då med. Har inte märkt att motorn blivit varm och det är komponenterna som levererades med sågen ny (bortsett från det som byttes vid garantin). Kan nog vara som du skriver att det finns någon lastavkänning inbyggd i systemet. Man hör ibland att motorn låter annorlunda precis vid starttillfället (1-2 sek). Låter mer ansträngd. Därefter nästan tyst.
Nu har jag felsökt och grejat i eftermiddag och det verkar som att jag fått felet fixat, kanske
.
Snäckväxeln sitter monterad på en svart plåt (skymtas på bilden) vilken i sin tur skruvas på sågen med fyra M8. Motsvarande hålbild finns på ramen till såghuvudet (ett 10 mm plattjärn). Bakom detta en 25mm tjock plåt med motsvarande gängade M8 hål. På ovansidan av den tjocka "plåten" sitter ett stödlager (lagerbock) skruvat som stöd för utgående axel från växeln (precis innan linhjulet).
Problem: Hålbilderna på respektive tre delar (svarta monteringsplåten, ramen och 25mm plåten med gängor) var inte exakt borrade vilket resulterade i snedvridning när delarna spändes och som resultat av detta har troligen snäckväxeln gått tungt eftersom den inte helt linjerat med stödlagret.
Lösning: Borrade upp M8 hålen en mm i dom två delarna utan gängor. Kunde vid återmontering skruvas utan verktyg tills brickan klämdes.
Vid provkörning 1:
Allt fungerar helt utan problem ända ner till stillastående på fartreglaget. Hur jag än gör får jag inte fel att uppstå.
Stänger av och monterar skydd, huvar etc.
Tänker att jag får prova en gång till för skoj skull.
Provkörning 2:
Felen uppträder som tidigare men med aningen mindre felfrekvens.
Fattar ingenting?? Hämtar block och penna för att göra diagnos av styrboxen.
Provkörning 3:
Allt fungerar helt utan problem ända ner till stillastående på fartreglaget. Hur jag än gör får jag inte fel att uppstå.
Precis som vid första försöket.
Får nog anteckna nästa gång jag sågar ifall fenomenet visar sig igen.
Tack för hjälpen så här långt
.
//Olof