ons 07 dec 2016, 19:09#422228
Nu har jag svårt att gallra hårt, det bär emot rent estetiskt, men en allt viktigare aspekt för egen del när det gäller skogsskötsel för egen del heter VALFRIHET.
Jag tror inte på skogshares optimeringsiver vad det gäller gallringsprogram. Helt enkelt för att man för att det råder osäkerhet om allt för många faktorer när man försöker analysera skeenden långt fram i tiden (tycker man att SMHI:s 5-dygnsprognos har dålig träffsäkerhet så är det bara att dra egna slutsatser om hur mycket fel det blir i en prognos som sträcker sig några årtionden framåt i tiden). Däremot tror jag stenhårt på att försöka bedriva skogsbruk som ger valfrihet inför framtiden.
Som det utvecklat sig politiskt på sistone så kan det bli så att tidiga och hårda röjningar och gallringar kan vara det som krävs för att kunna avverka skog i lagom dimensioner innan det börjar uppstå ens antydan till några skyddsvärda naturvärden - med risk medföljande risk för inskränkningar i förfoganderätten.
Även detta är alltså ett incitament för att avverka skogen vid 60 istället för 75 års ålder.
Valfrihet har alltid ett värde!!!
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain