sön 06 mar 2011, 10:48#121394
Hej!
Tänk på att kranen på hytten sitter betydligt högre än expansionskärlet för kylsystemet.
Om du öppnar kranen när maskinen är kall så rinner alltså vatten från värmepaketet i hytten ner i expasionskärlet och du får en luftblåsa i värmepaketet.
Om du får luft i värmepaketet i hytten så är det inte säkert att pumparna orkar trycka vatten dit upp.
Men en liten luftblåsa i värmepaketet kan man få fenomen som att värmen beror på motorvarvtalet och på åt vilket håll maskinen lutar.
Antingen får du försöka fylla på vatten igenom kranen, eller så får du lufta maskinen när den är varmkörd upprepade gånger.
Varje gång maskinen är varmkörd så ska det nämligen vara tryck i kylsystemet, detta trycket kan du utnyttja för att trycka upp vatten till kylpaketet. Men så fort du släppt ut trycket så får du vänta tills maskinen kallnat och varmkörts igen, så det är lite tidsödande om det är mycket luft i systemet.
Min gamla 901:a, första generationen, hade förövrigt en elpump på värmeslingan till hytten. Den läckte och jag uppfattade det som att den var till dieselvärmaren, så jag tog bort den.
Jag har dock finfin värme åtminstone ner till -15C, helt utan elpumpar. Jag förstår inte riktigt varför de har gjort det så komplicerat på nyare maskiner?
Valmet 901