Skotare

förslag på gps prog

17 inlägg 9036 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

förslag på gps prog

jocke ek  
#42713 hej alla glada skogsmullar.

har nu kört min buffalo bio i ca 300 timmar.
har nu en fråga till er där ute.
har stora pc:n i maskinen med monterad gps anten.
skulle behöva förslag på programvara till denna.

behöver kunna spara kartbilder samt rita ut avlägg samt få ut gps pos med det ev skriva lite på kartan samt se vart jag lkör så klart. ett pluss är ju om det går att knappa in gps kordinater och sedan kunna navigera dit.

måste inte vara ett som är just för maskinen .
bara det är detaljrikt .

tack på förhand jocke



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: förslag på gps prog

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42726 Vi kör med timbernavi ,funkar fint och har många bra funktioner.
Vi använder flygbilder på avverkningstrakten och har även blåkartan för att hitta till trakten.

Användarvisningsbild

Re: förslag på gps prog

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42774 Vi kör en av korsnäs vidareutvecklad variant av "Arcpad". Sen har de gjort ett tillläggsprogram som kallas MaskinGIS vilket man lätt öppnar/sprar ner trakterna med stickvägar osv. Har använt det i närmare 5 år nu,man vill inte vara utan igen!

Avatar Fallback

Re: förslag på gps prog

__JoCCe__  
#42916 TimberNavi går väl lös på en 20k för den enkla versionen utan logistiken?! Kanske lite onödigt dyr...

Sök på internet efter program, dom flesta går att ladda ner gratis.

Användarvisningsbild

Re: förslag på gps prog

rocky  
#55877 Senaste Kartex versionen från lantmäteriet som är gratis med lite nya finesser och gröna kartan så har man löst det mesta. :geek:

Avatar Fallback

Re: förslag på gps prog

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55918
rocky skrev:Senaste Kartex versionen från lantmäteriet som är gratis med lite nya finesser och gröna kartan så har man löst det mesta. :geek:



Har inte riktig koll, men vad jag vet så kan väl Kartex kanske vara gratis, men Grönakartan kostar väl runt 2000 kronor per län? om jag inte fel för mig.

Användarvisningsbild

Re: förslag på gps prog

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55923
kjugekarlsson skrev:
rocky skrev:Senaste Kartex versionen från lantmäteriet som är gratis med lite nya finesser och gröna kartan så har man löst det mesta. :geek:



Har inte riktig koll, men vad jag vet så kan väl Kartex kanske vara gratis, men Grönakartan kostar väl runt 2000 kronor per län? om jag inte fel för mig.


om man inte laddar hem den från nätet

Avatar Fallback

Re: förslag på gps prog

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55991
SRG_Pendo_Master skrev:
kjugekarlsson skrev:
rocky skrev:Senaste Kartex versionen från lantmäteriet som är gratis med lite nya finesser och gröna kartan så har man löst det mesta. :geek:



Har inte riktig koll, men vad jag vet så kan väl Kartex kanske vara gratis, men Grönakartan kostar väl runt 2000 kronor per län? om jag inte fel för mig.


om man inte laddar hem den från nätet



Nej det är klart, men det var inte det som jag talade om, utan att det inte är gratis.

Användarvisningsbild

Re: förslag på gps prog

rocky  
#57503 Jo kartex programmet är gratis. Följer med en enkel karta över hela landet där man kan med gps punkten få fram kordinater och skriva ut en karta som dock inte är så detaljerad men man får en bild på det stora hela. 2000kr är billigaste alternativet för en karta idag om man inte laddar hem en från nätet som är 15-20 år gammal....
Program som t.ex arcpad kostar ca 5-7000, Timbernavi enklaste ca15 000 och avancerade ca25 000 och då har man ändå inga kartor.
Kartex klarar även av shp filer om man får det från någon uppdragsgivare eller liknande.
Kartex kan man även rita med.

Användarvisningsbild

Re: förslag på gps prog

Fredrik Reuter  
#57531 Hej,
Här finns Kartex för nedladdning: http://www.lantmateriet.se/templates/LM ... x?id=11018

Jag har även testat att köpa online och laddat ned kartor för Kartex härifrån, funkar kanon men kan bli dyrt om man behöver många kartor: http://butiken.metria.se/dkny/index.php?cPath=3_4773

Sedan så vet jag inte hur kinkig Kartex är m.a.p GPS-antenn, men eftersom det är gratis går det ju alltid att testa...

Användarvisningsbild

Re: förslag på gps prog

rocky  
#57971
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Här finns Kartex för nedladdning: http://www.lantmateriet.se/templates/LM ... x?id=11018

Jag har även testat att köpa online och laddat ned kartor för Kartex härifrån, funkar kanon men kan bli dyrt om man behöver många kartor: http://butiken.metria.se/dkny/index.php?cPath=3_4773

Sedan så vet jag inte hur kinkig Kartex är m.a.p GPS-antenn, men eftersom det är gratis går det ju alltid att testa...


Har testat flertalet gpser och ingen har inte funkat än. Har även testat handburna datorer och mobiler med Windows och det har funkat klockrent......

Avatar Fallback

Re: förslag på gps prog

Axl  
#137468
rocky skrev:Jo kartex programmet är gratis. Följer med en enkel karta över hela landet där man kan med gps punkten få fram kordinater och skriva ut en karta som dock inte är så detaljerad men man får en bild på det stora hela. 2000kr är billigaste alternativet för en karta idag om man inte laddar hem en från nätet som är 15-20 år gammal....
Program som t.ex arcpad kostar ca 5-7000, Timbernavi enklaste ca15 000 och avancerade ca25 000 och då har man ändå inga kartor.
Kartex klarar även av shp filer om man får det från någon uppdragsgivare eller liknande.
Kartex kan man även rita med.


Hur får man in shp filer i kartex? Har det ändrats sen tråden skapades? Laddade just ner kartex för att testa lite men jag lyckas inte... hade hoppats att man kunde stoppa in jpg filer också men det verkar inte heller funka.

Avatar Fallback

Re: förslag på gps prog

Midgård  
#137478 Jag har en programvara som heter Ozi Explorer som jag kör i windowmiljö i en vanlig PC. Det är egentligen ett navigationsprogram för sjön, men fungeäggrar jättebra i skogen med. Programvaran tar sjöfartsverkets sjökort i t ex KAP- och BSB-format men även en mängd rasterformat som BMP, TIFF, JPG mm. Om man inte vill köpa digitala kartor kan man skanna in papperskartor, kalibrera domsamma och lägga in dem i programmet. Även egna foton kan man lägga in. Jag har såväl min fastighetskarta som skogsbruksplanskartan kalibrerade och inlagda, fungerar toppen. Då jag också har en Mobiltelefon HTC med Windows Mobile som operativsystem har jag Ozi Explorer även i denna med fastighetskarta och skogsbruksplanskarta. Oxi Expl för PC Windows kostar runt 1000-lappen och för Windows Mobile omkring 400 kr. Behändigt med samma system såväl i skogen som på havet. Ozi Explorer finns också ute nu för Android för dom som har sådana "paddor".

Användarvisningsbild

Re: förslag på gps prog

rocky  
#138211
Axl skrev:
rocky skrev:Jo kartex programmet är gratis. Följer med en enkel karta över hela landet där man kan med gps punkten få fram kordinater och skriva ut en karta som dock inte är så detaljerad men man får en bild på det stora hela. 2000kr är billigaste alternativet för en karta idag om man inte laddar hem en från nätet som är 15-20 år gammal....
Program som t.ex arcpad kostar ca 5-7000, Timbernavi enklaste ca15 000 och avancerade ca25 000 och då har man ändå inga kartor.
Kartex klarar även av shp filer om man får det från någon uppdragsgivare eller liknande.
Kartex kan man även rita med.


Hur får man in shp filer i kartex? Har det ändrats sen tråden skapades? Laddade just ner kartex för att testa lite men jag lyckas inte... hade hoppats att man kunde stoppa in jpg filer också men det verkar inte heller funka.



Under arkiv har du ritöverlägg och under där lägg till. Funkar med shp filer och ovl filer.
Nej kartex är bara gjord för karta i rik format.

Avatar Fallback

Re: förslag på gps prog

Axl  
#138243 Versionen jag har heter 5.4.1.5 och där hittar jag inget "ritöverlägg", funkar det bara om man har en bakgrundskarta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).