Traktorer och processorer

Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

35 inlägg 11967 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Vardon  
#427582 Jag håller med tallen100, sticka och lyftbom åt samma håll. Nu har jag bara en patu, ösa-konverterad skogsboxer och en timmerville att jämföra med.

Men standard är bra, alla borde ha en egen :-)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427585
Uvskogen skrev:
Slurfi skrev:
1483194923_spakschema.png

Perfekt! Den ska jag skriva ut och klistra på spakpaketet! [emoji4]


Gör så men vipp/ sticka ska gå upp från dig när du drar spaken. Så är det bara! Annan koppling är ett brott mot arbetsmiljölagen och renderar spöstraff. 😈

Avatar Fallback

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427587
Vardon skrev:Jag håller med tallen100, sticka och lyftbom åt samma håll. Nu har jag bara en patu, ösa-konverterad skogsboxer och en timmerville att jämföra med.

Men standard är bra, alla borde ha en egen :-)


Som någon försökt säga: Lyft körs alltid med vänster hands tumme/ pekfinger och stickan med höger hands tumme/pekfinger. Kransväng med insidan av vänster hand. Gripen med insidan av höger hand och rotator med höger långfinger.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Mats_Orberga  
#427605 Tallen och Solo har helt rätt. Grävare kör tvärt om. Troligen en gammal grävmaskinist som gjort bilden. I skogen heter det vipparm, på en grävare sticka iaf i Sörmland.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427607 Nåja, jag ska kolla vad Kranman anser är standard för oss småmaskinförare, i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

SkogsBasse  
#427617
Uvskogen skrev:Nåja, jag ska kolla vad Kranman anser är standard för oss småmaskinförare, i morgon.


Jag blev nyfiken så jag kollade nu :)
Kranman har exakt samma som Slurfis bild. Se sidan 4 i Manual 1700.

Avatar Fallback

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427626 Då ska nån jävel gå och ta Kranman i örat. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Mats_Orberga  
#427627 Jag är helt säker på att spakarna i gamla Volvo och rottne-skotare gick enligt gängse standard, alltså inte enligt bilden tidigare i tråden. Samma med Vimeks maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

skogsjan695xl  
#427634 Man lyfter väll iaf lite på kran när man kör vippen inåt. Sänker man bommen samtidigt är väll risken väldigt stor att du kör gripen rakt i kärrans botten.
Om man har vippen en bit ut och kör gripen mot sig, då blir ju gripen längre ner om man ser det i en rät linje.
Alltså bör nan lyfta kran samtidigt för att köra i en rät linje.
Då borde rimligen vipp och bom gå åt samma håll på spaken.
Var länge sen jag kört sexspak.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

hayabusa 08  
#427638 Hehe som vanligt verkar det finnas två läger ang spakrörelsen till stickan. :grin: :wink: Jag tillhör dom som tycker att den ska lyfta när man drar i spaken. Men vilket som är rätt är nog upp till var och en att bestämma. Jag vet i vart fall viket som var rätt för mig. ( har börjat köra 2 spak nu och där är ju rörelsen annerlunda :sad: :smile: )

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

JohannesG  
#427639 Kollade i Mowi och Mohedas instruktionsbok och hör och häpna: Mowi har spak in vippa in, men Moheda har spak in vippa ut.

Det mest logiska för en nybörjare måste ju vara spak in, vippa in. Men ergonomiskt kanske det blir annorlunda. Jag kör Mowi, vänsterhanden sköter sväng och lyft, höger sköter resten.

1483227396_mowi_spakar.jpg

1483227396_moheda_spakar.jpg


Gott Nytt År förresten!

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427640
SkogsBasse skrev:
Uvskogen skrev:Nåja, jag ska kolla vad Kranman anser är standard för oss småmaskinförare, i morgon.


Jag blev nyfiken så jag kollade nu :)
Kranman har exakt samma som Slurfis bild. Se sidan 4 i Manual 1700.

Då är det nog därifrån den kommer

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

hayabusa 08  
#427643 Om inte ens Moheda o Mowi kan komma överens hur i jösse namn ska då vi kunna :surp: :?: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Göt  
#427652
gnisten83 skrev:Visserligen massa år sen jag hade 6 spak men rent spontant känns som att även stickan stämde.
Om de är utskjut med ligger den till höger om gripen, ut från dej och in mot dej.
Om du ändrar slangar direkt på ventilen tänk på att om de finns chockventiler i ventilen så stämmer inte dom på lyftfunktionerna sen och kranen blir riktigt svag


Hur löser man det problemet med chockventiler

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

tyke  
#427656
hayabusa 08 skrev:Om inte ens Moheda o Mowi kan komma överens hur i jösse namn ska då vi kunna :surp: :?: :grin:

Enkelt alla får byta till mowi. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).