Traktorer och processorer

Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

35 inlägg 11969 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Göt  
#427517 Hej

Jag har köpt en gammal ferguson 165 med fmv griplastare i trepunkten. Jag var ut och "torrsimmade" med kranen idag och jag tyckte inte att det stämde med spakarna när jag kört kran förut. Är nog 30 år sedan men ändå. Finns det något schema på hur spakarna skall gå och åt vilket håll funktionerna skall vara. Det är 5 spakar + 2 för stödbenen.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427528
1483194923_spakschema.png

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427534
Slurfi skrev:
1483194923_spakschema.png

Perfekt! Den ska jag skriva ut och klistra på spakpaketet! [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427537 Alltid kul att kunna hjälpa

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

HasseP  
#427538 Har också en MF 165:a, fast med kranen på taket. Min saknar dock stödben. Om man kollar på Slurfis schema, så är mina spakar precis tvärtom :lol:
Har retat mig på detta en längre tid. Då den tidigare ägts av svärfar, så har jag inte ändrat på något. Men nu ska jag banne mig vända på alltihop!

Avatar Fallback

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

tallen100  
#427539 Stickan ska gå ut när du drar spaken mot dej och in när spaken går framåt :geek:

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427541
HasseP skrev:Har också en MF 165:a, fast med kranen på taket. Min saknar dock stödben. Om man kollar på Slurfis schema, så är mina spakar precis tvärtom :lol:
Har retat mig på detta en längre tid. Då den tidigare ägts av svärfar, så har jag inte ändrat på något. Men nu ska jag banne mig vända på alltihop!

Hehe!

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Göt  
#427542 Tack

Det var inte underligt att det kändes som det inte stämde. Skall koppla om så det blir riktigt skall nog skriva ut lappen också :-BD ^:)^

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427544
Göt skrev:Tack

Det var inte underligt att det kändes som det inte stämde. Skall koppla om så det blir riktigt skall nog skriva ut lappen också :-BD ^:)^

Finemang, jag funderar dock om inte @tallen100 har en poäng där med stickans rörelse.

Avatar Fallback

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

tallen100  
#427547 När du ska lägga virket på vagnen så vill du köra in stickan samtidigt som du sänker kranen ock åt andra hållet när du lyfter sen, då slipper du spreta med fingrarna och det flyter bättre. Men många har vänt på det och kör "grävsticka" istället.

Avatar Fallback

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427549 Visserligen massa år sen jag hade 6 spak men rent spontant känns som att även stickan stämde.
Om de är utskjut med ligger den till höger om gripen, ut från dej och in mot dej.
Om du ändrar slangar direkt på ventilen tänk på att om de finns chockventiler i ventilen så stämmer inte dom på lyftfunktionerna sen och kranen blir riktigt svag

Avatar Fallback

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

tallen100  
#427551 Vi frågar @Kse och @kärrabol om stickspackens riktning :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Solo  
#427575 Jag fick lära mig att om vippspaken förs från mig ska vipparmen komma mot mig, detta för att man ska kunna ändstöta virke mot grinden med en hand. Sexspak körs nämligen: vänster hand- sväng och lyft, höger hand resten!

Användarvisningsbild

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427578
Solo skrev:Jag fick lära mig att om vippspaken förs från mig ska vipparmen komma mot mig, detta för att man ska kunna ändstöta virke mot grinden med en hand. Sexspak körs nämligen: vänster hand- sväng och lyft, höger hand resten!

Aha! [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Hur skall spakarna gå på hydrulpaketet

Robertberg  
#427580 Såhär är vårat! Kan inte säga själv hur rörelserna är men känns som att slurfis bild stämmer :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).