Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor?

64 inlägg 39431 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mangelu  
#4155
Skogshuggarn skrev:
Tobias skrev:Nä precis.. trivs man som fisken i vattnet med att jobba i skogen på fritiden så varför ska man inte kunna köpa fyrhjuling och skogsvagn för 100-150k när grannen har en ny Harley davidsson för 130k som han har lån på och den ger ju inte många kronor i kassan utan ett stort hål i plånboken..


Helt rätt!

Men många lever väl kvar i den andan att skogsbruket som man håller på med, ska ge såpass bra avkasting att det bär sig ekonomiskt.
Man får skota fram bra många lass med Alstorn innan man ligger på plus/minus noll i kalkylerna :lol:


Det är ju den eviga diskussionen... Självklart så kan du ju inte leva på att skota fram volymer med den utan hitta en nisch som du kan debitera för.

Avatar Fallback

Maskintillverkare har det inte så lätt som du tror !

Neeo  
#4158 Tex en skördare john deere 1070 utgångspris 3,5 milj,maskinen säljs med
inbyte en valmet 911.2 mellanskillnad 2 miljoner, Valmeten kommer in
till handlaren och det konstateras att renovering av transmisson och
aggregat måste renoveras innan försäljning. kostnad 359,000.
valmeten säljs den har kostat handlaren 1859 000 maskinen är i bra skick
men den säljs inte på en gång det tar 8månader innan den avyttras,och det till ett pris på 1,5 milj, försäljnings priset på 1070 uppgår nu till 3,141000 sek,sen tillkommer trailing och övriga kostnader,
1070 maskinen har levereras och endast uppstart och garanti åttaganden
har kostat 300 000 kronor, sen har vi marknadsföring mässkostnader utvecklingskostader som skall tas tillbaka på alla maskiner. på en serie
på 100 maskiner får man räkna med 800 000 per maskin som går tillbaka
till dom här områderna, utvecklingskostnaderna på en skördare hos ett
större företag är ca 140milj - 250 milj. Nu ligger vi på 2041 000sek. tillverknings kostnader på 1070 är ca 1,8 milj.
VINST 241 000 SEK ! OM INGET OFÖRUTSETT HÄNDER UNDER GARANTITIDEN. Jag tror att du tjänar mer i skogen rent procentmässigt.
En annan aspekt är stålpriserna dom ökar ständigt nästa år kan dom vara
fördubblad.
Jag tycker du ska prova att bygga en skördare liknande 1070 med 1,8milj som budget! Jag tror inte du lyckas, Och en fyrhjuling för 40-50 tusen
jag köpte en suzuki LT4Wd -90 då kostade den 39,000 +moms med kedjor och winch, det var en helt annan maskin och tid då det är 17år sedan,





Huggarn skrev:
Mangelu skrev:Nej gör inte det för då är du nog "rökt". Man ska kanske önska att maskinen man kollar på blir en besvikelse så att "ilet" går över... :?


Ja,det är sant!! jag är helt hopplös när det gäller grejjor!! blir helt förblindad när jag ser nåt intressant!! då existerar det inget annat på hela jordklotet!! :lol: men hittills har allt jag skaffat "gått runt" på ett eller annat vis!! :) och skulle nu alstorn kunna utföra dom uppgifter som det är tänkt,så är det ju inga fantasisummor det är frågan om....egentligen!!?....sen att den helt omöjligt kan vara värd dom pengarna med tanke på marerial mm, är ju en annan femma! ta tex en ny skördare eller skotare!! med tanke på betalningen så finns det ju inte en chans i hela världen att dom kan vara värda flera milioner!! visst är dom avancerade.......men HALLÅÅÅ!! dom som tjänar pengar på skogen är ju maskintillverkarna och dom som gör komponenter,säljer reservdelar mm!! ska jag bli lite fräck här ,så tycker jag att maskintillverkarna skulle ha en fot långt upp i ändtarmen!! 😈 ta bara fyrhjulingarna! en ny honda eller artic cat skulle inte behöva kosta mer än max 40-50000:- om det vore nån rim å reson!! vad i hela friden är det på en sådan som är värt 90-120000:-?? för att inte tala om dom små hydraulkrans atvvagnarna :!: :!: :?:

men så funkar det!! så det är bara att gilla läget!!! :D

"den som har mest leksaker när man dör..vinner" :lol:

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4197 Alstor verkar vara en fin maskin som sagt men priset är ju högt som tusan.

Tycker du skall testa en vimek. En beg vimek med kran slår vilken fyrhjuling som helst. Dessutom är ju vagnen + kranen bättre än både avestavagnen + kranmans alternativ.

Min vimek har bara 3m kran men oftast räcker det eftersom man ändå kan ställa sig nära virket när man skall lassa. i värsta fall får man ta till vinschen.

Största problemet är att den är värdelös när det snöat en del. Men antar att alla småmaskiner är lika dåliga i snön. Körde lite stamblock förra vintern och det fungerade riktigt bra.

Vimek är ju inte helt billiga de heller om man kikar på en ny. Men jag har faktiskt kommit undan relativt billigt. Men då har det varit mycket arbete mycket letande efter delar och en stor portion tur inblandat. För hur ofta snubblar man över en lös kran till en vimek? Men nu har den stått sedan i våras eftersom jag legat lågt med skogsjobben. Men suget finns.

Sedan kan jag säga att med driften på vagnen inkopplad på vimeken kör jag fulla lass där en fyrhjuling med odriven vagn aldrig skulle komma på tanken att åka.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4204 kan detta vara ett okej pris ???

http://www.blocket.se/vi/10293611.htm?ca=6_s

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4205 100.000+moms är väl ett hyffsat pris för en vimek i det skicket tycker jag.

Det är väl vad en ny fyrhjuling kostar. Skall man sedan ha en avestavagn är väl det ca 90.000 till eller?

Fick jag välja mellan en fyrhjuling med avesta/kranman vagn. Så skulle jag välja vimeken alla gånger.

Nu är ju jag lite partisk eftersom jag har en vimek ;) Det lilla jag kört fyrhjuling så har den inte en chans mot en vimek. Portalaxlarna på vimeken gör ju att man har en markfrigång på runt 40 cm under hela maskinen, medans hjulupphängningen + drivaxlar på fyrhjulingen gör att markfrigången är ca 15-20 cm.

Man åker över förvånansvärt höga stubbar och stenar med vimeken. Klarar även stamblock som är runt 30 cm i topp och 5.50 långa, det är inte helt lätt och man får inte med många stockar i ett lass, men i nödfall så går det. Tror det är samma lastvolym som gäller på en alstor så jag tror inte den är så mycket bättre om man ser till hur mycket man får med på ett lass.

Alstor har dock en farmakran och den tycker jag är mycket bättre än vimeks kran, men man kan ju inte få allt ;) Vimekkranen är iaf lättare och man slipper alltså släpa på dövikt. För massaved och klenare timmer har det ingen betydelse, men lite sidlut kan ställa till det om man skall lasta riktigt tungt och vrida kranen eftersom svängen är ruskigt svag när det bara sitter en vridkolv på den.

Den som har vägarna förbi malung får grna testa min vimek om det finns intresse för det. Jag är iaf väldigt imponerad hur man tar sig fram med en så liten maskin.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4206 Finns två bilder i tråden med vinterbilder där jag lagt på ett par stamblock, men sedan är lasset i princip fullt. Hitar ni dem inte får jag försöka länka till dem


http://img45.imageshack.us/my.php?image=p32401904cz.jpg

http://img230.imageshack.us/my.php?image=p32501915fv.jpg

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4210 Jag vill oxå ha en skogsplätt och en trevlig liten maskin att roa sig med, nu får man nöja sig med andras skogsplättar att jobba i :)
visst är det väl bra fint att åka ut tidigt i skogen, köra ett par timmar och sen ta en frukost och höra hur skogen lever runt omkring en :D

Användarvisningsbild
Mangelu  
#4224 Sjävklart så har du rätt i det att Vimeken är mycket mer skogsanpassad än vad en fyrhjuling är. Men att stå och betala så mycket för en 16 hk:s gräsklipparmotor med tillhörande hydraulik är enligt min mening lite för svettigt. Fördelen med en fyrhjuling som inte Vimeken har är flexibiliteten.
Men åter igen så är det vad man vill ha.
Oss emellan så är jag jävligt sugen på en vimek, om det inte vore för prislappen... :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4236
swe#kipp skrev:Jag vill oxå ha en skogsplätt och en trevlig liten maskin att roa sig med, nu får man nöja sig med andras skogsplättar att jobba i :)
visst är det väl bra fint att åka ut tidigt i skogen, köra ett par timmar och sen ta en frukost och höra hur skogen lever runt omkring en :D


Igår och idag fick man verkligen känna att "skogen levde" när man var ute och högg.

Blötsnö med upplega fre fm med omslag till regn och upplega på fre em och lördag fm.
Tror att varenda tråd på kroppen var dyngsur. 😡
Skönt iaf att man byggt sig en rejäl jaktstuga, så det var bara ta in där för mat, klädestorkning och övernattning.

Gött!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4250 låter mysigt! på JST så har vi en honda hydrostat 500 med avesta vagn och en hydraulkran med drivning på kärran, det drivs av en 6,5hk honda 4takts bensinare

tycker det lilla jag kört i tomme me den har gått helt felfritt

det jag fått höra av lärarn är att när dom är ute och kör och har kursen småskalig virkestransport så har dom hittils inte kört fast me den,

och det e lite synd med en grejj för för ett år sen drygt hadde dom en traktor vagn me drivning å grejjer i klassen men den sålde rektorn/lärarna på skolan för "virkes transport sker ju mer eller mindre alltid med skotare" men om man tittar så privat så är det nog antagligen mest traktorer som bönderna använder till virkes transport eller fyrhjuling..

vore kul om skolan köpte in nån sånn där maskin vimek eller dyl, så man får lära sig det med!

det e lite löst snack om att skaffa en snöskoter till JST

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4254
Ola skrev:100.000+moms är väl ett hyffsat pris för en vimek i det skicket tycker jag.

Det är väl vad en ny fyrhjuling kostar. Skall man sedan ha en avestavagn är väl det ca 90.000 till eller?

Fick jag välja mellan en fyrhjuling med avesta/kranman vagn. Så skulle jag välja vimeken alla gånger.

Nu är ju jag lite partisk eftersom jag har en vimek ;) Det lilla jag kört fyrhjuling så har den inte en chans mot en vimek. Portalaxlarna på vimeken gör ju att man har en markfrigång på runt 40 cm under hela maskinen, medans hjulupphängningen + drivaxlar på fyrhjulingen gör att markfrigången är ca 15-20 cm.

Man åker över förvånansvärt höga stubbar och stenar med vimeken. Klarar även stamblock som är runt 30 cm i topp och 5.50 långa, det är inte helt lätt och man får inte med många stockar i ett lass, men i nödfall så går det. Tror det är samma lastvolym som gäller på en alstor så jag tror inte den är så mycket bättre om man ser till hur mycket man får med på ett lass.

Alstor har dock en farmakran och den tycker jag är mycket bättre än vimeks kran, men man kan ju inte få allt ;) Vimekkranen är iaf lättare och man slipper alltså släpa på dövikt. För massaved och klenare timmer har det ingen betydelse, men lite sidlut kan ställa till det om man skall lasta riktigt tungt och vrida kranen eftersom svängen är ruskigt svag när det bara sitter en vridkolv på den.

Den som har vägarna förbi malung får grna testa min vimek om det finns intresse för det. Jag är iaf väldigt imponerad hur man tar sig fram med en så liten maskin.




Hur fungerar rulldriften på vagnen? vill det slira mycket? den lilla erfarenhet jag har av rulldrift(hemek 600 & blondin) är inte så positiv!! vid lera å "kallsnö" är det mer eller mindre värdelöst!! nu var förvisso inte däcken dom bästa på dom maskiner jag provat!! dom ville dessutom glida i sidled pga att det inte gick att sätta kedjor på däcken! Det jag gillar hos alstor är att den är så lik en vanlig skotare,men i miniformat! vet inte hur hög markfrigång den har! men den ser skapligt bra ut ialla fall!! tror dock att vimeken har mer frigång!jag har sett alstor på nån visning kommer jag ihåg,men den gången tittade jag bara som hastigast & skrattade lite å gick vidare!! har hört att det ska finnas nån "gubbe" inte allt för långt härifrån som har en alstor! som bla har lite körning åt mellanskog mfl på bökiga å känsliga marker!! det är ju precis det jag hade tänkt mig!! :D jag ska försöka ta reda på vem det är,så jag kan åka på studiebesök och provkörning!! :lol: har haft funderingar på om det kanske går att sätta på en ännu starkare å längre farmakran än orginal!!? och offra lite av lastförmågan istället!! men den är kanske stark så det räcker!! hade jag varit skogsägare så hade saken nog varit klar!! då hade man ju kunnat betala den med avverkningspengar! mitt problem är ju att jag måste hitta jobb som man kan ta någorlunda betalt för! jag har ju många andra typer av jobb i min verksamhet som kan vara med å betala den! men ändå!! det vore ju bra om den kunde betala sig själv!! hade varit kul att se om nån har nån typ av kalkyl eller liknande,på hur mycket man måste köra ut eller ta i timdebitering för att gå runt!!??

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4260 Vi pratar nog äpplen och päron här...

En Vimek är byggd för skog och kan inte direkt jämföras med en vanlig fyrhjuling även om konstruktionerna i princip är lika. En Alstor är lite annorlunda eftersom den har midjestyrning och hamnar i en helt annan klass.

Såg på Elmia för något år sedan en Alstor och jag blev imponerad även om den gick utan last vid det tillfället. Från plan mark körde den upp på en ca två meter hög bergklack som gick så gott som rakt upp i början men planade succesivt av. Inte ett slirande. Fast det är klart, på en mässa demonstrerar man kanske de bästa sidorna vid rådande förhållanden.

Om man försökt köra där med en Vimek hade den slagit över när bakhjulen var framme vid berget.

Illa att de inte kan peta i en diesel i Alstorn.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4265 Man kan faktiskt köra i riktigt branta partier med vimeken också. Skall se om jag inte kan ta en tur i morgon och knäppa några bilder, man blir faktiskt förvånad ;)

Men det skulle vara kul att testa en alstor någon gång och se hur den funkar, verkar som sagt vara en fin maskin, men prislappen gör att man blir väldigt tveksam. Man får ju en fin minibruunett för de pengarna, men de är ju å andra sidan väldigt bökig att flytta mellan objekten.

Äsch det är problem hur man än gör ;) Får klara mig med vimeken så länge, även om man är riktigt sugen att byta upp sig till något större. Synd att vimek 606 är så dyr, det verkar vara en spännande maskin.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4266 fanns ju en del filmer på www.alstor.se

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4267
pgo_jim skrev:fanns ju en del filmer på www.alstor.se


Jo tack! dom har man sett ett antal gånger nu!!! :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).