Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor?

64 inlägg 39483 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alstor?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4098 Nån som vet nåt om alstor? tycker det verkar vara en hyfsad maskin för att vara en sk "leksak"!! skulle det gå att få ekonomi som entreprenör med en sådan? med specialuppdrag som enstaka vindfällen,frötallar mm! Någon som vet vad den kostar? komplett "skogsalstor"? skulle nog funka perfekt vid mindre "vedavverkningar" och att köra ut "gärdsgårdsstör" före avverkning mm! klarar kranen en rejäl tallrotstock?



   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4102 Får jag ge ett snabbt betyg så verkar den 1 bland det bästa alternativen som finns bland miniskotarna.

Däremot är den S-V-I-N-D-Y-R!!!! 😡

Prislistan börjar någonstans i 270 000:- kronorsnivån för en naken maskin, och sedan ska det plockas på kran-bättre hjul, osv, osv, osv.
(Har listan här någonstans om du (fortfarande?) är sugen på bättre info)

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4104 270000 :!: :!: :!: :!: :!: NAKEN!!!! jösses!! men varför är man inte förvånad!!??Nog undrar man vad pengarna sitter i !!? men å andra sidan,om man ska köpa en märkes atv med kranvagn/drivning,så får man nog räkna med runt 200-250000:-!! med lite vinschar mm!! eller? å då tycker jag nog att en alstor verkar vara bra mycket mer "maskin"!! boggielådor mm!! synd att det inte sitter en liten diesel i den!! men den drar visst inte så mycket tror jag!! prislista?? hehe...... låt höra!!

   TS
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4107 Jag tror att den tidiga modellen av alstor har vimek syndromet.
Jag tänker på deras 4 hjuliga motordrivna hästvagn där det var
modell agadiff.
Jag var på skogsnolia och tittade på den när det just kommit.
Innerhjulet gick lika fort som ytterhjulet med brytningar som följd.
Har dom fixat det så kan det vara ett bra alternativ.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4116 Hittar inte prislistan,,, den ligger nog i det "stora arkivet" (soptippen).
Var hursomhelst från -04 och därmed ganska inaktuell.

Man köper som sagt själva maskinen "naken", sen var det ett helt A4á med "typiskt bra-och-ha gejor".
vändbart stolsunderrede- xxx lagersdäck-bredare däck-kranen-winsch-extra banke, ja jag tror tamejfan att man fick betala extra för en reservstartnyckel också.
Kom relativt fort upp i 300 000:- med det a-b-s-o-l-u-t!, nädvändigaste och då börjar det vara snudd på vansinnespriser tycker jag
En ny Valtrajordbrukare MED!, lastare får man billigare än Alstorn,,, som jämförelse.

Själva maskinen är det däremot inget fel på.
Jag personligen skull lätt ha jobb för den där maskinen, både åt mig själv och bekanta, men inte för de där pengarna.

Att den skulle vara konstant diffad kännde jag inte till?, men det borde säkert vara åtgärdat vid det här laget.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4117 Har du också kollat på alternativet ATV/Kranman/Avestavagnen, huggarn?.

Synpunkter?,,,,,

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4121
Skogshuggarn skrev:Har du också kollat på alternativet ATV/Kranman/Avestavagnen, huggarn?.

Synpunkter?,,,,,


Jo då! jag har funderat i dom banorna! men jag tror att en atv blir i "klenaste" laget när det blir frågan om tex frötallar!! den körning jag ev har "på gång" innefattar mycket småobjekt med vindfällen & frötallar som jag ska hugga själv och köra ut! där det inte blir billigare att ta dit en "riktig" skotare,pga trailekostnader mm" bla upp till 7.5-8m "byggtimmer" som är mellan ca 22cm-27cm i topp! det går nog knappast med en atv/kranvagn!! blir nog tufft även för en alstor,men det kan nog gå! i värsta fall får man väl binda fast dom med en kätting i främre eller bakre banken och "lunna" ut dom!! kranen på alstor är ju lite längre och snudd på dubbelt så stark som på exvis avestavagnen!! tror den lyfter 300kg på 3.5m! avesta vagnen tror jag lyfter ca 170kg på 3m! en atv har väl sina fördelar den med! nöjeskörning tex!! :D likaså om man bara ska hugga eller röja så är ju den smidigare att köra ut sågar mm till skiftet med!! men man kan ju kanske få tag i en beg och inte så "avancerad" atv till dom tillfällerna!!? måste undersöka "marknaden" & ekonomin mera innan det kan bli nåt!! det finns redan ett visst intresse! inte minst jag själv,jag har ju en del "släktskog" att ta hand om!! själv äger jag inte en "pinne".........än!! :lol:

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4124 Lite av en dröm maskin för vedhållning, men ack så dyr ,,,,,,

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#4126 finns den bara med bensin motor men det finns ju andra fabrikathttp://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=4&aid=266

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4133 skogis är väll nån variant? dock äldre..?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4134 Har kikat lite på Hondas mellanklass ATV och Kranmans största vagn.
Verkar som ett helt ok ekipage som klarar hyfsat grova rotstockar på upp till 48 dm, bara man får det nära vagnet.
Winsch är därför ett högst nödvändigt komplement, men några 7 meters stockar kan man nog glömma på direkten.
I övrigt så finns det ju en rad för och nackdelar med ATV, men ingen kan ju komma och säga att det inte är ett mångsidigt ekipage för mindre/lättare skogsuppgifter.

Någon som kollat in "Scorpionen", på närmare håll?, (tillverkas i Norsjö).
Verkar också vara en intressant skapelse, bortsett från att boggielådorna ligger grymt nära backen.

Lite större hjul på den så???,,,,,

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4135 Skogshuggarn finns det nån hemsida för Scorpionen ???

Användarvisningsbild
Mangelu  
#4137 Visst är det en drömmaskin. Den har sin plats i och med sin smidighet, problemet är ju att kunna räkna hem den.
Själv harvar jag men en fyrhjuling och ett timmervagn med virekran som har radiostyrning till vinschen. Har kört ihop en del virke och träddelar och jag måste säga att det funkar förvånansvärt bra. Man vinschar på rätt så rejäla timmerstockar. Har precis avslutat ett jobb på ett par sommarstugetomter där det blev ca. 15-20m3f. Och Övervägande del timmerdim. Självklart så saknar man hydrauliken men blandar man in den så spricker alla kalkyler. :(
Men drömmen lever!!! Kanske kommer tomten med ett drivet vagn och hudraulkran... :D :D :D

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#4138
jonsabonnen skrev:finns den bara med bensin motor men det finns ju andra fabrikathttp://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=4&aid=266
scorpionen finns med här!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4139 Scorpionen

http://www.norsjo.com/produkt06.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).