Logistik, Transport

Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

155 inlägg 79231 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425494 Jag försökte skriva att vägen är bra för hur den är gjord men det är ett jävla gnäll på åkarna och vägrar köra. Jannee ser du stubben på första bilden? Ligger i ytan och inget nytt matrereal på 30 år. Är inte sladdningsbar väg. Men vist jag kanske beskrev den fel. :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#425500 Jag ser stubben men också att det blir väldigt små avtryck från däcken = att det är en fast och bra bank att bygga på.
Lägger du bara på ett slitlager i spåren så vem kan klaga. Varit med om att stenar stuckit upp så högt att man riskerat oljesumpen.
Du Tåndemåla är en utböling, lätt att klaga på en sånn, kanske t.o.m. skrämma. :grin:
Sladda är nog svårare enär det inte finns något material att kasa runt :smile:

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Reinholdsson  
#425502 Har själv kört grusbil och grusat många liknande vägar. Och jag håller med jannee, spårgrusa med 0-30 och 0-60 på dom sämre partierna.
När jag spårgrusar brukar jag ha plåtar på sidorna vid lämmen för att hålla ner bredden lite, gruset brukar ändå tryckas ut i kanterna snart.
Det gäller ju att dryga ut lassen så mycket det går här i Småland. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425504
jannee skrev:Jag ser stubben men också att det blir väldigt små avtryck från däcken = att det är en fast och bra bank att bygga på.
Lägger du bara på ett slitlager i spåren så vem kan klaga. Varit med om att stenar stuckit upp så högt att man riskerat oljesumpen.
Du Tåndemåla är en utböling, lätt att klaga på en sånn, kanske t.o.m. skrämma. :grin:
Sladda är nog svårare enär det inte finns något material att kasa runt :smile:

Ja utböling kan jag hålla med om! Har bara bott här i tio år så det krävs några år till innan jag är hemma här dock smålänning är jag med 38 år i Småland och två år i Skinnsberg! :P
får väl sparka ut åkaren och säga att virke kan köras även andra tider än maj månad på denna väg. L-) :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425510 En sak du kan göra för framtiden är att hugga kanterna så sol och vind kommer åt bättre. Att också hålla förröjt ett 10-tal meter på var sida kan göra underverk.
Annars är jag enig med föregående, lite 0/50 - 0/70 där det är som sämst annars en vanlig underhållsgrusning med 0/32.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Niklas persson  
#425521 Håller också med många andra här! Ser inte ut att behövas nåt annat än spårgrusning, då spar man 30-40% material och kan lägga ordentligt där det behövs ist. Men var aldrig blyg för grovt material, jag hade lagt 0-90( eller liknande). Kan se grovt ut men det stärker upp vägen ordentligt, det gör inte 0-32. Några överfarter med lastbil sedan är det nertryckt i vägen och då kan man lägga 0-32 för syns skull. Att döma av bilderna tycker iaf inte jag det finns anledning att bredsprida! Men snåla inte med 0-90 där som är mjukt! Ser ut och kunna bli en riktigt bra väg dedär. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

ÅsaNisse  
#425558 Det skrevs i ett inlägg att ytskiktet inte är dränerande, underförstått att det skulle vara ett fel. Det är absolut inget fel. Slitlagret i ytan SKA VARA tätt för att vattnet inte ska gå ned i vägkroppen. Det ska rinna av ut i dikena. Dränerande material ska man ha i bärlager och förstärkning under. Det är en av anledningarna till att ha diken som transporterar bort vattnet. Denna väg verkar i mina ögon, efter bilderna att döma, som en bra skogsväg.

n

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

torpöbo  
#425637 Såg bilderna innan. Det ser ut att vara lite sämre diken. En bra skrift att läsa kan vara denna:
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/aga ... -01-01.pdf

Några saker som jag tänkt på när jag läst tråden.

En väg ska helst ha en tät yta så att ytvattnet kan rinna av till sidorna vid regn och snösmältning.

Vägens yta skall bestå av en material som tillåter att man kan sladda och därmed bombera denna, jag föredrar personligen slitlager 018 högst upp.
060 och 090 går enl. min erfarenhet inte att sladda med särskilt bra resultat. Dessa grövre material används förslagsvis när man tryckt sönder vägbanken och fått kraftig spårbildning och vill återställa bärighet alt. då man förväntar sig att vägen kommer köras sönder i förebyggande syfte. Förslagsvis spårgrusar man då med dessa innan man med timmerbilens eller skotarens hjälp tryckt sönder vägbanken.
Dock så är de grövre materialen inte täta och därmed måste man vi återställning av vägen efter att virket är utkört täta till ytan igen och lägga på ett tätt materiel i form av 018. Annars så kommer vattnet ställa sig i den stenbädd som blir i spåren och man kommer få en vägbank som aldrig torkar ur.

Man bör enl. min mening sladda vägen vår och höst, så att det ej börjar växa gräs i vägen. Gräs binder fukt och bildar matjord i gruset vilket vi inte vill ha.
Vid sidan av vägen bör det vara trädfritt minst till motslänten på diken eller minst en kättingröjarbredd, dvs. ca 2 meter, detta mätetal skall gäller när skogen är uppvuxen fullvuxen. Därmed så bör man inte plantera närmre än 2,5 m från vägkant eller i vägslänt.
Detta med syfte att få en vägbank som torkar ur.

Dikena bör utformas med minst djup 40 cm, gärna 60 cm och lutningen någonstans runt 1:3.

När man avverkar är det bra att med hjälp av en räffsa eller kratta ta bort prinnar och flis från vägen, dessa riskerar annars att sätta igen vägsladden.

En bra film som man kan titta på är denna.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Willy72  
#434868 Geotex är verkligen underskattat enligt mig

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#434881 Ingen direkt ovanlig syn :mrgreen:


Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

torpöbo  
#434899
Willy72 skrev:Geotex är verkligen underskattat enligt mig

Vid rätt förhållanden gör geotextil underverk. Men då pratar vi om helt andra vägkonstruktioner på exempelvis mossjord.

Vid vägbyggnation på moränjordart så ser jag inte behovet. Man kan aldrig genom att använda geotextil frångå några andra krav vid vägkonstruktioner gällande avrinning och uttorkning av en väg. Lägger man duken nära ytan kommer denna vandra upp/ skuvas sönder. Lägger man denna på lagom djup o har ett icke dränerande material ovanför som håller fukt kommer man få samma problem som utan duken om man slarvar med sladddning, kantklippning och att hyllan en yta som låter vattnet rinna av.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Amatörhuggare 62  
#459976
1497597330_20170616_072429.jpg
1497597358_20170616_072437.jpg
1497597402_20170616_072815.jpg
Har nu förstärkt, där rödjord kommer upp varje vår.
Och timmerbilar slirar.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

svampbob  
#459996 Jag är nu i Belgien och tittar blandare och sorteringsverk. Här verkar man köra mycket med cement inblandning. Tittade idag på ett verk som blandade in 4% cement i en siltig sand.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

loppan  
#459999 Amatörhuggare 62 ,jag ser att balakärran kommit till användning.
Är den stabil att sprida med?
Hur mycket lastar du?

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Amatörhuggare 62  
#460002 Jag tycker den går fint.
Efter traktorn.
Man måste se till. Att ställa trycket på fjädring, samtidigt som Volvo 330 n. Tippar i . Antingen fel på d tipputaget. Eller så orkar inte ackumulatorn. Annars.
Väger in på vågen,bergtäkten.
Ca 10900 --11200 kg.
Lagom t Lilla Valtran.
Var nyss inne på basvägen, Vattenfall, mosade i vintras.
Å d sprack. Då lutade d otäckt.
Men gick bra.
Pust !!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).