Skotare

stora skotare ?

53 inlägg 18361 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42171 just nu är vi på ett natur reservat högg 70 träd med medelstam 1,4 och då kappade vi av dom 2 första stockarna med motorsågen, 1470n fick slita

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: stora skotare ?

Thunborg  
#42190 Avslutade en avverkning i går torsdag, En rotpost i Östergötland på 4500 fub med en medelstam 0,71 . 50 % tall 45% gran 5% löv.
Flytta till ett avverknings uppdrag på (uppskattat) 4600fub medelstam 0,55 . 40% tall 40% gran 10% löv 8)

Användarvisningsbild

Re: Re:

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42209 Ja inte hinner vi med, inte när det blir lite avstånd. Men å andra sidan så har haft mycket fina skotningar med på sistone, körde kvällskiftet häromdan körde 350m3/10h. Det fina med den skogen är ju att det ligger typ ett halvt lass timmer i varje hög, har man då 50meter till avlägg så kör man kubik!
Ett problem med skogen här nere är ju att det kan vara djävulskt grov kvist så skörden trycker inte igenom så mycket som längre norrut med samma medelstam...Men man håller ju jobb till en huggare med :wink:

Engstrand skrev:,6 i medelstam,då lär ni ha det svettigt me en buffalo. Skördaren lär ju köra kopiöst med virke på den medelstammen!!


Johan_84 skrev:Kör sluttavverkning med en buffalo, folk tycker den är för stor på många ställen. Fick inte köra en liten avverkning senast igår för att han tyckte jag hade för stor maskin. :roll:
Vi ligger väl på medelstam 0,60 och skotningsavstånd i medel ligger väl på 3-400meter.
Har jag 800m enkel resa tycker jag det är förbannat långt, visserligen kan det vara dålig tärräng. Tärrängen har ju stor betydelse på hur långt det "känns" som.

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42228 Thunborg: 40% tall 40% gran 10% löv??? :geek: känns som det saknas nåt där :wink:
4500fub med medel på 0.71 är riktigt rejält!

Användarvisningsbild

Re: stora skotare ?

Thunborg  
#42230
zeaflower skrev:Thunborg: 40% tall 40% gran 10% löv??? :geek: känns som det saknas nåt där :wink:
4500fub med medel på 0.71 är riktigt rejält!

Det har du rätt i :???: Det skall va 50 % gran :| Jag skyller på :wink: nisse :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

JD_1110  
#42249 Södra högg ner vår finaste skog i höstas med en H20. 2500 m3 med medelstamm på 0,99. Den skogen stod dessutom tätt
och jag uppskattar (körde inte ut det själv) att det låg ett par tre lass i nästan varje hög. Avundas nästan lite dom som
körde det... För att hålla sig till topic så körde dom det med en gammal 1110 med maxlast på 10 ton!

Tror dock inte att det var ekonomiskt för skördaren var där en knapp vecka och skotaren var där en månad (max köravstånd 500m). Det virket var nog lite grovt för den lilla maskinen. Tror nnog att man ska ha lite större skotare även i söder typ 1410 el 1710.

Användarvisningsbild

Re: stora skotare ?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42251
JD_1110 skrev:Södra högg ner vår finaste skog i höstas med en H20. 2500 m3 med medelstamm på 0,99. Den skogen stod dessutom tätt
och jag uppskattar (körde inte ut det själv) att det låg ett par tre lass i nästan varje hög. Avundas nästan lite dom som
körde det... För att hålla sig till topic så körde dom det med en gammal 1110 med maxlast på 10 ton!

Tror dock inte att det var ekonomiskt för skördaren var där en knapp vecka och skotaren var där en månad (max köravstånd 500m). Det virket var nog lite grovt för den lilla maskinen. Tror nnog att man ska ha lite större skotare även i söder typ 1410 el 1710.


Är det korta skotningsavstånd kör man ut obetydligt mer virke med en stor skotare. I fallet ovan låter det som det var en oproduktiv chaffis, körde dom skift borde dom byta jobb! Noterade i tråden "Flyt!" att högsta produkionen var av just en 1110.

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

JD_1110  
#42294 Jag tror nog att de hade tjänat på en större skotare i det här fallet. 500 meter tycker inte jag är speciellt nära. I det fallet med 1110:an så var det 50 meter till bakkant av hygget. Det är en viss skillnad. På ett sånt här hygge så är ju inte lastningen det som tar tid utan körningen. Då tjänar man på att kunna få med sig 40-70% mer virke (1410 el 1710). Däremot presterar en ny 1110 vls med 12 tons lastförmåga ganska hyfsat, definitivt mer en den gamla 1110 iaf.

De körde skift men den ene var inte snabb precis så det berodde nog inte enbart på skotaren.

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

glasshultarn  
#42300 jag vet ett lag som har en ny 1410 als å en gammal 1110 standard. dom kör vist minst lika mycket med 1110 pga att 1410 e för tung å bara slirar å jäklas så de måste nog va väldigt fast om de ska gå me en sån stor.

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

JD_1110  
#42312 Jag har bara kört 810 och 1110 och jag tycker att kapaciteten är märkbart högre på 1110:an.
Det kan visserligen bero på att kranen sitter fel på 810... Dessutom är framkomligheten bättre med 1110:an
enligt mig.

Låter som den gruppen som körde hos oss. Har för mig att de hade en 1410 också.

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

glasshultarn  
#42455 de tror jag nog. skulle tro att 1110 e lagom till slutavverkning här. sen går de tydligen inte å köra 2,50 kubb så lätt på als, å de gör dom. jo då de e samma lag. har sett de där hygget me, ja va ju på grannens samtidigt. fin skog men som du sa så va den ena föraren nog inte jätte vass. du kör väl gallring me 1110an, hur funkar de i detta jäkla regnande? tycker de e svårt å inte göra spår me gremon.

Användarvisningsbild

Re: stora skotare ?

Knegarn  
#42456
Thunborg skrev:Avslutade en avverkning i går torsdag, En rotpost i Östergötland på 4500 fub med en medelstam 0,71 . 50 % tall 45% gran 5% löv.
Flytta till ett avverknings uppdrag på (uppskattat) 4600fub medelstam 0,55 . 40% tall 40% gran 10% löv 8)
perkele! jag avundas dina poster :cry:

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

JD_1110  
#42597 Aha, de är du som kör efter wille o crille va? Nja har inte full koll längre för jag pluggar nu och kör bara lite på helgerna.. Men senast jag körde så spårade det rätt bra, var slutavverkning dock så lassen var rätt tunga. Men jag minns hur den betedde sig förra höstenm då ville den göra spår lite överallt.... Hade inte ni band med extra bärighet? På tal om er så kör ni väl i huvudsak sav med gremon? Hur funkar det?

Ja kan man inte lasta kubb så är det ju rätt onödigt med als då man inte kan utnyttja den stora lastarean. vls funkar bättre isåfall som vi har på vår.

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42609 Varför tycker markägare i södra sverige att det är ok med en 1470 Skördare men inte en1710 skotare?
Är det bara spårbildning dom är rädda för eller? Och varför verkar så många vara imot tex 1110 i gallring men det verkar ok att skörda med en 1070 eller 1270 som inte är jättemycke smidigare och lika bred?
Hur lyder den briljanta visionen bakom detta?

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

gremo  
#42610 en sak de kan bero på är att skördaren bara ska köra en gång .Det är ju bara tjäle här nere kanske en vecka om året,så det är nog därför man är så emot stora maskiner.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).