Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster 101 med missljud

18 inlägg 8150 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek Minimaster 101 med missljud

Lajodi  
#422404 Hej alla Minimasterägare,

Min maskin har utvecklat ett väldigt påtagligt missljud vid belastning, -ett hackande mekaniskt ljud, nästan som om man slår med hammare på plåt. Uppstår då maskinen belastas, -alltså kör med fullt lass och det går uppför eller möter annat motstånd. Både fram som back, men inte med tom vagn.

Samtliga kedjor sträcktes/kontrollerades innan säsongens körning. Maskinen står kvar i skogen nu, men jag vill ju bli klar med skotningen och tvekar till att fortsätta med detta ljud.

Någon som känner igen symptomen? Ljudet kommer från traktorn och står i direkt proportion till hjulens drift: ökar man farten ökar hackandet. Kanske ett hack i sekunden vid långsam fart upp till ett par/tre hack i sekunden vid ökad pådrag.

Tacksam för hjälp/svar!

Mvh

Johan



   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422413 Kedjor för hårt sträckta ? Har inte varit i närheten av en Vimek, men kedjor kan vara känsligt

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

Lajodi  
#422414 Nja, ska väl inte avfärdas helt men jag tyckte att jag justerade enligt instruktionerna...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

ulfgustav  
#422449 Det kan inte vara ett ljud som kommer från Robson driften om den slirar, har du kontrollerat lufttrycket?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

Bison  
#422452 Kan det va från nån knut.. Lr kanske kedja i nån slutväxel.. Vinkelväxeln till vagnsdriften.. Sträckaren till kedjan Vinkelväxeln..

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

Tosca  
#422517 Låter som om det påminner om ljudet när pinjongaxeln tappat bakre lagringen i diffklumpen.
Vi köpte en Ford 5000 som hade det felet.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

Lajodi  
#422523 Hej alla, där var några förslag värda att kolla.

Kedjesträckaren till vinkelväxeln är sträckt "ganska hårt" som det står i instruktionsboken. Däremot har jag inte kollat kedjorna till slutväxlarna.

@Tosca; det där med pinjongaxeln i diffklumpar - hur kollar man det? Jag anar nämligen att missljudet uppstår när något hjul på traktorn tappar fästet...

Förslaget om någon knut som gett sig har jag också tänkt på, men kan det ge detta symptom?

Tyvärr blir ljudet successivt värre nu; från att ha hörts vid enstaka tillfällen är det nu mer eller mindre konstant vid belastning... Det blir väl att traila hem med ekipaget. Meka i skogen i December är ingen höjdare.

/mvh

Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

Bison  
#422525 Om ett av lagren (dom i trekantiga lagerhåller)till styrningen ger sig kan kan knuten gå i chassi och det går fort..

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

Lajodi  
#422527 OK! Efter en snabb koll på sprängskissen ser jag vad du menar. Där syns ju även mängder med spårkilar som skulle kunna ge sig...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

Lajodi  
#422530 Visst är det så att Vimeken har differential på framaxeln medans bakhjulen drivs konstant?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

ulfgustav  
#422532 Jodå det sitter en differential på framaxeln, enl. Vimek så är den underhållsfri, ingen olja att byta eller liknande

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

Lajodi  
#422537 OK alla, tack så här långt.

Jag kommer nog inte längre nu utan att ta in maskinen som blir om en vecka. Jag meddelar resultatet då för allas kunskap...

/Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

mrvimek  
#423145 De sitter ju som växellådor på bakhjulen och där kan du ha felet eller så är de är i skälva växellådan

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

Lajodi  
#423149 Tackar för alla uppslag. Som sagt så får vi vänta några dagar tills jag har ett svar. Dock misstänker jag att det är mot slutet av drivlinan (hjulen) med tanke på frekvensen på "klonkandet", -ca en smäll per sekund- som hörs. Närmare motorn snurrar ju allt snabbare...

/Johan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster 101 med missljud

Lajodi  
#424785 Jaha alla, dags för förklaringen. Det visade sig trots allt vara så enkelt som kedjan till vinkelväxeln/vagnsdriften. Skruven att spänna med var det gängpaj på men efter att ha fixat det och kört en helg så är allt tyst och lungt som det ska igen. Inga synliga skador på drev eller kedja, så det har nog inte "kuggat över" utan bara låtit... Lite pinsamt men skönt när det är så enkelt!

/mvh

Johan

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).