Öppna kategorin

Vad vet ni om Finland?

48 inlägg 9465 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad vet ni om Finland?

alias  
#422270
JensSkoog skrev:
alias skrev:80 %, gick bet på Okänd soldat och fotbollsspelaren

Kändes rätt hyffsat, även om frågan om Mumintrollen var mer tur än skicklighet.

MVH
Alias

Hade inte känd till Mumins adress om det inte hade varit för
familjresa dit med ena dottern när hom var fem! :wink:
(Men hon gillade Vimmerby bättre, och Astrid L's värld)

"Okänd soldat" är bästa boken jag har läst :-BD
Men enligt en militär jag kände, så skulle den
klassas som "subversiv litteratur" :lol:


Vad jag fick fram när jag googlade "Okänd soldat" var att den inte direkt glorifierar krig utan mer hade drag av brutal realism, men subversiv lät som ett lite hårt omdöme - baserat på vad jag hittade om boken (kan ju inte uttala mig närmare då jag som sagt inte läst den).

Klok dotter du har Jens, Vimmerby är en trevlig stad och har flera bra kaféer för en stad av sin storlek (eller hade sist jag var där i alla fall).

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

machonisti  
#422271 Det gick som det skulle. Men nog var det nära på kvener, ändrade mig efter att ha läst om frågan 2 extra gånger. Tänkte inte få in i skallen att det handlade om finsk minoritet i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422274 Vedproducent! Du om någon vet hur finsk jag är, efter några hundra mil i buss med min far! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

ananders  
#422276 Är i gott sällskap med mina 80%.

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Vedproducent  
#422287
Tåndemåla skrev:Vedproducent! Du om någon vet hur finsk jag är, efter några hundra mil i buss med min far! :lol:

Japp jag kan höra honom bara jag tänker på er :lol:
Hoppas allt är väl med er alla!

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422302 Jepp det är bra med oss! Finnen är fyra timmar i skogen med röjsågen alla dag oavsett väder. En hinner inte spädas ut så mycket på fyra timmar även om det regnar är han måtto! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Vedproducent  
#422313
Tåndemåla skrev:Jepp det är bra med oss! Finnen är fyra timmar i skogen med röjsågen alla dag oavsett väder. En hinner inte spädas ut så mycket på fyra timmar även om det regnar är han måtto! :-BD

Bra krut i gubben! :wink: Är det i din skog? eller bor din pappa kvar i Finland? Blev väl aldrig aktuellt att prata om sist så frågar nu i stället.

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

JensSkoog  
#422317
machonisti skrev:Det gick som det skulle. Men nog var det nära på kvener, ändrade mig efter att ha läst om frågan 2 extra gånger. Tänkte inte få in i skallen att det handlade om finsk minoritet i Norge.

"Kven" eller "kvæn" är vad dom kallas i nordnorge. Kom många över i hungerstider.
Många vandrade ochså söderut till gränsen mellan Norge och Sverige och slog
sig ner i det som kallas Finnskogen och västerut till Hurdal.
Många är stolta av sina finska röter nu idag, men min frus farmor blev tokarg
om någon frågade henne om hon inte var av kvensk ursprung. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422321 Vi har två gårdar Ljungby. Eller mina föräldrar har jag och min bror visar vad som ska göras. Efter Gudrun är det 35 ha R2 skog så han lever sitt liv med röjning nu det fannas15 ha sedan innan. Två röjningar med så blir det ca 100 ha på tio år. Han kom till sverige 69 och gick i pension för två år sedan men som byggare han är kan han inte låta hammaren vara så han har byggt en 450 m2 ligghall åt min systers kossor i Sörmland och ett tillbygge på 40 m2 plus helrenovering av huset åt min bror. Så krut finns det i finnen!

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

JensSkoog  
#422322
Magnuc skrev:Kalla mig gammalmodig men alla dessa Finska svordomar som Voi v***u
skulle ju kunna lämnats bort, de är inget att
behöva kunna, bara personer med dåligt ordförråd som svär.
.....
Jag undrar ofta hur det skulle sett ut i Norden/ Europa idag om Sverige aldrig kluvits.

Visste inte vad Voi.....V betydde, men nu vet jag! Aldels onödigt att använda
det i början av en quiz som det här på en av Norges populäraste
nyhetssidor, @Magnuc :surp:

Norge, Sverige och Finland skulle varit ett, enligt mig, men det är nog en
dröm som försvann då dom la bort tanken om "Nordök", det skandinaviska
ekonomiska samarbetet och gick för EU :cry:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Vedproducent  
#422323
Tåndemåla skrev:Vi har två gårdar Ljungby. Eller mina föräldrar har jag och min bror visar vad som ska göras. Efter Gudrun är det 35 ha R2 skog så han lever sitt liv med röjning nu det fannas15 ha sedan innan. Två röjningar med så blir det ca 100 ha på tio år. Han kom till sverige 69 och gick i pension för två år sedan men som byggare han är kan han inte låta hammaren vara så han har byggt en 450 m2 ligghall åt min systers kossor i Sörmland och ett tillbygge på 40 m2 plus helrenovering av huset åt min bror. Så krut finns det i finnen!

Ok. Ja energi fanns i gubben! Det hördes på flera hundra meters avstånd :lol: Hälsa Isxx

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422329
Vedproducent skrev:
Tåndemåla skrev:Vi har två gårdar Ljungby. Eller mina föräldrar har jag och min bror visar vad som ska göras. Efter Gudrun är det 35 ha R2 skog så han lever sitt liv med röjning nu det fannas15 ha sedan innan. Två röjningar med så blir det ca 100 ha på tio år. Han kom till sverige 69 och gick i pension för två år sedan men som byggare han är kan han inte låta hammaren vara så han har byggt en 450 m2 ligghall åt min systers kossor i Sörmland och ett tillbygge på 40 m2 plus helrenovering av huset åt min bror. Så krut finns det i finnen!

Ok. Ja energi fanns i gubben! Det hördes på flera hundra meters avstånd :lol: Hälsa Isxx

Jepp det ska jag göra. Och du får hälsa G och den andra du vet!

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Pannben  
#422338 Blev 90%! Frågornas svårighetsgrad speglar väl vad de tror om läsarnas kunskapsnivå :wink:
Okänd soldat är helt klart läsvärd. Lite tung att komma in i men sen omöjlig att lägga ifrån sig. Att det är krut och vilja i Finlands folk undgick inte ens Churchill. Under vinterkriget skrev han "Only Finland, superb, ney sublime, sublime in the jaws of peril, Finland shows what free men can do."
Håller med Jens om Norge, Sverige och Finland. Hade folkomröstningarna varit i omvänd ordning, med Norge först hade säkert resultatet varit annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Bax  
#422448 Jaha, var det Kvener jag stöp på. Aldrig hört talas om... :sad:

Avatar Fallback

Re: Vad vet ni om Finland?

röjjare  
#422479 90%. Har aldrig sett en hel fotbollsmatch. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).