Nu är det nya beståndet 33 år gammalt (eller 37 år om man räknar in plantåldern för 2+2 barrotsplantorna). Det är gallrat två gånger varav första gången 2007 då främst löv togs ut (det var ganska stamtätt efter svag röjning och stort lövinnehåll) och sen en gång till 2012. De högsta granarna är nu 22-23 m höga håller 25 cm i brh diameter. Det bör ju innebära att de största träden har runt en halv kubik i volyminnehåll redan idag. Frågan är ju hur långt det är kvar innan slutavverkning och hur det här beståndet ska skötas fram tills dess?
Det är gallrat med stickvägsgående maskiner och närmast stickvägarna är det välgallrat och idag ganska lagomt stamtätt. i mitten mellan stickvägarna står det dock fler stammar per ha och här kan man se att en del av de klenare stammarna kommer att börja dö av och självgallra ganska snart. Tittar man bara där så skulle man vilja in med en gallring igen men om man gallrar mer så kommer man att ta ut en del träd i mittzonen som har "fullhöjd" och öppna upp beståndet tillfälligt med ökad stormrisk innan det sluter sig igen. Rekommendationen är ju tydlig om att inte gallra bestånd som överstiger 20 m höjd och totalt sett känns det inte som det här beståndet ska gallras mer.
Möjligen skulle ju en självverksam skogsägare kunna gå in ibland och gallra ut "självgallringsvirke" för att slippa se det stå och dö men det kan ju bli ganska dyrt om man inte kan göra jobbet själv (och bokföra en del av kostnaden på motions- & nöjeskontot).
Jag tycker det här exemplet tydligt belyser gallringsproblematiken på bra boniteter, Skogen växer mer ellermindre ifrån skogsägaren. Det är svårt att hinna med att gallra. Eller också ska det gallras på ett annat sätt. Oftare med mindre uttag eller stenhårt och tidigt?
Frågan uppstår också när ett sådant här bestånd ska slutavverkas? Hur länge kan det stå utan att självgallringen tar fart? Det här går ju självfallet att räkna ut med hjälp av en gallringsmall men nu hade jag inget relaskop med mig så indata saknas för tillfället. Men jag skulle gissa att det här beståndet är lämpligt att slutavverka om 20 år, vid knappa 60 års totalålder. Och då räcker det nog inte med 600 kbm/ha. Snacka om att skogen växer!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto