Skotare

stora skotare ?

53 inlägg 18357 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41462 Jo nog skotar vi då allt med en skotare, ibland då det är grovt och långt så kan skördaren dra iväg lite men då får skotarförarna vara lite flitiga :P
och nån gång då det är klent nära väg så är det ju tvärtom då har skotaren lite att göra.
Bra att vara udda antal förare så kan man flytta den 5e gubben dit det behövs just då.

Tror vi har en årsmedelstam runt 0,18-20 99% slutavverkning

Rottne skotare
Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41508 det är som valmet 890 skriver att man klara sig med en skotare men man kan få vara flitig i bland

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41519 har ni inga grävmaskinister där uppe som bygger skogsvägar?

Användarvisningsbild
Golddigger  
#41521
Valtra skrev:har ni inga grävmaskinister där uppe som bygger skogsvägar?

Visst har vi det..men vi har kanske mycke myrland så det blir dyrt att göra skogsbilvägar.Eller så är drivningskostnaderna så låga så det lönar sig inte att göra skogsbilvägar

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41542 Kör sluttavverkning med en buffalo, folk tycker den är för stor på många ställen. Fick inte köra en liten avverkning senast igår för att han tyckte jag hade för stor maskin. :roll:
Vi ligger väl på medelstam 0,60 och skotningsavstånd i medel ligger väl på 3-400meter.
Har jag 800m enkel resa tycker jag det är förbannat långt, visserligen kan det vara dålig tärräng. Tärrängen har ju stor betydelse på hur långt det "känns" som.

Avatar Fallback
gremo  
#41545 var i blekinge kör du? Vi är oxå i blekinge ca 6-7 månader om året.
Apropå stora skotare nästa vecka ska vi få prova en 1350 :) o köra andra gallring med,får se hur det går.



Johan_84 skrev:Kör sluttavverkning med en buffalo, folk tycker den är för stor på många ställen. Fick inte köra en liten avverkning senast igår för att han tyckte jag hade för stor maskin. :roll:
Vi ligger väl på medelstam 0,60 och skotningsavstånd i medel ligger väl på 3-400meter.
Har jag 800m enkel resa tycker jag det är förbannat långt, visserligen kan det vara dålig tärräng. Tärrängen har ju stor betydelse på hur långt det "känns" som.

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41553
Golddigger skrev:
Valtra skrev:har ni inga grävmaskinister där uppe som bygger skogsvägar?

Visst har vi det..men vi har kanske mycke myrland så det blir dyrt att göra skogsbilvägar.Eller så är drivningskostnaderna så låga så det lönar sig inte att göra skogsbilvägar[/quote

de måste väl löna sig att bygga skogsväg när det är så långa skotnings avstånd. och även på myrarna är det botten nånstans :lol:

Användarvisningsbild
totte  
#41572 Det måste finnas rätt mycket avverkningsbar skog inom skotningsavstånd för att bilväg skall förränta sig, och det skall helst finnas mycket på tillväxt som kommer att avverkas under kommande år/decennier. Det går att köra rätt många mil med skotare för vad en kilometer väg kostar. Sen är det vanligen mindre m3/ha här uppe än i södra Sverige och dessutom längre omloppstider på skogen, gör det ännu svårare att räkna hem en väginvestering.

Så oftast är det nog lönsammast att försöka göra bra basvägar och använda så stora skotare som möjligt. Sen kan man ju alltid diskutera alla andra för- och nackdelar med storlekar och skotartyper, men det är främst ekonomin som styr valet.

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41640 Kör åt Karlskrona/Ronneby Sbo, kör för södra, vilka kör ni åt?
Här skriker inköpare och markägare rätt ut om man kommer med nått större än en 9-10tons skotare i gallringarna. :x Det är bara i lövet vi får ha större maskiner....

gremo skrev:var i blekinge kör du? Vi är oxå i blekinge ca 6-7 månader om året.
Apropå stora skotare nästa vecka ska vi få prova en 1350 :) o köra andra gallring med,får se hur det går.



Johan_84 skrev:Kör sluttavverkning med en buffalo, folk tycker den är för stor på många ställen. Fick inte köra en liten avverkning senast igår för att han tyckte jag hade för stor maskin. :roll:
Vi ligger väl på medelstam 0,60 och skotningsavstånd i medel ligger väl på 3-400meter.
Har jag 800m enkel resa tycker jag det är förbannat långt, visserligen kan det vara dålig tärräng. Tärrängen har ju stor betydelse på hur långt det "känns" som.

Avatar Fallback
gremo  
#41648 kör åt sydved,älmhults distriktet.ska en sväng ner mot farslycke,matvik :( hållet nu innan juluppehållet. Är ju inte speciellt rolig terräng där.



Johan_84 skrev:Kör åt Karlskrona/Ronneby Sbo, kör för södra, vilka kör ni åt?
Här skriker inköpare och markägare rätt ut om man kommer med nått större än en 9-10tons skotare i gallringarna. :x Det är bara i lövet vi får ha större maskiner....

gremo skrev:var i blekinge kör du? Vi är oxå i blekinge ca 6-7 månader om året.
Apropå stora skotare nästa vecka ska vi få prova en 1350 :) o köra andra gallring med,får se hur det går.



Johan_84 skrev:Kör sluttavverkning med en buffalo, folk tycker den är för stor på många ställen. Fick inte köra en liten avverkning senast igår för att han tyckte jag hade för stor maskin. :roll:
Vi ligger väl på medelstam 0,60 och skotningsavstånd i medel ligger väl på 3-400meter.
Har jag 800m enkel resa tycker jag det är förbannat långt, visserligen kan det vara dålig tärräng. Tärrängen har ju stor betydelse på hur långt det "känns" som.

   TS
Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42020 Man tycker ju nästan att dom borde kunna göra lite mer vägar. Som nu så har skotaren 1500 m enkel väg för varje lass, så nu blir dom efter när skogen också är bra nästan 0,30. Man får nästan ltie dåligt samvete i skördaren då man hugger 2-3 lass medan dom skotar ett :P
Så nästa vecka får vi nog lägga in ett extra skift på 890.....

Användarvisningsbild

Re:

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42025 0,6 i medelstam,då lär ni ha det svettigt me en buffalo. Skördaren lär ju köra kopiöst med virke på den medelstammen!!


Johan_84 skrev:Kör sluttavverkning med en buffalo, folk tycker den är för stor på många ställen. Fick inte köra en liten avverkning senast igår för att han tyckte jag hade för stor maskin. :roll:
Vi ligger väl på medelstam 0,60 och skotningsavstånd i medel ligger väl på 3-400meter.
Har jag 800m enkel resa tycker jag det är förbannat långt, visserligen kan det vara dålig tärräng. Tärrängen har ju stor betydelse på hur långt det "känns" som.

Avatar Fallback

Re:

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42068 Jag hade inte blivit överlycklig som markägare om nån kom till mig med en 1350 och skulle skota gallring kan jag säga=)

Detta tråden är väldigt intressant att läsa, skillnaderna från söder till norr är verkligen enorma! Förhållandet mellan maskner skiljer sig totalt. Här i söder håller typ en skördare två skotare med virke på samma antal timmar. Själv har jag en 950f och en 1350vt efter mig när vi kör sav och det brukar gå jämt upp med lite varierande skotningsavstånd, dock sällan längre än 5-600 meter. Medelstam sav liger på mellan 0,5-0,9.


gremo skrev:var i blekinge kör du? Vi är oxå i blekinge ca 6-7 månader om året.
Apropå stora skotare nästa vecka ska vi få prova en 1350 :) o köra andra gallring med,får se hur det går.



Johan_84 skrev:Kör sluttavverkning med en buffalo, folk tycker den är för stor på många ställen. Fick inte köra en liten avverkning senast igår för att han tyckte jag hade för stor maskin. :roll:
Vi ligger väl på medelstam 0,60 och skotningsavstånd i medel ligger väl på 3-400meter.
Har jag 800m enkel resa tycker jag det är förbannat långt, visserligen kan det vara dålig tärräng. Tärrängen har ju stor betydelse på hur långt det "känns" som.

Avatar Fallback

Re: Re:

gremo  
#42110 problemet är ju att 950 känns lite liten nu med fallande längder,men visst 1350 var ju en rejäl bit.men den går ju så jävulst fint 1150 i arbetsvarv o den kan väl knappt inte vara större o titta på än en 1110 , 840.Kändes smidig oxå i stickvägarna.Egentligen ganska konstigt man har ju samma krav på sej om man har en 950 eller 1350 angående skador på träd o mark o väg.men en 1050 skotare borde ju ha gått upp ett snäpp nu i timpenglistan nu när den lastar mer.



zeaflower skrev:Jag hade inte blivit överlycklig som markägare om nån kom till mig med en 1350 och skulle skota gallring kan jag säga=)

Detta tråden är väldigt intressant att läsa, skillnaderna från söder till norr är verkligen enorma! Förhållandet mellan maskner skiljer sig totalt. Här i söder håller typ en skördare två skotare med virke på samma antal timmar. Själv har jag en 950f och en 1350vt efter mig när vi kör sav och det brukar gå jämt upp med lite varierande skotningsavstånd, dock sällan längre än 5-600 meter. Medelstam sav liger på mellan 0,5-0,9.


gremo skrev:var i blekinge kör du? Vi är oxå i blekinge ca 6-7 månader om året.
Apropå stora skotare nästa vecka ska vi få prova en 1350 :) o köra andra gallring med,får se hur det går.



Johan_84 skrev:Kör sluttavverkning med en buffalo, folk tycker den är för stor på många ställen. Fick inte köra en liten avverkning senast igår för att han tyckte jag hade för stor maskin. :roll:
Vi ligger väl på medelstam 0,60 och skotningsavstånd i medel ligger väl på 3-400meter.
Har jag 800m enkel resa tycker jag det är förbannat långt, visserligen kan det vara dålig tärräng. Tärrängen har ju stor betydelse på hur långt det "känns" som.

   TS
Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42151 jäklar vad kul det skulle vara att få köra i en slutavverkning där nere som håller 0,5-0,9...
Man kanske skulle söka jobb söderut och prova nåt år, vore väldigt intressant :smile:

Här är ju 0,5 det bästa man nånsin kan råkas hitta, isf nån liten fläck bara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).