Skotare

Börja köra skotare?

32 inlägg 33459 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
JD_1110  
#41628 Om man ska hålla sig till tråden...

Jag började köra för ca ett år sedan utan maskinerfarenhet. Vi har dock skog så jag kände till sortiment och liknande vilket jag tyckte var en stor fördel. Började som de flesta andra med att köra på helger och sedan kvällar (maskinen gick enskift). Visst körde jag sönder en del slangar och råkade dra ner en telefonledning men jag gav inte upp. Efter tre månader satt jag i en sprillans ny 1110 på enskift.

Med detta vill jag säga att det går snabbt att lära sig om man vill och är intresserad. Sedan säger det kanske lite om hur få förare det finns egentligen.

Min erfarenhet är att det är viktigast att göra ett bra jobb i början och inte stressa. Jag har ett exempel när en snubbe som provkörde hos oss. Han kunde köra kranen och så men stressade på. Det resulterade i att han fick sortera ut en massa barrmassa ur timmerlavan. Samåkte med chefens son den dagen och han var inte glad...

Men visst jobbet är fritt och relativt varierande så det är ett jobb jag verkligen kan rekomdera. Sedan att lönen inte är något att hurra för är en annan femma...

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Börja köra skotare?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41882 Jag kan väl också slänga in några rader.

Allt är möjligt bara viljan finns där. Själv har jag bara kört skotare i 2.5 månad nu och tycker det är kanon och det flyter på bra.

Dock hade jag ju med mig i bagaget att jag kört timmerbil i 2.5 år så kran samt sortiment hade man ju koll på sedan innan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).