Motorsåg och handhållet

Välja bort Stihl pga deras kedjor?

154 inlägg 54471 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415238 Drivlänkstjockleken har inte så väldans mycket med hur mycket bus kedjan tål. Det är mer nitar, sidolänk, värme etc som påverkar.
På Oregon 72LPX, 73LPX och 75LPX har du samma skärtand och sidolänk. Samma storlek på nit diameter med.
Det är samma modell på kedja i tre olika drivlänkstjocklekar, 1.3, 1.5, 1.6.

Det brukar stå på svärden hur många dl den har annars får man räkna.
Finns ingen bra app till detta än. Så koka kaffe o räkna drivlänkar får man göra på gammalt hederligt vis fortfarande.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415344
volvo_per skrev:Men det står ju bara 71cm på stihlen är det 91 drivlänkar man ska ha då?

Kollade lite nu och de hade visst gjort om sidan sedan sist. Vad säger oregons produktguide?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415348
Mange skrev:Drivlänkstjockleken har inte så väldans mycket med hur mycket bus kedjan tål. Det är mer nitar, sidolänk, värme etc som påverkar.
På Oregon 72LPX, 73LPX och 75LPX har du samma skärtand och sidolänk. Samma storlek på nit diameter med.
Det är samma modell på kedja i tre olika drivlänkstjocklekar, 1.3, 1.5, 1.6.

Det brukar stå på svärden hur många dl den har annars får man räkna.
Finns ingen bra app till detta än. Så koka kaffe o räkna drivlänkar får man göra på gammalt hederligt vis fortfarande.

Men det är ju drivlänkarna som är den svagaste länken. Och i oregons kataloger rekommenderar de inte 1,3 på större sågar är 55cc.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415451 Jaja..
Drivlänken med sina leder är nod den svagaste delen på kedjan, men de är olika kraftiga på olika modeller. ledens diameter och gods runt är rätt avgörande.
Tittar du i listan på vilken kedja som är lämplig till vilken cc? Då ska du nog inte ha de klenare kedjorna i 3/8Hobby och .325.
Men det är nog inte Super 70 (72/73/75) de menar. den drivlänken är vid niten 1,5 även om spårvidden är 1,3.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415461 For noken år siå kjørte eg picco kjede på ei Stihl 361, ingen problem men eg har gått tilbake til .325 deling no på 50 kubikk saga.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415508 Finns det anledning att du bytte? Blir det byte tillbaka?
Med Picco menar du då 3/8Hobby?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415515 var ein tråd her på forumet om å kjøra picco (3/8 hobby) på 260. Eg tok og kjørte det på 361 istadenfor. Grunnen til byte var at eg håpte at ho skulle skjæra fortare enn den 3/8 fullprofil stihl semichisel kjeda som stod på saga før. Det gjorde ho, men av ein eller anna grunn husker ikkje heilt korfor så tok eg etter ei stund å satte på ett 9 tanns .325 drev på 361 saga og kjørte bpx på ho. Uansett av dei stihl kjedene eg har prøvd så har eg vært mest fornøyd med picco semichisel. Lurer på om ein av bakdelane med picco kjeda var dei små tenna som må filast med 4,5 og 4,0 mm og at det iverfall ikkje da var ein skikkelig rytarmal til kjeda ala HVA sin platemal.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#415537
busholle skrev: Men det är ju drivlänkarna som är den svagaste länken. Och i oregons kataloger rekommenderar de inte 1,3 på större sågar är 55cc.


Så vidt jeg vet gjelder den begrensningen 1.3 mm Narrow Kerf (Pixel), og i utgangspunktet ikke 1.3 mm som sådan.

En annen sak er at Oregon i likhet med Husqvarna, Stihl m. fl. later som om regulære .325 og 3/8" kjeder og sverd i 1.3 mm ikke eksisterer, på det Europeiske markedet. Det er imidlertid helt vanlig i USA, og selges visstnok på en del andre markeder også,

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

jan larsson  
#416047 känner som du med kedjorna. min livs andra sthil motorsåg. den nya MS 261 C-M VW och den störtgillar jag.
det första jag noterade med sthilkedjan var att den behöll bra skärpa länge. betydligt längre än hva, oregon kedjorna. men jag blir inte riktigt klok på filningen av kedjan jag heller.
jag fick med den nya rullmallen och försöker använda den. men den är svårare att använda jämfört med hva:s mall. för jag tycker inte att man riktigt ser vad man gör.
jag brukar på hva, oregon kedjorna vilja ta ner underställningen lite mer än vad mallen anvisar till. för att ge den ett bra bett. utan att den blir orolig.
medan sthilmallen känns ut att ta ner underställningen lite för mycket. det skär dock som tusan med dragande kedja. men med skjutande kedja vid kvistning, underskär eller instick till fällskäret. är det ett otrevligt äventyr när sågen kommer baklänges snabbare och hårdare än man kan klara att hålla emot(4 hp.). den känns inte träslö som hva, oregon kedjorna gör. men den får något bättre egenskaper om man skärper eggen lika regelbundet.

volvo_per skrev:Skit samma vilket. Jag fick iaf en massa otäcka kast vid instick när jag hade stihl och aldrig fått något med husqvarna och då tror jag inte det har med tekniken och göra. Om inte en stihl såg ska hanteras med någon särskild teknik då ;) tror det dels beror på stihls kedja och även svärdet då det har en större topp jämfört med husqvarna.

för mej beter sig sågen, kedjan precis såhär.

röjar kalle skrev:En rätt filad och vass kedja kastar inte. :surp:

tydligen gör den det. och jag använder mallen. men kedjan är lugnare ny och ofilad. förmodligen för att underställningen är grundare än mallen visar på en ny kedja.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416051 Jag har också dålig erfarenhet av Stihls 3/8" kedjor. Har en 441:à som original har 3/8 kedja. Har bytt till oregon 0.325 (22bpx). Och är nu mycket nöjd ned sågen / kedjan.
Men det kan vara skillnader på drivlänksantal på Stihl o oregon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416075 Med mall är det inte lika lätt att anpassa tand form efter önskemål. Det blir lite som de provat fram, vilket inte passar alla.
Har sett några som använder filmallen stihl erbjuder nu och de har rätt låga ryttare i mitt tycke.
Då blir den studsig även om den är vass.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416106
jan larsson skrev:känner som du med kedjorna. min livs andra sthil motorsåg. den nya MS 261 C-M VW och den störtgillar jag.
det första jag noterade med sthilkedjan var att den behöll bra skärpa länge. betydligt längre än hva, oregon kedjorna. men jag blir inte riktigt klok på filningen av kedjan jag heller.
jag fick med den nya rullmallen och försöker använda den. men den är svårare att använda jämfört med hva:s mall. för jag tycker inte att man riktigt ser vad man gör.
jag brukar på hva, oregon kedjorna vilja ta ner underställningen lite mer än vad mallen anvisar till. för att ge den ett bra bett. utan att den blir orolig.
medan sthilmallen känns ut att ta ner underställningen lite för mycket. det skär dock som tusan med dragande kedja. men med skjutande kedja vid kvistning, underskär eller instick till fällskäret. är det ett otrevligt äventyr när sågen kommer baklänges snabbare och hårdare än man kan klara att hålla emot(4 hp.). den känns inte träslö som hva, oregon kedjorna gör. men den får något bättre egenskaper om man skärper eggen lika regelbundet.

volvo_per skrev:Skit samma vilket. Jag fick iaf en massa otäcka kast vid instick när jag hade stihl och aldrig fått något med husqvarna och då tror jag inte det har med tekniken och göra. Om inte en stihl såg ska hanteras med någon särskild teknik då ;) tror det dels beror på stihls kedja och även svärdet då det har en större topp jämfört med husqvarna.

för mej beter sig sågen, kedjan precis såhär.

röjar kalle skrev:En rätt filad och vass kedja kastar inte. :surp:

tydligen gör den det. och jag använder mallen. men kedjan är lugnare ny och ofilad. förmodligen för att underställningen är grundare än mallen visar på en ny kedja.

problemet med sthil kedjorna är att dom har inte skydds länken som oregon kedjorna har och vid instick så blir sthil kedjorna ganska otrevliga att handskas med genom att det börja att hugga och kasta i insticket.
sen röjar kalle så spelar det ingen roll om kedja är vass eller inte men en felaktig kedja kastar prova med en 404 kedja av oregon så blir det samma sak som stihl kedjan.
volvo per det har inget med sthils svärd att göra dom är skit bra utan det är kedjan som är felet.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416115
knaggen skrev:problemet med sthil kedjorna är att dom har inte skydds länken som oregon kedjorna har och vid instick så blir sthil kedjorna ganska otrevliga att handskas med genom att det börja att hugga och kasta i insticket.



Där vill jag inte hålla med dig de, Stihlkedjorna som heter något med micro har samma skyddslänk som oregon. Däremot de som har super i namnet är med konventionell ryttare.
Hos Oregon är det P i beteckningen som visar om det är ''lowvib'' eller vanlig.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

anersimyra  
#416122 :surp: jag beställde en ny 261:a, men nu tvekar jag då man verkar vara låst till sthils svärd..? Eller..?.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

JensSkoog  
#416123
anersimyra skrev::surp: jag beställde en ny 261:a, men nu tvekar jag då man verkar vara låst till sthils svärd..? Eller..?.. :???:

Det stämmer då inte. Har andra svärd som passar båda 261'an och 361'an. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).