Seb macahan skrev:Nu kan jag ju inte låta bli o vara lite dryg. (ta det med glimten i ögat)
Tråden heter Valtra N4 i skogen, Du har redan en av de bättre skogstraktorer som finns på marknaden men funderar på o köpa en ny med twintrack (som jag förmodar att ni har användning av i jordbruket, potatis?) och du utrustar denna nya med plåttank, men i nästa andetag säger du att ni inte har hunnit använda den ni har i skogen och du funderar på o sälja skogsvagnen....???![]()
Om du ska sladda skogsvägar kan du göra det med i princip vilken traktor som helst. Vad ska du göra i skogen med traktorn? Ska du bara ställa den under julgranen på ROT så köp en skylift också så du kan pynta granen med kulor och glitter.....
Eller räknar du med att den är så mycket mer effektiv så du får mer tid o vara i skogen, så pass mycket mer tid att du till och med inte behöver skogsvagnen. Ska du investera i en gallringspelle?![]()
Hoppas du inte blir förbannad, men det verkar inte logiskt.
När jag kollade pris så började man på ungefär de pengar du pratar om, förvisso med lastare o frontlyft men lastare har du också.
Men det är väl som vanligt med dessa maskiner, det är något magiskt med priset alltid. Det hade känts mer ärligt om de hade ett pris för alla.
När jag köpte min "nya" traktor 2011 så låg det annonser på begagnade med sämre spec än min bara 50-100tsk under vad jag gett för min ny. Då körde man en kampanj o jag slog till. Men hur kul är det o sälja för de som gett 150' mer än mig vin nyköp.
Jag blir inte arg så lätt
![Väldigt glad :grin:](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Det som verkar rimligt för någon kan lätt verka orimligt för någon annan, speciellt när man inte vet alla omständigheter.
Att jag kallade tråden "Valtra N4 i skogen" trots att jag själv inte räknar med att köra så mycket i skogen de närmaste åren är för att jag skriver på ett skogsforum.. så jag tänker att det är intressantast att diskutera skogsegenskaperna. Jag diskuterar dock gärna andra egenskaper också om någon är intresserad av jordbruk.
Grundorsaken till traktorbytet är att lastartraktorn (Deutzen) behöver bytas av åldersskäl och att inplastarpressen skulle uppskatta fler hästkrafter och LS-hydraulik.
N101:an som vi har tycker jag är riktigt bra i skogen även om den saknar TwinTrack, den har i princip allt annat man behöver i utrustningsväg t ex plåttank, bukplåt, grenavvisare, "pelarstol", turbinkoppling, bra belysning och skogsdäck. Den är i mitt tycke lagom stor och lagom tung. Hade det bara hängt på den hade vi inte bytt traktor men vi klarar inte att köpa en så dyr traktor som N154e Direct och ha kvar N101:an, så vi får kompromissa. Vi bedömmer också att verksamheten numera kan klara sig med en stor traktor och en liten (en gammal IH 784 som vi haft sen ny och som är "still going strong").
Skogsvagnen, en Mowi 12 ton med 400 kran, har vanligt 5-spakssytem men jag vill inte ha bakrutekil på den nya traktorn eftersom det skymmer sikten så det blir svårt att koppla ihop dem utan att byta ventilpaket på vagnen. Jag tror ändå inte jag kommer hinna köra så mycket med skogsvagn de närmaste åren. Genom att utrusta N154:an som jag gör så blir den ganska lätt att börja använda i skogen. Jag vill också ha möjlighet att köra ut gödning i skogen själv och det tror jag att jag kan klara utan bukplåtar om jag har plåttank. Innan vi köpte N101:an (2011) så körde jag med en Valmet 505 som vi haft i jordbruket i skogen utan bukplåt och det gick hyfsat även om det blev ett par missöden med växellänkaget och ett avkört hydrauloljefilter
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![skämtar/ironisk :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Det här med TwinTrack utanför skogen vet jag ärligt talat inte riktigt hur jag kommer använda, funderade länge på att inte köpa TwinTrack men fick ett väldigt bra pris på det så jag tog det till slut. Jag har sett tillämpningar där man slår vall baklänges med centrummonterad slåtterkross. Funderar också på om man skulle kunna köra schaktblad baklänges både för grusskrapning och snökörning. Tillkoppling av redskap kanske? Backa med vagnar? Har aldrig haft TwinTrac tidigare men det ska bli intressant att prova olika tillämpningar.
Potatisodling har vi inte, vi bor i Kronobergs sydöstra hörn och jordarna här är alldeles för steniga för allt annat än vall. En skylift för att pynta julgranar i skogen kanske vore en bra investering
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Mycket om mig och mina förhållanden blev det visst nu.. jag hoppar tillbaka till trådtemat: En nackdel som jag ser med N4 jämfört med tidigare N-modeller är att det nya är tung (över 6 t utom N104 som väger 5,3 t) och bred (ca 255 cm tror jag) så för skotning i gallringar är den inte lika smidig. Däremot borde den vara bra på att dra och vara stabil om man skulle vilja sätta på ett skördaraggregat på traktorn. Komforten är också betydligt bättre än tidigare vilket är viktigt om man vill göra långa pass i traktorstolen men mindre viktig om man hugger ett par timmar, lastar och kör ut, sen hugger igen osv. Den rymliga hytten kommer alltid väl till pass, det är betydligt bekvämare att sitta baklänges i den nya.
Hur mycket hydrauloljeflöde behöver man förresten för att kunna köra ett traktormonterat skördaraggregat? Räcker det med 160 liter per minut som är ett vanligt tillval på N4?