Före och efter jobbet

Ryggbeskymmer

53 inlägg 37584 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229375
Naders skrev:Jag var hos en sjukgymnast en gång som frågade om jag tränade något; jag svarade att enda träning jag fick var skogsarbetet.
Enligt sjukgmnasten så är skogsarbete ingen träning då det enbart sliter på ryggen.Men detta skall väl tas med en nypa salt om man bara tänker på hur man rör sig och lyfter i skogen som nämnts tidigare.


Vill väl ha jobb. :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

Rivaren  
#413446 Jag släpar en hel del ris eftersom jag är rätt så ny i branschen. Ni vet säkert hur hackordningen går bland manuellarbetare. Har fått lite känningar i ryggslutet. Ibland är det lite strålande nedåt arslet (som när man läser om ischias, eller falsk ischias) och i just skrivande stund sitter det som en klump precis där ryggen och röven möter varandra. Det är inte så illa, utan jag kan göra allt precis som vanligt. Men det kan nog bli värre om jag inte tänker mig för.

Är det någon som känner igen sig? Vad bör jag tänka på? Det är nog främst pga dålig teknik med de långa, smala och svajiga grenarna. Om jag får gissa fritt. Stubbar och stambitar är inget problem.

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

Flax12  
#413448 Den här har hjälpt mig många gånger med ryggslutet

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

Rivaren  
#413450
Flax12 skrev:Den här har hjälpt mig många gånger med ryggslutet

Haha jag testade nu och det gick över omedelbart. Visserligen blir ju ryggen uppvärmd då så det kommer nog tillbaka när jag blir kall igen, men ett varv varje kväll så blir det nog bra till slut. Tack så mycket.

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

Flax12  
#413452 Kul :grin: . Va precis så jag också upplevde det för 3-4 år sen. Sparar många skattekronor den filmen.

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

totte  
#413520 Du bör nog kolla in din egen arbetsteknik ockå. Att släpa och dra är sånt som mycket lätt skapar dåliga vridningar av kroppen. Du drar en stor tung bunt på ena sidan, kroppen vrids och du får en mycket felaktig belastning på ryggraden. Prova att använda en lagom repstump, slinga risknippet, lägg repet över axeln så kan du gå rakt. Dessutom lyfter det framändan på risbunten och det går lättare.

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

Rivaren  
#413530
totte skrev:Du bör nog kolla in din egen arbetsteknik ockå. Att släpa och dra är sånt som mycket lätt skapar dåliga vridningar av kroppen. Du drar en stor tung bunt på ena sidan, kroppen vrids och du får en mycket felaktig belastning på ryggraden. Prova att använda en lagom repstump, slinga risknippet, lägg repet över axeln så kan du gå rakt. Dessutom lyfter det framändan på risbunten och det går lättare.

Ja, den är inte dum. Det ska jag prova när det blir mycket knippen. Tror dock att det är när jag lyfter och släpar enstaka pinnar som är det värsta (långa, svajiga, ojämn viktfördelning, svårt att få bra lyftvinkel), det är då jag känner i ryggen som mest. Det stör inte och gör inte ont i själv lyftmomentet, men om ett år eller tio så är jag nog inte lika stursk om det vill sig illa. Det har ju redan satt sig så pass att jag söker svar på ett forum för det, liksom... :P

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

åberg  
#413655 Min erfarenhet efter "några" timmar på cykel och skridskor från början av 90-talet till idag är att det där jobbiga i korsryggen och neråt bäckenet ofta är förknippat med framåtroterat bäcken. Utöver de övningarna på video ovan har jag haft nytta av att sträcka ut överdelen av framsida lår.

Googlade upp ett exempel lite snabbt, den visar sig vara lite roligt skriven också men såvitt jag kan bedöma bra innehåll.
http://www.tobiassaarela.com/2015/09/19/stretcha-din-h%C3%B6ftb%C3%B6jare-korrekt-28428844

Tillägg: När man vaknar på natten kan det vara skönt att dra upp knäna mot bröstet så släpper det efter lite. Ännu skönare är att inte vakna av det och dithän kom jag med stretchingen. Därmed inte sagt att det hjälper alla, men för mig blev det skillnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).