Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307779 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

axwell  
#409909
machonisti skrev:Då är vi tre!


Fyra :!:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

-Kan du svetsa, eller slaggar du bara?

traktorz  
#409939 Har sett flera exempel på slagginneslutningar med dålig hållfasthet som följd. Allt handlar om att kunna kontrollera smältan och få slaggbildningen ur vägen med pinn-svetsen. Behöver förstås inte nivån som licenssvetsare, men ibland kan det vara befogat att ställa frågan:
- Kan du svetsa, eller slaggar du bara?

Rengjorda ytor är en bra början, samt musiköra är bra vid MAG-svetsning, för att ha koll på att alla parametrar är rätt.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#409973 Slaggar gör stockholmarna när dom sover :wink:
Jag känner inga licenssvetsare, bara mer eller mindre självlärda som faktiskt både kan svetsa och reparera utan utbildning, riktigt bra dessutom. Är man inte rädd för att prova och har intresse för saker så går det mesta riktigt bra att lära sej på egen hand, det är missarna man förhoppningsvis lär sej av.

Avatar Fallback

Re: -Kan du svetsa, eller slaggar du bara?

rikard_e  
#410401
traktorz skrev:Har sett flera exempel på slagginneslutningar med dålig hållfasthet som följd. Allt handlar om att kunna kontrollera smältan och få slaggbildningen ur vägen med pinn-svetsen. Behöver förstås inte nivån som licenssvetsare, men ibland kan det vara befogat att ställa frågan:
- Kan du svetsa, eller slaggar du bara?

Rengjorda ytor är en bra början, samt musiköra är bra vid MAG-svetsning, för att ha koll på att alla parametrar är rätt.

Viktigare att du inte får förrinn när du kör pinne så du svetsar in slagg och bygger en syrefylld svets. Jag försöker alltid få lutning när jag svetsar så jag går i uppförsbacke. Detta gäller alla svetsar, men känsligare är med pinne.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Plassarn  
#410990
rikard_e skrev:
traktorz skrev:Har sett flera exempel på slagginneslutningar med dålig hållfasthet som följd. Allt handlar om att kunna kontrollera smältan och få slaggbildningen ur vägen med pinn-svetsen. Behöver förstås inte nivån som licenssvetsare, men ibland kan det vara befogat att ställa frågan:
- Kan du svetsa, eller slaggar du bara?

Rengjorda ytor är en bra början, samt musiköra är bra vid MAG-svetsning, för att ha koll på att alla parametrar är rätt.

Viktigare att du inte får förrinn när du kör pinne så du svetsar in slagg och bygger en syrefylld svets. Jag försöker alltid få lutning när jag svetsar så jag går i uppförsbacke. Detta gäller alla svetsar, men känsligare är med pinne.


Finns fina elektroder som går att svetsa fallande med också. Är en såndär licenssvetsare, jobbat (mer eller mindre motvilligt) med det i femton år, och ska jag klistra ihop material grövre än ett par, tre mm så åker omformaren fram. Rost, olja, fett och annan skit bör man försöka rensa innan man nyper ihop grejorna, och det finns faktiskt alternativ till OK48.00/Elga P48 som är en populär pinne för "bonnasvets". Dessutom så är det en jäkla skillnad på hur man förvarar elektroderna, helst ska öppnade förpackningar ligga i värmeskåp, men så länge man i alla fall förvarar dem torrt och varmt så ökar chanserna att det håller ihop ett par procent [emoji3]

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

husqvarna_med_sthil  
#411100 Smort vagn och lastare, känns bra :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#411280 Min KM130R smorde kedjan dårligt, så jag fick skruva isär och kolla.



Fattar inte att så mycket skit har kommit sig genom silen :surp:



Nu fick tank, sil och pump en bra tvätt innan jag skruvade det samman igen.
Ska absolut vara lite mer noga när jag fyller olja i framtiden :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#411281 Bromsbeläggsbyte på lastbil.
Var dax!

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#411449 Årsservice.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Robertberg  
#411484 Tjältiningsaggregat? :-?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#411486
Robertberg skrev:Tjältiningsaggregat? :-?

Korrekt Robertberg!

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Blivande snickare  
#411488
Erre skrev:
Robertberg skrev:Tjältiningsaggregat? :-?

Korrekt Robertberg!

Vilken jävla gissning, skulle aldrig ha kommit på det! Snyggt Robert! :grin: 8)

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Robertberg  
#411496 Haha, jag har alltid fått höra från brorsan att "Fula har tur" 8) \:D/

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

sundelius  
#411507
Robertberg skrev:Haha, jag har alltid fått höra från brorsan att "Fula har tur" 8) \:D/


Då måste du haft en "snygg" helg i Velinga :lol: för det var en imponerande gissning :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#411512 Jag kände mig dum, dummara, dummast när jag inte fattade vad det var :lol:
Tack för att du fick det fram, Robert. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).