sön 25 sep 2016, 00:33#409114
axwell skrev:Delsbo skrev:Sorry, det heter inte converter det är ju en inverter
Ja just det men på svenska går det lika bra med "spänningsomvandlare" eller "växelriktare".
Clas har en billig Kines med riktig sinuskurva.
http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nn ... r325124000
Axwell har förstås rätt i vad han säger, att det finns inverter / spänningsomvandlare som ger en finare / bättre sinusvåg nu än för 5-10 år sedan.. Jag vill bara säga att 550W räcker mer än väl för mitt system och att sinuskurvan är bra nog.. Kom ihåg att vi pratar inte om kontinuerlig drift utan förhoppningsvis endast ett fåtal timmar med månader / år emellan .. Dvs den kanske inte är optimalt för utrustningen men gör jobbet... Viktigt är att alltid ha bra fulladdade batterier dvs underhållsladda alltid medan elnätet fungerar... spänningsomvandlare slukar energin i dina batterier med rasande fart.... Mitt krav på systemet har varit att med fulladdad panna och nytänd skall hålla igång systemet (med sugfläkten igång) tilldess veden brunnit ut och jag kan ladda batterierna när jag vaknar morgonen efter. Har brutit strömmen avsiktligt en gång per vinter och kört tilldelas batterierna ger upp och vet att jag klarar ca 9 timmar innan jag måste underhålla systemet... Elverk är också trevligt när mina och grannens batterier behöver laddas vid längre avbrott (dvs med rätt granne kanske man kan dela på den kostade !)
Säkert är att när du behöver spänningsomvandlare är det -25 därute och ett j....a blåsväder !
Valmet Valtra 700, Normet VN400 vajerkran, Volvo BM LM 641, Valtra A83 Skogshytt, Moheda M101 K45, Husqvarna 550 XPG o. 550XPG TrioBreake, STIHL MS250, KRAV bonde