Uppvärmning

Byta panna calmar v33

98 inlägg 44973 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

jannee  
#408985 När du/ni slår på elpatronen titta också på elmätaren - man kan tro att den gått i spinn :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#409039 Jag vet inte vad panna tar (inte på pannans plåt) men jag har en converter som klarar 550W max effekt och denna räcker mer än väl till cirkulations pumparna som tar normalt inte mer än 50-70w på högsta varvtalet.. Jag kör mina på lägsta varvtal ca 35W.. El chunten och Ladomaten... Skulle tro att sugfläkten till panna är största förbrukaren.... Min converter är en" WAECO Perfect Power PP602" .... Kolla skicket på anoden i vv-tanken också när du också håller på som brukar hålla ca 5år om den är en keramisk..

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#409043 Sorry, det heter inte converter det är ju en inverter

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

axwell  
#409062
Delsbo skrev:Sorry, det heter inte converter det är ju en inverter


Ja just det men på svenska går det lika bra med "spänningsomvandlare" eller "växelriktare".

Clas har en billig Kines med riktig sinuskurva.
http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nn ... r325124000

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Göt  
#409066 en fråga är det viktigt att det är rätt sinuskurva på likriktaren?

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#409077 Inget problem med min inverter att köra systemets el men visst hörs det på sugfläkten att det är mer pulserande växelspänning än sinusvåg.. Dvs den "brummar" en del ..

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#409114
axwell skrev:
Delsbo skrev:Sorry, det heter inte converter det är ju en inverter


Ja just det men på svenska går det lika bra med "spänningsomvandlare" eller "växelriktare".

Clas har en billig Kines med riktig sinuskurva.
http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nn ... r325124000


Axwell har förstås rätt i vad han säger, att det finns inverter / spänningsomvandlare som ger en finare / bättre sinusvåg nu än för 5-10 år sedan.. Jag vill bara säga att 550W räcker mer än väl för mitt system och att sinuskurvan är bra nog.. Kom ihåg att vi pratar inte om kontinuerlig drift utan förhoppningsvis endast ett fåtal timmar med månader / år emellan .. Dvs den kanske inte är optimalt för utrustningen men gör jobbet... Viktigt är att alltid ha bra fulladdade batterier dvs underhållsladda alltid medan elnätet fungerar... spänningsomvandlare slukar energin i dina batterier med rasande fart.... Mitt krav på systemet har varit att med fulladdad panna och nytänd skall hålla igång systemet (med sugfläkten igång) tilldess veden brunnit ut och jag kan ladda batterierna när jag vaknar morgonen efter. Har brutit strömmen avsiktligt en gång per vinter och kört tilldelas batterierna ger upp och vet att jag klarar ca 9 timmar innan jag måste underhålla systemet... Elverk är också trevligt när mina och grannens batterier behöver laddas vid längre avbrott (dvs med rätt granne kanske man kan dela på den kostade !)

Säkert är att när du behöver spänningsomvandlare är det -25 därute och ett j....a blåsväder !

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#409815 Lite mera Knega !
Vilket sorts system har du med eller utan expansionstank ? Med tank så hitta och fyll vatten tilldess bräddavloppet sprutar vatten i golvbrunn eller utanför huset annars...... Annars har du säkert en del säkerhetsventiler att Funktionstest. ..

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#409850 Tackar.
All info är välkommet just nu.
Vattnet har lågt ph-värde vilket för att alla kopplingar för färskvatten läcker. Så om vi köper huset kommer vi ta dit en rörmockare så fort som möjligt. Min förhoppning är även att han har koll på pannan och ackumulatortankarna så han får kolla igenom det med.
Handpenningen ska in imorgon. Vi hoppas vi får igenom lite prutningar angående kopplingar, nytt filter och ett halvt takbyte. :)
Blir ett spännande dygn det här.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

jannee  
#409857 Har du/ni kollat upp så det inte finns något "okänt" vattenläckage någonstans, för det kan bli hur dyrt som helst och som köpare har man en ganska stor undersökningsskyldighet. En droppande skarv någonstans i trossbottnen är något man bara INTE vill höra talas om :mrgreen:
M.a.o. provtryck hela systemet och se så det inte läcker någonstans där ni naturligtvis glömt kolla :oops:

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409865 Apropå växelriktare, desto sämre sinuskurva den ger desto större risk att elektroniken i shuntautomatik o tryckstyrda pumpar tackar för sej....

Avatar Fallback

Re: Sv: Byta panna calmar v33

Olov Jonsson  
#417136
Knegas skrev:Nä, lönar sig gör det säkert inte. Snarare en bekvämlighets grej. Men 2 pannor vad 5:e dag låter inte så jobbigt.
Om du vill ha det bekvämt så sätt in en varmvattenberedare i serie med tanken som du under vintern kan stänga/koppla förbi med hjälp av kranar.
Vattnet in i elberedaren blir också förvärmt av vattnet i acktanken sommartid. Då vattnet i acktanken aldrig är under 20grader. Den stora kostnaden är inte varmvattenet på sommaren, det är värmen på vintern som är dyr.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Knegas  
#422013 Nu har vi flyttat in i kåken och calmarpannan går för fullt. Min tanke med för små ackumulator tankar stämmer befarar jag. Får elda både morgon och kväll nu när det är cirka noll grader ute.
Jag har två frågor. Den ena är nån elektronik som är kopplad till en givare ute. Bifogar bild. Ursäkta kvalitén.
IMAG1695.jpg

Som jag ser det är väl den onödig eftersom värmen ställs in med termostat på varje element? Går det ställa den i nåt läge där den inte används?

Andra frågan är hur man luftar systemet. Jag hör hur det åker luft runt tankarna.
IMAG1697.jpg

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Tosca  
#422017 Det där ska vara en motorshunt, den höjer framledningstempen till elementen när tempen sjunker ute.
Behåll den helst.
Luftningen får du nog försöka göra bättre bilder till?
Det borde sitta en balofix eller annan luftningsventil ganska högt i pannrummet?

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Fredrik Reuter  
#422024 Hej,
Håller med Tosca, använd motorshunten, den spar energi!
Jag har alla element fullt öppna (i de rum där jag vill ha normal rumstemp), sedan får motorshunten sköta klimatet. Jag har iofs innegivare, men det spelar nog inte så stor roll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).