Avverkning (slutavverkning)

Vatteninnehåll asp nu?

7 inlägg 3238 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vatteninnehåll asp nu?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409649 Skulle behöva hugga asptimmer till en mindre såg, men han ville inte ha sommaravverkat för att det blir så tungjobbat. Asparna är ju fortfarande gröna eller svagt höstfärgade, tror ni det mesta vattnet ändå är borta ur dem nu?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vatteninnehåll asp nu?

jannee  
#409676 Tror att de fortfarande är blöta. I alla fall är det löv jag nu fäller ganska blött eller tungt. "Troligtvis" bör man vänta tills alla blad fallit + kanske någon vecka till :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Vatteninnehåll asp nu?

Camwood  
#409685 Vad är problemet med råa stockar? Det är bättre att såga och kvaliteten kvarstår. Den torraste perioden för lövträd år på vårvintern innan trädet väcks till liv. Men den skillnaden mellan höst och vår är väldigt liten jämfört med när stocken är uppsågad och torkprocessen tar vid.

Användarvisningsbild

Re: Vatteninnehåll asp nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410108 Intressant, jag ska fälla ett par aspar och såga upp till bastu-inredningsmaterial, ska bli skoj

Användarvisningsbild

Re: Vatteninnehåll asp nu?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410277
Camwood skrev:Vad är problemet med råa stockar? Det är bättre att såga och kvaliteten kvarstår. Den torraste perioden för lövträd år på vårvintern innan trädet väcks till liv. Men den skillnaden mellan höst och vår är väldigt liten jämfört med när stocken är uppsågad och torkprocessen tar vid.

Det var nog just tyngden med att hantera dem på sågbänken som han syftade på. Men jag ska nog börja ta ner dem i nästa vecka after att röjt bort klenare saker först.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vatteninnehåll asp nu?

Elfving  
#410293
Camwood skrev:Vad är problemet med råa stockar? Det är bättre att såga och kvaliteten kvarstår. Den torraste perioden för lövträd år på vårvintern innan trädet väcks till liv. Men den skillnaden mellan höst och vår är väldigt liten jämfört med när stocken är uppsågad och torkprocessen tar vid.

Min erfarenhet är att asp är ett undantag från alla andra träslag. Om man låter stockarna ligga och torka i välta några månader slår inte det sågade virket sig lika mycket. Asp är ett notoriskt problemträd vad gäller propellervirke.

Användarvisningsbild

Re: Vatteninnehåll asp nu?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410405 Har två gånger tidigare sålt asptimmer till samme köpare som legat ett helt år, verkar åtminstone inte skada men att man får ha tur med hur långt in torksprickorna i ändarna går.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).