Skogsröjning

Förröjning med Södras kontrakt.

22 inlägg 13828 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4092
nisse skrev:Högröjning är mkt god viltvård. Där produceras både foder och skydd.
Jag har högröjt en del med röjrisk, både som viltvård och med förhoppning om att mularna ska trivas här och ge f-n i mina tall- o lärkplanteringar.

Ett oprovat alt är att halvfälla. Det ska visst minska höjdtillväxten på nya skott.

/Nisse


Ok!, Nisse.

Trodde det gällde i tallbestånd (se ovan).

Annars så har jag helt övertygad om, att förstaröjning är helt förkastligt på älgrika marker.
Är man man däremot rädd för lövdominans i tallbestånd så kan man ju föralldel röja ner lite löv.
I övrigt rör jag inte ungskogen förän det är jämnskiktat på minst 6 meters höjd.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4094
Skogshuggarn skrev:
Annars så har jag helt övertygad om, att förstaröjning är helt förkastligt på älgrika marker.
Är man man däremot rädd för lövdominans i tallbestånd så kan man ju föralldel röja ner lite löv.
I övrigt rör jag inte ungskogen förän det är jämnskiktat på minst 6 meters höjd.


Det går nog bra på torra och/eller magra marker, annars krävs nog en alert skogsägare som agerar i rätt tid!
Har sett en del tallbestånd som sparats till älgsäker höjd och sedan "sparats" ett par år till. Där är mest vargar o undertryckta tallar som ej tål friställning.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4095
Skogshuggarn skrev:Att den sedan ska tukta ner allt löv på större röjda arealer är nog inte att räkna med.


Du är välkommen på studiebesök på mina marker...

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4096
Skogshuggarn skrev:
Nu gör jag extremt sällan någon 1á röjning av exakt den anledningen som Nisse är inne på med viltskador.


Det är ju en idé, men efter att ha plöjt mig igenom massa 5-meters bestånd med röjsågen, är jag böjd att pröva någonting annat. 8) Gjorde en första röjning där tallen var ca 2m i höstas. Kvalisorten blir kass ändå så min förhoppning är att det skall växa fortare förbi älgen.

Men fan vet, ett annat hygge jag har (ca 6 ha, 7-8 år granplant som börjar komma upp i 1,5m nu, man ser nästan hur de tar fart) så är det en som säger "nej, vänta du ett tag till, annars får du komma igen" och en annan säger "du får nog skynda dig, senast nästa år".

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4099
nisse skrev:
Skogshuggarn skrev:
Annars så har jag helt övertygad om, att förstaröjning är helt förkastligt på älgrika marker.
Är man man däremot rädd för lövdominans i tallbestånd så kan man ju föralldel röja ner lite löv.
I övrigt rör jag inte ungskogen förän det är jämnskiktat på minst 6 meters höjd.


Det går nog bra på torra och/eller magra marker, annars krävs nog en alert skogsägare som agerar i rätt tid!
Har sett en del tallbestånd som sparats till älgsäker höjd och sedan "sparats" ett par år till. Där är mest vargar o undertryckta tallar som ej tål friställning.


Håller med.

Det får inte sparas allt för länge så det blir lång och mager slanskog av beståndet som sedan knäck vid tex upplega.
"Vargar" blir det hur än du bär dig åt, men med att stort stamantal/ha så kan man kosta på sig att vara mera kräsen i röjning när det är på älgsäker höjd.
Det alternativet reduceras kraftigt om man röjt relativt hårt i ett 3 metersbestånd som älgen sedan mumsat i sig i perfekt "lunchmiljö".
:wink:

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4100 Skogshuggarn,
Har försökt skicka PM vid två tillfällen idag ang varvr. Har något kommit fram?

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4101
nisse skrev:Skogshuggarn,
Har försökt skicka PM vid två tillfällen idag ang varvr. Har något kommit fram?

/Nisse


Kolla din mailbox,,,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).