Traktorer och processorer

Naarva S23C, erfarnheter?

65 inlägg 40375 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Naarva S23C, erfarnheter?

stenberg77  
#404965 Har en hel del 1:a gallring framför mig. Är det någon som kört S23C stegmatare något än. Hur tycker ni det fungerar rent allmänt? Går det ta omtag om man tappar ett träd eller någon gren krånglar? Går det ta ett liggande vindfälle?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

brassel  
#405183 Har en S23 med giljotin sedan förra hösten, men det är bara pappa som kört den än (...).
Vi hade den på skogsvagnskranen och det går väl bäst när man jobbar från sidan.
Det går och ställa om handgripligen med en bult så att den är i nedfällt läge hela tiden.
Övrigt har jag för lite underlag att svara mer vettigt på.
Min tanke är att framåt vintern sätta min S23a på Möre-grävaggregatet.
Hoppas någon annan S23-ägare kan komplettera :)

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

stenberg77  
#405344 Tack för det!

Jag har tidigare kört naarva S25 men tyckte det var lite stort(lång) och sedan ville jag ha något som jag lättare kunde flytta mellan(ingen special installation med extra knappar). Jag tänkte köra det på skogsvagn samt 5t grävare.

Jag jagar ständigt en bättre lösning, undra om jag någonsin kommer bli nöjd. :-)

Vad kostade den med klipp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

kopparhultarn  
#405379 Hej.
Har haft ett s23 med klipp nu i 2 år på en 5- tonnare. När jag handlade kostade det ca 100'+moms.
Efter ett tag går det ganska bra att få till snittsen på grovkvist och krökar trots sekvensstyrningen,men det kräver lite koncentration.
Den största nackdelen med klippmodellen är svårigheten att plocka in ett liggande eller tappat träd i aggregatet,detta är lättare med såglådan. Jag lurar lite på en trådlös styrning av tilt till mitt aggregat,det skulle underlätta mycket. Dessutom klarar agg. grövre träd än klippkapaciteten medger (23cm), inom rimliga gränser förstås. Detta kommer man också runt med ett c. Rent allmänt är det nog mitt intryck att det är ett bra och stabilt litet bygge för en självverksam skogsägare som ska hugga lite ved och gallra lite, men grävmaskinen som bärare tycker jag är smått omöjlig om man bara ska gallra från hytten och hålla smala vägar och instick mm. Blir alldeles för platskrävande enligt min mening, men allt sånt beror ju på dom yttre omständigheterna från fall till fall.

Mvh Linus

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

brassel  
#405451
kopparhultarn skrev:Jag lurar lite på en trådlös styrning av tilt till mitt aggregat,det skulle underlätta mycket.

Det får du utveckla mer om du vill!
Mvh Brassel

Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

svampbob  
#405471
brassel skrev:
kopparhultarn skrev:Jag lurar lite på en trådlös styrning av tilt till mitt aggregat,det skulle underlätta mycket.

Det får du utveckla mer om du vill!
Mvh Brassel


Jag misstänker att det är detta som är i åtanken.

http://www.pentinpaja.fi/app/product/vi ... anguage/se

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405472
stenberg77 skrev:Har en hel del 1:a gallring framför mig. Är det någon som kört S23C stegmatare något än. Hur tycker ni det fungerar rent allmänt? Går det ta omtag om man tappar ett träd eller någon gren krånglar? Går det ta ett liggande vindfälle?


Har precis köpt en Naarva S25, metoden vid tex en gran är att gripa tag en bit upp och trycka ner så grenarna
närmast roten skalas bort. Gör man inte detta så kvistas inte första metern.
Finns det knivar som klarar detta på S23C, eller är den så kort att det inte spelar roll?

Lite krångligt är det att ta ett liggande träd.
Kommer att skörda en Farman och skota med en KMA skogsvagn.

Ska bygga en egen trådlös fjärrstyrning till, original trådlös är för dyr.

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

Jim_90  
#405484 Hur mycket kostar naarvans trådlös-styrning?

En annan variant är ju styrenheten från jobo.. dom säljer ju också endast styrenheten för tex patu traktorprocessor.. så borde nog gå till naarva också.

http://www.sykeharvesteri.fi/att-bygga- ... sera-patu/

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

stenberg77  
#405495
Zalman skrev:Har precis köpt en Naarva S25, metoden vid tex en gran är att gripa tag en bit upp och trycka ner så grenarna
närmast roten skalas bort. Gör man inte detta så kvistas inte första metern.
Finns det knivar som klarar detta på S23C, eller är den så kort att det inte spelar roll?


Jag detta är intressant, måste man springa runt och stamkvista gran innan man kör igång med S23C?

   TS
Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

kopparhultarn  
#405521 Njä, angående tilten så finns den inte att köpa än vad jag vet,men det går nog att ordna med ganska enkla medel själv. 2 st 3-2 ventiler,ett litet batteri och en mottagare som ger signal till ett relä.

Angående stamkvistning så är det kanske bästa sättet på en risbuske. Alternativet är att vända aggregatet efter fällning och köra rotbiten på fel håll. Greppa stammen högt och släppa ner aggregatet går inte p.g.a den lilla backspärrstungan eller vad man ska kalla det som hindrar slirning vid omtag vid normalkörning.

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

stenberg77  
#406393 S23C ligger på 159+moms 31+moms kostar tillägget med mätning och matning via Bluetooth
, oprutat.....
hur står sig det jämfört med konkurrerande lösningar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

stegmaster  
#406402 Oj, då skilde det sig mycket mellan klipp och såg. :surp:
90tkr+mva för Naarva s23 (med klipp).
http://m.finn.no/b2b/agriculturetools/a ... e=81822764

Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

barkspaden  
#408582 En kompis köpte nyss en S23c, jibb, rotator, mätsystemet och en gripklo för 142 000 ex moms. Han är helnöjd, men blev besviken att på två dagar hade han lärt sig köra samt fått ihop hela årsveden. Han vill fälla hela dagarna nu

Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

svampbob  
#408670
barkspaden skrev:En kompis köpte nyss en S23c, jibb, rotator, mätsystemet och en gripklo för 142 000 ex moms. Han är helnöjd, men blev besviken att på två dagar hade han lärt sig köra samt fått ihop hela årsveden. Han vill fälla hela dagarna nu


Vilken maskin har han satt aggregatet på?

Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

barkspaden  
#408671
svampbob skrev:
barkspaden skrev:En kompis köpte nyss en S23c, jibb, rotator, mätsystemet och en gripklo för 142 000 ex moms. Han är helnöjd, men blev besviken att på två dagar hade han lärt sig köra samt fått ihop hela årsveden. Han vill fälla hela dagarna nu


Vilken maskin har han satt aggregatet på?

Vet inte vad den heter, men den är lite större än en minigrävare. Skulle gissa på 5 ton

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).