ons 31 aug 2016, 16:03#405473
DanBorje skrev:axwell: En japansk minitraktor skulle kunna vara en fin lösning på problemet. Med en rejäl kärra skulle jag kunna köra hela vägen hem och hoppa över omlastningen till bilsläpkärra. Men de är väldigt smala, hur ser du på vältningsrisken när man kör i terräng?
Min Yanmar 186D -86 är i original försedd med 9.5-16 bakhjul, då är minsta bredd 108 cm.
Bakaxeltappen är sexkantig med 2 hål, fälgnavet har även det 2 hål för genomgående bult.
Bredden kan då relativt enkelt justeras i fyra steg på båda sidorna.
Uppskattar att den kan bli 20 bredare med den förändringen.
Alla Yanmarmodeller har inte den finessen.
Nu har jag inte originalhjulen på min utan 16" breda bakdäck för att kunna bära ett grävaggregat när så behövs.
Min har aldrig tippat och jag kommer inte ihåg att jag hört om någon som har råkat ut för det.
"Rejäl kärra", menar du en enkelaxlad, boggiekärra med eller utan kran eller rentav en hydraulisk griplastarvagn.
Mät stenbron mer i detalj, dom flesta "rejäla kärror" är några cm bredare än 120 cm.
Dom går inte speciellt fort minitraktorerna, du skall förhoppningsvis inte ut på större europaväg.
Här ett klipp på mitt ekipage, 135 cm bred, vagnen 130 cm brukar lasta drygt 4 travkubik.