Skotare

Kockum 84-35 / varm hydraulolja

8 inlägg 4321 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kockum 84-35 / varm hydraulolja

audia3  
#405597 Vi har renoverat hydraulpumpen på skotarn och nu blir oljan väldigt varm efter ca 1 Tim körning.
Och motorn får jobba väldigt mycket när man kör kranen.
Någon som har några tips?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Kockum 84-35 / varm hydraulolja

skogsjan695xl  
#405612 Har ni justerat trycken?

Avatar Fallback

Re: Kockum 84-35 / varm hydraulolja

audia3  
#405618 Pumpen justerades på Alfta produkter

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 84-35 / varm hydraulolja

ulfgustav  
#405632 Hej
84-35 hade som original dubbelkugghjulspump, är denna maskin försedd med lastkännande variabel kolvpump?
I så fall så står pumpen förhögt ställd i förhållande till huvudtryckbegränsaren på ventilpaketet

Avatar Fallback

Re: Kockum 84-35 / varm hydraulolja

audia3  
#405715 Pumpen heter Linde BPR 105 tror det är en lastkännande variabel kolvpump.
Dessa satt inte i orginal då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 84-35 / varm hydraulolja

ulfgustav  
#405790 Hej igen.
Ok eftersom det är en lastkännande pump så innebär det att om huvudtrycbegränsaren i riktningsventilen står för lågt i i förhållande till pumpen, då öppnar den och pumpen försöker hålla uppe trycket och då belastar det motorn som du beskriver. Det finns två alternativ:
-Sänk pumpens maxtrycks inställning (det är en gammal maskin så var rädd om den)
-Höj upp maxtrycksbegräsaren på riktningsventilen ca 30 bar över pumpen eller ca 1/4 varv från när pumpen avlastar , (rekommenderas inte då det är en gammal maskin som kan hålla länge än om man sköter den)

Avatar Fallback

Re: Kockum 84-35 / varm hydraulolja

audia3  
#405881 Enligt Alfta produkter så var det denna Linde pumpen som satt i orginal och att det fattas någon tryckbegränsnings ventil på signaltrycket från pumpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 84-35 / varm hydraulolja

ulfgustav  
#405925 Sänk tryckinställningen på pumpen, det är den rekommendation jag har.
Tyvärr minns jag inte hur regulatorn med dess inställningsskruvar såg ut

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).