SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

469 inlägg 174939 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

eqlazer  
#405362 Kan det vara något patent som gått ut och både HQ och Oregon haft ögonen på i god tid?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Fredrik  
#405374 Hej,
Nya fabriken gör hela tilkverkningen. Det är ståltråd och stålband som allt börjar med. Stansning, härdning, kromning, slipning och ihopsättning görs i fabriken. Det var imponerande att få en rundtur i den idag, tyvärr får man ju inte fota.

Det kommer lite mer video och info senare. Jag har inte synat en kedja som är mycket körd mot en ny, men det är vi nog fler här på skogsforum som kommer göra.

Kvaliteten verkar bra, den sträcks i fabriken och alla delar "ultraljudsblästras" innan montering. De har även en metod som ska göra att eggarna på kedjan inte ska kunna träffa varandra eller någon annan del innan paketering.

Sedan har de lagt ner mycket tid på att tänderna ska hålla skärpan länge, vi får se när den börjar komma ut!


Priset är likvärdigt med H30, 232kr är riktpriset för en 13" pixel 0.325. Den nya kedjan känns igen på instansad HVA sköld som Robert skriver samt att "SP" är instämplat.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405418
Robertberg skrev:Husqvarna-skölden på skärtand ser man på Fredriks motorsågsbild om man zoomar, men det kanske inte var så du menar Mange?

Jo, presis så, missade nog att förstora den bilden.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

traktorz  
#405419 - Till vilka sågstorlekar rekommenderas den nya kedjan Husqvarna X-CUT SP33G?
- Vad betyder suffixet G - Är det avhängigt antalet skärlänkar?


Not som jämförelse:
Oregon 95VPX Micro-Lite rekomenderades för sågar på 35 till 57 cc och svärd mellan 33 och 45 cm.
OREGON 95TXL MICRO-LITE™ rekomenderas för sågar på 38 till 55 cc.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405421 Ska bli intressant att följa detta.
Att kasta sig in i en ny tillverkning och tävla med företag som gjort det sedan Moby Dick var liten sardin blir spännande.
Måste vara en god del pengar i detta eftersom det satsas mycket på kedjor.
Svärd satsas det en del på med.

Att de själv stansar/härdar etc är toppen, då har de fler möjligheter att snabbare påverka resultat och produktval.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Fredrik Reuter  
#405432 Hej,
Här kommer en bild från presentationen.

S: semi-chisel
P: pixelkedja
3: .325"
3: 1,3 mm spårvidd
G: Low Kickback Guard

Sp 33G är gjord för upp till 550XP, se bild nedan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

SawTroll  
#405439 Antar at dette helt enkelt handler om Oregon 95TXL, som erstatter 95VPX, og dermed er det nye "Pixel" kjedet.

En ny filmal var jo nødvendig, da anbefalte vinkler er forskjellig fra VP/VPX.



Nå ser det jo ut som om Husqvarnas egen kjedeproduksjon handler om lisensproduksjon av Oregon kjeder, og det er nok ikke så dumt i dagens verden.....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

SawTroll  
#405447
traktorz skrev:Intressant att både Husqvarna och Oregon kommer med nya pixel-kedjor i år, med ungefär samma användar-fördelar.
Har de samarbetat eller är det bara ett sammanträffande.

Kanske Oregon annars försöker förekomma Husqvarna med att lansera sin nya modell litet tidigare i år. Hur som helst, så verkar respektive fabrikants nya kedja bjuda på förbättringar över de gamla modellerna.


Så langt tror jeg mer på at Husqvarna har startet lisensproduksjon av Oregon modeller (bl.a for å sikre kvaliteten i et marked hvor stadig mer blir produsert i lav-kost land, inklusive Oregon produkter), og at det ikke er "bara ett sammanträffande". De så vel ingen grunn til å starte produksjon av VPX, så lenge TXL var "på gang".

Blount, og dermed Oregon, har nylig byttet eiere, og det kan vel ha forsinket prosessen noe?

Dette er selvsagt spekulasjoner basert på tilgjengelig info, ikke kjente fakta.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405481 ser at det nye sp33g er semichisel det gammle 95vpx var jo micro chisel så hjørnet på tanna skal jo vera litt forskjellig kanskje anna som er forskjelligt og

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

traktorz  
#405493 Avancerade datorsimuleringsprogram kan idag modellera både skärtand och det trä som ska sågas. Det torde därför vara ganska lätt att optimera fram bästa vinklar hos skärtanden. Kanske ett tjockare krom-lager bidrar till att även skärpan bibehålls längre?

Undrar just vilka filningsvinklar som skärlänken har?
10° är typiskt för en klyvkedja, 30° är därför mest troligt. 35° ger visserligen fördelen av att skärpan bibehålls längre, men på bekostnad av skäreffektivitet.

Att den nya kedjan är försträckt är tacksamt, ty har varit med om att nya kedjor på långa svärd snabbt blivit för slaka.

Varannan länk har som synes ett lätthål, gissar att det är för att statiskt balansera den mindre massan hos ryttar-länken. Sammantaget torde det ge en mer vibrationsreducerad gång.

Bra också att man ägnat en tanke åt smörjning av svärdets noshjul förutom kedjan, givet den relativt smala 1.3mm drivlänken.

Lättdriven torde även den nya kedjan dessutom vara, då den rekommenderas från så små sågar som på 1.6kW.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Fredrik Reuter  
#405498 Det kan vara nya vinklar på kedjan men i så fall är det inte mycket.

Här kommer lite närbilder på en kedja jag fick med mig hem för test.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

johan eriksson  
#405500 Den ser jag fram emot att testa när den kommer som vanlig 1,5mm.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Peteflamingstar  
#405512 Jag kommer prova så fort min åf får hem några. Jag avviker kanske från mängden här genom att använda pixel på alla mina sågar med lilla fästet, dvs även på 560:in. Blir spännande att prova i alla fall!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

traktorz  
#405548
johan eriksson skrev:Den ser jag fram emot att testa när den kommer som vanlig 1,5mm.


Knappast att någon leverantör kommer att förvirra marknaden med en pixelkedja i annan spårvidd än just befintliga 1.3 mm.

Fördelen med pixelkedjan är att du får fler av sågens hästkrafter ner i virket, dvs det motsvarar att du trimmar sågen med 10-15%.

Men visst, använder du speciellt långa svärd och som brytjärn ibland, så är 1.5 mm solida svärd ett bättre alternativ.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405551 Undrar just vilka filningsvinklar som skärlänken har?
10° är typiskt för en klyvkedja, 30° är därför mest troligt. 35° ger visserligen fördelen av att skärpan bibehålls längre, men på bekostnad av skäreffektivitet.

Trudde det var omvendt eg dersom du har 35 grader så skjære kjeda fortare men mister skarpa fortare, men hadde vært greit å fått oppklart det ein gong for alle, Mange veit det nå sikkert.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).