Jakt och Fiske

Bockjakt!!

395 inlägg 104482 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

ÅsaNisse  
#403685 Vid läggdags kl 23 kom en ståtlig bock och knallade genom trädgården och in till grannens blommor mitt i villaområdet.
Han var nog uppdaterad om att det är fredat område.

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

boksson  
#403744
Førland skrev:Fikk også en bukk på lørdag,jakten begynner 10 august her i norge.

Gratulerar

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Seb macahan  
#403782 Jaha då har man blivit lurad igen. Smög först på en fin bock. Men tiden räckte inte till o vinden låg fel. Smög tillbaka o hämtade grabben på bandy. Hemma igen o smög ut. Ser en pinnabock o get med kid. Pinnen går över till grannen o får bly. Sitter o väntar 2timmar till o börja misstro ljuset. Bestämmer mig för o smyga ut på hygget för o se ner i dalen. När hygget är avsökt går jag ner till byvägen. Plundrar bössan o traskar hemmåt. Vem står 30m från där jag just suttit. En riktig fin bock. Snudd på medalj. Ja han stod still i 3sekunder o sen rusa. Varför lär man sig aldrig....

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

Førland  
#403788 Takk @ Boksson

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

alias  
#403789
Seb macahan skrev:Jaha då har man blivit lurad igen. Smög först på en fin bock. Men tiden räckte inte till o vinden låg fel. Smög tillbaka o hämtade grabben på bandy. Hemma igen o smög ut. Ser en pinnabock o get med kid. Pinnen går över till grannen o får bly. Sitter o väntar 2timmar till o börja misstro ljuset. Bestämmer mig för o smyga ut på hygget för o se ner i dalen. När hygget är avsökt går jag ner till byvägen. Plundrar bössan o traskar hemmåt. Vem står 30m från där jag just suttit. En riktig fin bock. Snudd på medalj. Ja han stod still i 3sekunder o sen rusa. Varför lär man sig aldrig....


Börjar misstänka att man inte ska smyga på vilt - jag kommer aldrig så nära dem när jag försöker smyga mig fram som om jag går ljudligt promenerande och t.o.m. pratande med någon. Tror att många vilda djur känner sig tryggare när de kan höra att något närmar sig (ett sammanhängande ljudspår) jämfört med när man försöker smyga tyst och helt plötsligt trampar på en torrgren eller torra löv.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

tallen100  
#403792 Håller med alias, bättre att klampa omkring som vanligt än att försöka smyga, för minsta lilla snedsteg eller nysning så är man avslöjad. Det är antingen helt tyst eller bete sej som vanligt som gäller, inga mellanting.
Vet vilket jag tycker är lättast :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Seb macahan  
#403803 Nu var det ju när jag slutade o smyga o började klampa som jag röjde mig.

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Erre  
#403817 Bara att ta nya tag Seb!
Nu vet du ju att det finns en fin bock därute. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403820
Jotto skrev:Can, fond er tjukk kraft[emoji2]

takk, da veit eg det :grin:

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

superdave  
#403843 Det känns ju bra att det finns fler som inte fått läge än. Jag fick dock en räv som kom när jag lockade med getens läte, han stack upp nyllet tre meter från mig och vi blev lika förvånade båda två. Han fann sig i situationen något snabbare än mig och vände på klacken, sedan utspelade sig något av en fars med rivande och slitande i hörselskydd, siktande, konstatera att förstoringen var på 12 gånger, justera ner den, sikta lite kvickt och skicka iväg ett skott. Han tumlade ner för en kulle och lät naturen lägga honom tillrätta i en skreva. Det var min första räv så skallen är kokad, redo att visas upp och få historien berättad för alla gäster som undrar.

Jag ska ut ikväll efter regnet. Jag lämnar kniven hemma ;)

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

jannee  
#403848 Definitionen på bockjakt är det en bock på var sida om bössan :?: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403852
jannee skrev:Definitionen på bockjakt är det en bock på var sida om bössan :?: :lol:


Allra bäst är det om bössan är det med. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

tallen100  
#403856 Nä, side by side ska det vara :grin:

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

brantek  
#403879 Sitter och tittar på en bock nu. Han har lagt sig till rätta bakom en buske. Hoppas han reser sig snart. :-)

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Hammaren  
#403909
1471552981_20160818_210132.jpg
Min sextonåriga dotter ville ut och passa på bock ikväll, så vi for ut i skogen och tog pass bakom en tjärn på en hårdbacke där jag sett en del revirmarkeringar, när klockan började närma sig 21 gav vi upp, jag startade dieselvärmaren med fjärrkontrollen och vi började gå mot bilen, när vi kom ut på vägen sa min dotter, björnen!
vadå björnen? sa jag, och tittade ner efter vägen, där kommer två stora björnar gående emot oss.
Vi knäppte några kort som blev dåliga eftersom det var skumt ute, men björnarna gick fortfarande emot oss!
Då jag plundrat magasinet så gjorde jag en mantelrörelse och klickade av, men då blev det fart på dom, på ett ögonblick var dom borta, kvar stod vi med ett leende på läpparna och undrade vad som hänt! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar