Öppna kategorin

Hur att sköta en grusväg på bästa sätt.

10 inlägg 16456 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur att sköta en grusväg på bästa sätt.

Hema  
#401215 Senaste tiden har det varit många dikussioner i olika trådar om just grusvägsunderhåll och hur man bäst sköter en väg och vad som orsakar vissa återkommende problem.

Jag tycker mig funnit några bra klipp eller klippserier som tar upp just detta.
En av de bättre klippserien dock på amerikanska, men den är relativ enkel och tydlig.




Eller detta:


Eller:



Fyll gärna på med bra klipp.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur att sköta en grusväg på bästa sätt.

JensSkoog  
#401224 Här var mycket intressant.

Bara en sak saknas. Hur får man medägaren till vägen med på att
lägga i pängar till några lastbilslass med grus :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur att sköta en grusväg på bästa sätt.

Fredrik Reuter  
#401227 Kanonbra tråd! Vi får diskutera och kanske därav automatiskt transkribera videorna allt eftersom.

Avatar Fallback

Re: Hur att sköta en grusväg på bästa sätt.

ÅsaNisse  
#401241 Tja, det var både mycket och smått som fan sa när han läste biblen.
Jens har ju den konkreta frågan som måste besvaras först om det ska gå att sköta grusvägar enligt dessa metoder, och det är ju var man ska skaffa så mycket pengar ifrån. Är det samfälligheter så gäller det ju att reda ut osämjor i första läget, för det finns i 90% av alla samfälligheter. Sedan är det ju så att allt i filmerna ovan handlar om hur man jobbar på ytan. Ingen grusväg är bra och håller om det inte är en riktig grund.
I dagens Sverige utgår man från vad som finns och jobbar med tillsatser av olika slag för att förbättra vägen, för att kunna hålla ned kostnaderna. Att lägga på tjocka lager med slitlagergrus är många gånger både onödigt och t.o.m förkastligt ur vägens perspektiv. Jag har sett vägar med upp till 50 cm 0-18 som varit stora problemvägar och fina grusvägar med bara 3-4 cm 0-18. Byvägarnas största problem idag börjar bli att kunskapen om hur de ska skötas försvinner med den äldre generationen som har erfarenheten och kunnandet och de nya varken kan eller hinner. De ska skjutsa ungar till fotboll och själva åka till golfbanan, så det blir att ringa efter ett lass grus när det inte går att köra längre, när problemet kanske är att rensa en trumma. Jag har själv jobbat med denna verksamhet med gruskrossning, vägbyggnad och underhåll sedan jag bar stakkäppar åt far.

Användarvisningsbild

Re: Hur att sköta en grusväg på bästa sätt.

T Landström  
#401245 Är väl skillnad på om det är privat väg eller som i många fall en samfällighet som får statligt och kommunalt bidrag för att sköta vägen...

Avatar Fallback

Re: Hur att sköta en grusväg på bästa sätt.

Hema  
#401265 Då kanske denna tråd kan vara början eller iaf en del av ett försök till att öka kunskapen hur man sköter om en grusväg. Så att man väljer att göra de rätta åtgärderna, samt att man får en så enkelt och oproblematisk väg framöver att ta hand om.

Borde faktiskt både stat och kommunerna vara intresserade av förutom just de som kör på vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur att sköta en grusväg på bästa sätt.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401685 Är man vägansvarig eller bara allmänt intresserad så skulle jag tipsa om skogforsks vägdag, tex denna i Falun:
http://www.skogforsk.se/produkter-och-e ... vagdagen2/

Han som håller i det, Mikael Bergqvist, hade vi på en vägutbildning i Gammelkroppa och han är riktigt bra! Det är som @ÅsaNisse skrev tidigare i tråden att vi håller på att tappa kunnandet och gör liksom bara det mest akuta och det är att lägga på bärlager lite då och då, utan att ta reda på varför vägen är dålig.
Det tar tid att bryta en ny väg (med vila över tjällossning osv) och det har vi inte idag så då gör vi på det snabba och billiga sättet, som sen blir mycket dyrare i slutändan iallafall...

Avatar Fallback

Re: Hur att sköta en grusväg på bästa sätt.

Hema  
#402432 Detta kanske kan vara ett bättre alternativ än att lägga på en massa bärlager för att större stenar/berg börjar sticka upp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur att sköta en grusväg på bästa sätt.

ÅsaNisse  
#402453 Svevia har jobbat med denna typen av rekonstruktion av vägar i många år. Både grusvägar och belagda vägar.
http://www.vimmerbytidning.se/nyheter/h ... -20110831/
Det mest effektiva är att ta lite prover på befintligt material i vägen och låta någon som kan tolka resultatet ge förslag på tillsatsmaterial.
Oftast handlar det om att blanda i makadam för att få en stabil vägbana efteråt.
Sen finns det flera som vill marknadsföra olika typer av "vägfräsar" som är traktordragna, men då snackar vi gränsfall till bondfångeri.

Avatar Fallback

Re: Hur att sköta en grusväg på bästa sätt.

Reinholdsson  
#402578 Jobbar själv en hel del med just grusning av vägar och kan bara hålla med om att det inte hjälper att lägga på slitlager om man har större problem i grunden.
Tycker att ett vanligt fel är att vatten blir stående på vägen. Kantskära och hålla trummor iordning sparar mycket grus.

Förstärkning med makadam ger ofta väldigt bra resultat tycker jag, har dock ingen erfarenhet av traktorfräsar.

Det kan också vara bra att kolla på material från olika täkter, det skiljer en hel del på gruset.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).