Traktorer och processorer

Valmet 505 ingen ork i motorn

107 inlägg 56825 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Amatörhuggare 62  
#348341 Det är helt rätt gnisten 83
Räkningen måste vara till min 6300 a.
Den har nu gått nästan 12000 timmar.

Jag får leta vidare en annan kväll
Nu är det strax bönderna på tv.
Å kaffe å Glasstårta

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348344 De lät riktigt gött :D

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#400746 Jag funderar på både turbobyte/renovering och spridarservice efter sommaren för att behålla effekten på ynka 65hk på valmet 505. Finns det nån firma som man skicka spridarna till på service?
GIK turbo har turbon i alla fall, renovering för 4300kr låter överkomligt :smile:

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

månskensbonden  
#401366 Kolla med Sjölins Elektrodiesel i Växjö

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

hemhuggare  
#401375 Det finns inget kvar av sjölins mer än nån vanlig bilverkstad men jag kan rekommendera Dieselmeken i Aneby

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#401379
hemhuggare skrev:Det finns inget kvar av sjölins mer än nån vanlig bilverkstad men jag kan rekommendera Dieselmeken i Aneby

Kan man skicka in spridare till dom? Jag vet ingen firma där jag bor men skickar gärna :smile:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

hemhuggare  
#401382 Ja du kan skicka delarna dit. Ring och prata med dom jag har haft en insprutningspump skickad dit och det funkade bra

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

jannee  
#401384 Sjölins har säkert utrustningen kvar för att justera spridare - tror jag i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#401385 Vad tror ni om turbon, ska man satsa på utbytes eller renovering efter 8300 timmar? utbytes 6000kr och renovering 4300?
Vid renovering står det:
"Alternativet renovering kräver att turbinhjul och turbinhus ej är skadade eller trasiga"
Är det lätt att kolla själv?

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

jannee  
#401404 Är det inget glapp varför byta eller renovera.
Så länge den snurrar friktionsfritt lär det inte bli bättre med en ny. :mrgreen:
Är du int nöjd med effekten ställ upp turbotrycket 😡
Dock kommer mycket annat att på sikt att skita sig :grin:

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#401514 Angående spridarna: Nya spridarspetsar kostar 180-200kr/st på OIE http://www.oie.se/Produkter/branslesystem-1000193287?model=VT_TraktorVALMET505& kanske enklare än att skicka in dom gamla på service?

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401641 Var tror du 200 kronors spridarspetsar kommer från? Och hur skall du justera in trycket själv? Lämna in dina kompletta INSPRUTARE till den traktor/lastbils/entreprenadverkstad du tror väl om så kanske dina original Boschprylar är användbara.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#401657
Morgan Nordin skrev:Var tror du 200 kronors spridarspetsar kommer från? Och hur skall du justera in trycket själv? Lämna in dina kompletta INSPRUTARE till den traktor/lastbils/entreprenadverkstad du tror väl om så kanske dina original Boschprylar är användbara.

MVH
Morgan


Tack för ditt svar, jag kan inget om insprutare men förstår vad du menar :grin:

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

röjjare  
#402398 Nu tror jag inte det är det som är problemet men det är ganska lätt att renovera en turbo själv. Om inte turbin och kompressor är skadade räcker det med ett simpelt byte av lager och tätningar. Tar ca en halvtimme. Lager + tätningar är ungefär 300 - 400 kr på ebay.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

ÅsaNisse  
#402483 En sak som ofta blir bortglömt är silen i matarpumpen. Med dagens slemmiga diesel kan det vara kraftigt igensatt och ger då för lågt matartryck till insprutningspumpen som i sin tur ger lägre laddtryck i turbon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).