Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 166499 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#396801
bgl skrev:Bästa "KM130R" - kamrater!
Hur många kuggar har ni på kedjedrivhjulet?

Jag har sexkuggshjul, @bgl . Fick gå ut och kolla, eftersom jag aldrig tänkt på det.
Undrar om det skulle gå med sjukuggs?
Ska fråga när jag kommer till en ÅF med lite vit och förstånd :mrgreen:

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

bgl  
#396807 Jag köpte ett nytt idag. Kedjorna verkar töja sig betydligt mer mot slutet av livslängden och går hårt åt drivhjulet.
Jag visste inte ens att det fanns olika många kuggar, fick ett med 7 kuggar och när jag kom hem var det bara 6 kuggar på originalet.
Då är nog 6 kuggar normalutförande och 7 kuggar det som i min ungdom kallades "drevning" på mopeder.
Jag får inga på måndag till återförsäljaren och kolla vad som gäller!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#396850 Anar mig att det är sexkuggs som är standard, men jag kunne nog tänka mig prova sju. Skulle ge lite mer fart på kedjan, och jag skulle bli förvånad om inte motoren orkar det. Svärdet och drevet jag använder, har jag hämtat från min Stihl teleskopsåg(HT), och eftersom den är betydligt längre, kan jag tänka mig att det är bäst med sexkuggs där.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Axl  
#396888 Provade en sväng med selen till röjsågen, gick riktigt skapligt tycker jag. Trasslade lite med plasten som är bakom kroken men.det får nog duga ett tag framöver.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#396898
Axl skrev:Provade en sväng med selen till röjsågen, gick riktigt skapligt tycker jag. Trasslade lite med plasten som är bakom kroken men.det får nog duga ett tag framöver.

Om du använder en liten rem eller dylikt mellan krok och såg, blir det
bättre, men inte så bra som med bygel över axlen.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

bgl  
#397331 6 eller 7 kuggar, det är frågan för KM130R.
Jag skrev tidigare att säljaren gav mig "automatiskt" 7 kuggars kedjedrev, skulle det fungera?
Har just kört ett morgonpass och frågetecknet har nog rätats ut.
Först: jag skrev att kedjorna hade töjts sig mot slutet, det är fel. Har bytt mellan 3 kedjor på det första drivhjulet, ingen stensågning så kedjorna har haft lång livslängd, men nu är dom slut.
Jag har mätt de nedfilade kedjorna mot en ny, delningsfelet som känns vid matning vid filning beror på att drivhjulet är slut, kedjorna har inte blivit längre!
7-kuggars går bra, nästan bättre upp till en viss diameter, vid grövre får man vara försiktig med matningen annars kroknar motorn. Diametergränsen är nog olika för olika trädslag, björk går tyngre, men i barrved går 7-kuggare bra upp till 10cm.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#397338 Då ska jag prova sju jag ochså. Ser fram emot det :wink:
Mitt sexkuggs är slut, så jag måste byta i alla fall.
Använde du Locktite eller annat på skruven, @bgl , eller bara drog du till hårdt?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

bgl  
#397340 Ska monteras med medelstark Loctite (eller motsvarande), jag använder 243.
Går inte att dra den lilla skruven mer än stumt, den verkar bottna vid lagom tryck på slirkopplingsbrickorna.
Gör rent alltihop med brakekleen före montering och sätt brickorna åt rätt håll!
Skruven för kedjespänning måste ju backas något längre vid 7-kuggars, kolla att justerskruvens gängor är rena.
Och så var det frågan hur slitna kedjor man vill sätta på ett nytt drivhjul, eftersom mina kedjor inte blivit längre borde jag kunna använda åtminstone halvfilad kedja. Mät förlängningen på din mest körda kedja, är den klart längre än en ny är det tveksamt att använda såna kedjor mer, kanske möjligen när det nu nya drivhjulet börjar i sin tur bli slitet också.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

forest.  
#398973
Niking skrev:Du slipper ju all snedbelastning med midjeröjaren och pulsen blir dessutom klart lägre med midjeröjaren.
/Niklas


Hur menar du med snedbelastning? att klingsågen snedbelastar kroppen?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398985
forest. skrev:
Niking skrev:Du slipper ju all snedbelastning med midjeröjaren och pulsen blir dessutom klart lägre med midjeröjaren.
/Niklas


Hur menar du med snedbelastning? att klingsågen snedbelastar kroppen?


Ja, den hänger ju på höger sida. Det gör ju inte HVA 535 FBx (men däremot batterivarianten HVA 536 LiPX).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

forest.  
#399056 Men då borde ju alla köra 535FBx :lol:

Har jag fel men de flesta dissar kedjeröjaren?

Någon som kör dagligen med 535FBx i jobbet?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

svampbob  
#399058 Det är nog ingen proffsröjjare som kör kedjeröjaren. Jag har kört min kedjeröjare en hel del på slutet och märker att den slits snabbt när den får gå lite hårt.
Nästa hygge ska jag röja i rätt tid och då blir det klingsågen

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399078 Rätt rösta till rätt objekt. Midjeröjaren är svårslagen när det gäller täta djungelbestånd. Är det glest, gäller klingsåg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

axwell  
#399083
Niking skrev:Rätt rösta till rätt objekt. Midjeröjaren är svårslagen när det gäller täta djungelbestånd. Är det glest, gäller klingsåg.
/Niklas


Rusta med båda alternativen, kedjeröjaren till det mesta utom riktigt glest och stort inslag klent sly.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Erre  
#401017 Har denna varit uppe?


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).