Logistik, Transport

Bygga basväg/ skogsbilväg

157 inlägg 86611 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga basväg/ skogsbilväg

barkspaden  
#400141 Ett at mina skiften är ca 140ha och ganska långt, delas av en å efter ca 1km. Jag skulle vilja bygga en väg mitt i skiftet längs hela delen ned mot ån. Sten finns det gott om, allt från block som lastbilar till kattskallar.

Är det lönt att prova bryta vägen med en L50 jag har? Om jag drar vägen så jag inte kommer mot blocken så kanske stenarna ligger 50cm under mark och upp till metern ovan. Det är bra bärighet i marken där det är sten så fastna gör jag inte, men bryter jag sönder maskinen? Körde vindfällen med hjulingen några dagar å e förbannat less på skumpa över sten och stubbar...



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

tallen100  
#400143 Det låter som att ta smörkniven till att barka en ek :wink:

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Amatörhuggare 62  
#400145 Hitatshi zaxis 260
Är bättre

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

mrvimek  
#400174 Hyr en grävare en helg :)

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

ÅsaNisse  
#400176 Har du så stenig terräng är det bästa med en grävare som gräver ned stenen och då får upp användbart material att bygga terrassen med.
L50:n använder du sedan till att åka hem när det är dags för fika. Ev bära fram lite rör till trummor osv.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

husqvarna_med_sthil  
#400182 Kolla först vad en grävare skulle kosta, vägen kan du ju hugga upp själv. Har du skog där vägen ska gå och inte bara sten får du ju tillbaka en del av kostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

barkspaden  
#400183 Egentligen räcker det med typ en röjd körväg, hade inte tänkt grusa eller så nu.

Bara mer göra en hyfsat rak sträcka som jag kan hjula med tex skotare eller hjuling utan att måsta slingra. Men det låter som om L50 är för vek för att styra sten åt sidan. Hade tänkt sedan bara pottlaga hålen med grus

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

jannee  
#400218 Låter kanske horribelt, men den största djävla bandgrävare du kan få tag i :mrgreen:
Visst flyttning kostar sedan är timpriset kanske lite mer än vad du tänkt dig, men undan kommer det att gå och bra blir det.
Är bara så att en grävmaskin kan ALDRIG bli för stor när man bygger en skogsväg :grin:

Du känner ingen som har en gammal fungerande Åkerman, H21 eller H 16D kan också räcka :?:

Lite vid sidan om, en flyktig bekant köpte för ett år sedan en Åkerman H 14 band.
Han bytte alla oljor därefter har han kört kontinuerligt med den, byggt flera km skogsbilvägar + även förnyat sitt utdömda avlopp
Han gav 100 tkr och är idag bjuden samma belopp av flera intressenter.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

husqvarna_med_sthil  
#400228
barkspaden skrev:Egentligen räcker det med typ en röjd körväg, hade inte tänkt grusa eller så nu.

Bara mer göra en hyfsat rak sträcka som jag kan hjula med tex skotare eller hjuling utan att måsta slingra. Men det låter som om L50 är för vek för att styra sten åt sidan. Hade tänkt sedan bara pottlaga hålen med grus


Ett alternativ kan ju vara att spräcka några stycken och räta upp din körväg i viss mån och nå en förbättring. Jag kör en L60 till och från själv men de är ju inte gjorda för att gräva sten med även om det säkert går i vissa fall. Risken är väl att du kör sönder din maskin och det vore ju inte så lyckat. Dock går det väl att testa lite försiktigt så ser du ju om det är möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400282 Hade en Cat 32 ton som bättrade på en gammal traktorväg åt mig, med driven chaufför som INTE ville ha något mindre i alla fall... Ja dyrare i timmen men en helt annan produktion så i slutändan blir det både billigare o bättre ❗️

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

ÅsaNisse  
#400295 Som du skriver att "styra undan sten" med L50:n innebär ju att du får en väg som du inte kommer av mellan 2 stenmurar. Sen kommer Länsstyrelsen och börjar prata om biotopskydd.
Vad gäller grävare så finns ingen anledning att har stora kollosser för att göra en liten skogsväg. Du får ju avverka en väldans massa extra skog för att den ska kunna svänga runt. En H9 fixar det fint. De stenar som inte går att lyfta ska inte heller lyftas. Där gräver man ett hål vid sidan så den rullar ned och gömmer sig sälv.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

jannee  
#400304 Helt fel ÅsaNisse :grin:
Nu finns det knappt några H9 eller H 21 att hyra in, men vad en H21 gör på 1 timme hinner inte en H9 med på en hel dag i alla fall inte i mina stenrika trakter. Visst en H21 tar minst dubbel så stor plats men då kanske gatan också blir tillräckligt bred, på sikt i alla fall :mrgreen:
När sedan H 21an banklagt bara larvar den fram och tillbaka några gånger därefter är banken jämn och fin, inte alls lika knölig som när en dinky toys maskin varit framme :lol:

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

mrvimek  
#400306 Hyr en grävare en helg eller me de lokala grävfirma du har i närheten :)

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400311 Finns säkert någon professionell vägbyggare i dina trakter som du kan hyra in. Att grovbryta en skogsväg är billligt!
Det är när det ska grusas och finjusteras som kostnaden kan dra iväg.

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

barkspaden  
#400312 Denna fråga blir nog som hur långt är ett snöre...

Vad kan man räkna för kostnad på ca 1km grovbrytning? Kanske blir typ en sten var 4m i snitt

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).