Finns ju en (tids)gräns hos dom flesta hur mycket man ska hålla på att vrida och vända på varje bräda och hur mycket mer en husägare är villig att betala för arbetet om dom vill ha det på ett speciellt sätt. Oändligheten är stor vet jag.
ananders skrev:Jag har fått lära mig att man ska sätta brädan med rätt ände upp och rätt sida ut annars "går det troll" i huset.
Drar man handen uppifrån och ner så ska man inte få stickor i handen, detta för att vattnet lättare ska rinna ner längsmed Brädan.
Sedan tror jag att det var den sidan av brädan som var inåt mitten av stocken ska vara utåt på väggen, detta då brädan böjer sig när den torkar och då föredrar man att det buktar ut på mitten av brädan än att kanterna lyfts från underlaget.
Detta lärde jag snickaren på jobbet för ett par år sedan, det är dock lite svårt att få rätt sida ut på dagens fasadbrädor man köper då de är hyvlade på ena sidan.
Pabene skrev:Det här tycker jag är mycket intressant. Jag har fått lära mig att vid stående lockpanel, ska underbrädan spikas med en spik i mitten, kärnsidan utåt. Lockbrädan ska sedan spikas med kärnsidan inåt. Om panelen sedan har en luftspalt mot vindtäta pappen eller asfarock-skivan innanför, får man bra funktion. Då sådan panel blir våt av regn kommer brädorna att kupa sig så att alla springor, mellan lockbräda och underbräda, sluter sig. När vädret blir torrt och soligt "öppnar sig" panelens springor och väggen torkar ur på ett bra sätt. (Enligt regeln: Då en bräda torkar och betraktas i en ände, vill den kupa sig så att årsringarna raknar . Då en bräda blir våt "går den tillbaka" så att årsringarna böjer sig mera.
Vilken ände på brädan ska vara vänd uppåt på väggen? Om man sågar brädor parallellt med märgen så ska underbrädan sättas med rotänden uppåt. Lockbrädan ska sättas med rotänden nedåt. Genom att titta noga på brädornas sida och känna och se på "sågluddet" på ytan, kan man oftast se hur fiberriktningen går i brädan. Fibrerna ska ju komma ut ur brädan så att vatten inte leds in då regnet slår på, på samma sätt som ett halmtak eller spåntak fungerar.
Om brädorna har en sida hyvlad = råplan, måste de ha hanterats rätt redan vid sågnings och hyvlings- operationerna, för att den här metoden ska kunna tillämpas fullt ut.