Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek tar hem stororder från Vitryssland

14 inlägg 6804 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek tar hem stororder från Vitryssland

Fredrik Reuter  
#397756 Skogsmaskinstillverkaren Vimek med fabrik i Vindeln norr om Umeå meddelar idag att de tagit hem deras största order någonsin. Det gäller totalt 126 skogsmaskiner (skotare och skördare) till ett värde av 160 Mkr.
Det är Vitryska staten som genom finansiering genom Världsbanken lagt ordern på Vimekmaskinerna.

Totalt handlar affären om 126 kompletta skogsmaskiner fördelade på 74 skördare av modellen Vimek 404 T6 och 52 skotare av modellen Vimek 610.2

Läs mer i pressmeddelandet: http://www.mynewsdesk.com/se/vimek/pres ... er-1365401

Det är inte första större leveransen till Vitryssland för Vimek, redan 2010 levererades Vimekmaskiner till Brest i Vitryssland - Vimek säljer österut



   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

Hugin  
#397816 Riktigt kul! Hoppas att deras maskinkoncept också nu får ytterligare skjuts på den svenska marknaden.
Riktigt kul också att Vimek gratulerades på FB av Malwa!

Avatar Fallback

Re: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

Hema  
#397898 Ja det var roliga nyheter, men vad säger ni om fördelningen skördare (74)/skotare (52)?

Användarvisningsbild

Re: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

Fredrik Reuter  
#397902 Hej,
Fördelningen verkar ganska rimlig.
Skulle gissa på att det går ca 1,5 skotare på varje skördare. Alltså att skördaren i gallring inte orkar hugga tillräckligt med virke för att hålla skotaren jämna steg. Vet inte hur det ser ut för Vimek som ju har mindre maskiner än de jag jämför med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

Hema  
#397923
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Fördelningen verkar ganska rimlig.
Skulle gissa på att det går ca 1,5 skotare på varje skördare. Alltså att skördaren i gallring inte orkar hugga tillräckligt med virke för att hålla skotaren jämna steg. Vet inte hur det ser ut för Vimek som ju har mindre maskiner än de jag jämför med.

Du har nog helt rätt.

Avatar Fallback

Re: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

Hugin  
#397926 ... sedan kan man väl anta att infrastrukturen med skogsbilvägar ser annorlunda ut där, jämfört med här. Kanske generellt längre skotningsavstånd än här (om man nu kan påstå att det är samma här i norr och söder).

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

skogsjan695xl  
#397937
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Fördelningen verkar ganska rimlig.
Skulle gissa på att det går ca 1,5 skotare på varje skördare. Alltså att skördaren i gallring inte orkar hugga tillräckligt med virke för att hålla skotaren jämna steg. Vet inte hur det ser ut för Vimek som ju har mindre maskiner än de jag jämför med.


Eller kanske 1.5 skördare på 1 skotare :)

Avatar Fallback

Re: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

tallen100  
#397938 Det låter rimligare :wink:

Avatar Fallback

Re: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397947
Hugin skrev:Riktigt kul! Hoppas att deras maskinkoncept också nu får ytterligare skjuts på den svenska marknaden.
Riktigt kul också att Vimek gratulerades på FB av Malwa!


Malwa ser väl fördelar med affären i framtiden. Efterfrågan ökar men det är inte alltid Vimek som kommer att ta hem stora affärer.

Avatar Fallback

Re: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

Hugin  
#397951 Tesen att "låta maskinerna växa med skogen" talar för mindre maskintunga ekipage i tidig ungskogsgallring. Därför glädjande att vi här ser framgångar för svenska företag som är framgångsrika i förstafasen av konceptet. Har vi inte, nationellt, sett nackdelarna med alltför tunga system i tidig gallringsskog? Det här känns som en viktig vägvisare mot hur skogsbruket alltmer väljer en ekonomisk och ekologisk väg in i ett framtida hållbart skogsbrukande.
Om det sedan är Vimek, Malva eller något annat företag som växer mest är ointressant, men riktigt trevligt att vi här kan skönja en ny, framtidsinriktad trend känns mycket bra.
... Sedan tror jag att Malvas lyckönskning till Vimeks stora order mera var ett utslag av gratulerande av en kollega, än av en konkurrent!

Användarvisningsbild

Re: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

Kse  
#398074 Riktigt kul och superbra för Vimek.
Men va fan har ryssarna börjat gallra?

Avatar Fallback

Re: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

Hugin  
#398078 Klok (och tankeväckande)reaktion @kse !
Kanske en framgång för svenska tillverkare av skogsmaskiner, men samtidigt en motgång för svensk export av skogsprodukter (på sikt)?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

Fredrik Reuter  
#398093
Eller kanske 1.5 skördare på 1 skotare :)


Ja, skrev jag inte det? :wink:
Skoja bara, det blev en felskrivning där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek tar hem stororder från Vitryssland

Fredrik Reuter  
#556130 Vimek meddelar nu att de fått en tilläggsorder på 22 skogsmaskiner till Vitryssland.

Det är snart 150 Vimeks i Vitryssland alltså, kul!

http://www.mynewsdesk.com/se/vimek/pres ... er-2845727

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).