#397330Jag vidhåller min ståndpunkt i ämnet. Inte en pinne till massa sedan jag fick manuellhuggen färsk granmassa nedsynt med vrak, röta och kvist. Nu säljer jag allt till energived utan kommentarer. Lite mindre bruttopris men samma netto och inget adrenalínpåslag när mätbeskedet kommer.
#397332För min lilla försäljning funkar det perfekt med att hugga pelletsved. Majoriteten ska vara gran, död som levande, viss del löv och tall är ok. Mycket smidigt när man skall köra ut och slippa sortera.
#397364Kollade mätbeskedet idag o där stod 3,15 o 3,17 i längd som vi fick vrakat. Södra hämtade den sista massaveden nyss o mätbesked kom idag o där stod 3,00 i längd o den såg lika ut som det andra. Man undrar om det är någon mätare som mäter konstigt. Det bör inte skilja så mycket på olika lass massaved.
#397367De kan inte vraka på den längden. Var det inte torrgran eller halvdöda barkborre träd för det får inte vara med i massaved. Södras massaved har jag huggit från 2,70 till 3,30 och alldrig fått vrak på det.
#397368Det var färsk massaved mest från gallring och lite från stormhuggning. Vi fick som förklaring att om det är mer än 15% som är vrak vrakas hela partiet. Men det gick nog till massa ändå.
#397768Levererat knappt 10 m3fub barrmassa till Södra, manuellhugget i 3.05 m. Maskinen strejkade i slutet så jag nådde inte upp till 10. Inget vrak men avdrag 400:-.
Essentially, all models are wrong, but some are useful. (George E P Box, 1979)
#397954Det hämtades i omgångar o vissa lass blev vrakade. Det var därför som vi undrade om mätarna mätte olika.
Vi fick betalt efter lite påtryckning, inspektoren döpte om det till stormvirke o då fick vi samma som massapriset. Så vi fick pengar till slut, men det är tråkigt att det ska behöva vara så.
#397957Varför samlar vi inte oss med yxor och dynggrepar och går till Södras huvudkontor på Skogsudden? De borde väl vara ISO-certifierade och ha en revisor.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).