SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

169 inlägg 218118 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Fredrik Reuter  
#378270 Hej,
Jag och Torbjörn har sammanställt lite djupare fakta från vår granskning av skogsbruket på stubbhult. Det blev såpass mycket att det faktiskt fick bli en egen tråd.

Anledningen är att vi känner att detta är information som efter genomslaget och debatten i kölvattnet efter denna tråd, bör komma fram.

Naturskyddsföreningens avverkningsanmälningar

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Bax  
#378289 En mycket bra granskning.
Nu måste vi alla komma ihåg att inte klaga på SNF för deras skogsbruk, utan för att dom inte lever som dom lär när dom (precis som alla vi andra) blir ställda inför verklighetens faktum, dvs driftskostnader och andra utgifter.

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Bumpkin  
#383979 Har följt denna tråd med stort intresse och har funderat en del på det här.
Kan det vara så att en del medlemmar på lokalnivå inte delar riksorganisationens åsikter och ideer utan istället är lite mer verklighetsanpassade.
Att den tanken kom upp är att varje vår så kommer det flera fågelskådare till mina marker , en del är medlemmar i NSF sedan många år.
Jag brukar ta mej tid att prata med dom om jag har tid, och flera av dom tycker att NSF blivit mera konfliktsökande och mediainriktad samt lite mer "extremistisk" (deras ord, inte mitt). Dom säger sig inte känna igen den organisation dom för 30-40 år sedan blev medlemmar i, att det blivit mer toppstyrt dom sista 15-20 åren.
Dom jag träffat vill ha samarbete med skogsägare och bönder och mindre lagar och tvång (och mindre mediautspel).
Dom ser problem med att ingen markägare vill göra insatser för naturvården om man sedan riskerar att bli av med marken om det skulle bli höga naturvärden där.
Så frågan är finns det en spricka i NSF som man uppifrån inte bryr sig om?

Det var min påskfundering, nu ska hundarna och jag ut och gå en sväng och titta på planteringarna som gjorts dom senaste två åren.

Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Bosse1  
#383995 Vänster extremister ,kan inte kallas för något annat :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#384471 Börjar skogsbruket nu ta lite tydligare position när det gäller förhållningssättet till den ideella naturvården?

I senaste numret av tidningen SKOGEN uppmanar Bengt Ek, chefredaktör för tidningen och även vd i Föreningen Skogen skogsbruket att ”sluta huka” och istället våga stå för det vi gör. Han tycker sig också glädjande nog se en svängning mot ett tydligare bejakande av skogsbruk från Naturskyddsföreningens sida. Vi håller med Bengt om att stoltheten i det egna skogsbrukandet är ett bra utgångsläge för den framtida nyanserade dialogen om balansen mellan produktion och naturvård. Mer sånt!

Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387807 I radio Östergötland finns denna artikel.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6412465
Jag skickade ett mail till radion, med hänvisning till hur Naturskyddsf. sköter sina egna skogar.
Naturskyddsföreningen ska inte få stå oemotsagda.

Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

isteskog  
#387809 Den där Göran, han verkade Tossig .... :shock:
Bra gjort Röjkvist! Vi måste alla hjälpas åt nu när skogsbruket ska framställas i dålig dager av miljörörelsen!! 😡

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396745
alias skrev:Hittade texten nedan på Skogsaktuellt:

http://skogsaktuellt.se/artikel/49876/n ... ingen.html

"Ny utmärkelse från Naturskyddsföreningen



Naturskyddsföreningen har instiftat ett nytt pris med syfte att lyfta fram goda exempel på insatser för skogens biologiska mångfald. Priset, kallat Naturskyddsföreningens Skogspris, riktar sig främst till privatpersoner, men kan även gälla föreningar.


Naturskyddsföreningens skogspris som ska lyfta fram goda exempel på insatser för skogens biologiska mångfald gäller personer eller organisationer som är engagerade naturvårdare och sköter sin skog med extra stor hänsyn till biologiska och sociala naturvärden.

”För en aktiv gärning för främjandet av hållbart skogsbruk, med tyngdpunkt på bevarande och utvecklande av biologisk mångfald och/eller skogens sociala värden” har man formulerat kriterierna för priset.

– Vi tror på det goda exemplets makt. Ett pris som uppmuntran kan leda till att fler markägare berättar om sina miljö- och naturvårdsinsatser och inspirerar andra att göra samma sak. Vi hoppas att vi får kontakt med spännande föregångare inom skogsbruket som vi inte tidigare träffat på och hoppas att det kommer in många förslag från skogsbranschen. Alla är välkomna att nominera pristagare, inte bara föreningens medlemmar. Priset består av ett konstföremål i trä, äran och naturligtvis möjligheten att visa hur man kan gå före och bidra till en positiv utveckling, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande, i ett pressutskick.

Nomineringar till priset tas emot fram till den 25 mars och görs på Naturskyddsföreningens hemsida. "


Vad säger ni, ska vi inte nominera Fredrik Reuter och Torbjörn Johnsen för deras granskning av Naturskyddsföreningens skogsskötsel?

MVH
Alias


Årets skogspris går till ett Linköpingspar http://www.corren.se/nyheter/linkoping/ ... 84657.aspx
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396755 Låter ändå lite oväntat att de ger priset till ett par som faktiskt verkar bruka skogen och skapar naturvärden inte bara "bevarar"...

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396757 Jag tänker nominera Fredrik Reuter och Torbjörn Johnsen för deras engagemang för natur och skog i Skogsforum samt granskning av Naturskyddsföreningens skogsskötsel.

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396819 Jo, de förtjänar onekligen ett pris för sitt grävande.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396820
SkogsGotte skrev:Låter ändå lite oväntat att de ger priset till ett par som faktiskt verkar bruka skogen och skapar naturvärden inte bara "bevarar"...


De kanske lär sig till slut hur skogen fungerar?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Hema  
#396877 Kanske lite OT, men jag upplever det som om att SNF mest bara går på skogsägare, men jordbruket låter de vara.. Såg för några veckor sedan ett program om hur det moderna ensilagebruket innebar död för en massa insekter som inte hann ut ur gräset innan det balas. Resultatet blir att insektsfloran (särskilt fjärilar osv) snabbt decimeras i antal.

Kanske en lite kontraproduktiv tanke, men borde inte en del ängsmark skötas på ett mer vårdande sätt, såsom skogsägaren får/tvingas göra? Kanske kunde en ökad del där, minska trycket på ständigt ökande arealer inom skogen?

Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Bosse1  
#396916
Hema skrev:Kanske lite OT, men jag upplever det som om att SNF mest bara går på skogsägare, men jordbruket låter de vara.. Såg för några veckor sedan ett program om hur det moderna ensilagebruket innebar död för en massa insekter som inte hann ut ur gräset innan det balas. Resultatet blir att insektsfloran (särskilt fjärilar osv) snabbt decimeras i antal.

Kanske en lite kontraproduktiv tanke, men borde inte en del ängsmark skötas på ett mer vårdande sätt, såsom skogsägaren får/tvingas göra? Kanske kunde en ökad del där, minska trycket på ständigt ökande arealer inom skogen?


Att utöva statsterror på fler grupper gynnar inte naturen.
Såg att jag krossade en humla mot vindrutan igår bilismen osv osv..

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396927
Hema skrev:Kanske lite OT, men jag upplever det som om att SNF mest bara går på skogsägare, men jordbruket låter de vara.. Såg för några veckor sedan ett program om hur det moderna ensilagebruket innebar död för en massa insekter som inte hann ut ur gräset innan det balas. Resultatet blir att insektsfloran (särskilt fjärilar osv) snabbt decimeras i antal.

Kanske en lite kontraproduktiv tanke, men borde inte en del ängsmark skötas på ett mer vårdande sätt, såsom skogsägaren får/tvingas göra? Kanske kunde en ökad del där, minska trycket på ständigt ökande arealer inom skogen?


Det är väl upp till var markägare att söka bidrag för traditionell ängsslåtter på sin mark.
Sedan dröjer det väl inte längre förrän sista mjölkbonden släcker lyset och då kan man ju fråga sig hur mycket slåttervall och äng det blir kvar sen...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).