mån 28 mar 2016, 08:05#383979
Har följt denna tråd med stort intresse och har funderat en del på det här.
Kan det vara så att en del medlemmar på lokalnivå inte delar riksorganisationens åsikter och ideer utan istället är lite mer verklighetsanpassade.
Att den tanken kom upp är att varje vår så kommer det flera fågelskådare till mina marker , en del är medlemmar i NSF sedan många år.
Jag brukar ta mej tid att prata med dom om jag har tid, och flera av dom tycker att NSF blivit mera konfliktsökande och mediainriktad samt lite mer "extremistisk" (deras ord, inte mitt). Dom säger sig inte känna igen den organisation dom för 30-40 år sedan blev medlemmar i, att det blivit mer toppstyrt dom sista 15-20 åren.
Dom jag träffat vill ha samarbete med skogsägare och bönder och mindre lagar och tvång (och mindre mediautspel).
Dom ser problem med att ingen markägare vill göra insatser för naturvården om man sedan riskerar att bli av med marken om det skulle bli höga naturvärden där.
Så frågan är finns det en spricka i NSF som man uppifrån inte bryr sig om?
Det var min påskfundering, nu ska hundarna och jag ut och gå en sväng och titta på planteringarna som gjorts dom senaste två åren.