Skotare

NORCAR 490

12 inlägg 20095 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

NORCAR 490

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39459 Norcar 490 utannonserad på blocket.
Någon som har erfarenhet av Norcar?
Bra och dåliga sidor är intressant att få veta.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39461 Transmissionen är uppbyggd med en hydraulmotor i vart hjul. Dom brukar ge upp ungefär samtidigt. Dom kostar 40' styck så det är ju tur att det bara är åtta stycken.

Användarvisningsbild
Knegarn  
#39464 jag har haft en 600, skördare men iaf. dom läcker som såll! helt hopplösa även om man är noga med service. Dom drar dåligt och hjulmotorerna är dyra! Köp inte är mitt råd!

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39477 Jo jag tackar jag, tur man frågar. Norcar verkar ju inte vara någon höjdare.

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39518 Jo men vi måste ju leta nå positivt också och en kul sak är ju att dom svänger väldigt mycket,tror svängvinkeln var + -60 grader :D
Problemet var som sagt hydrostattransmissionen där en hydraulpump drar vänster fram och högerbakboggi,medan andra pumpen dom 2 andra boggierna.
När man då kör framåt och får ett hinder mot ex. vänster framboggi så går oljan istället enklaste vägen till högerbak istället med den påföljd att den stegrar sej och då stjälper lasset vanligvis omkull :shock:
För att försöka åtgärda detta införde dom olika flödesfördelare som skulle fördela oljan rätt och samtidigt verka som diffspärrar,men visst delvis funka det men som nackdel fick man värmeproblem och ännu mera effektförlust

Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39654 Jag körde en 490 för ca 15år sen, den var väl tre år gammal då ungefär.
Det var väldigt mycket krångel och en krånglig konstruktion, i den var det
bara sex hydralmotorer har jag för mig, en till varje framhjul och en till
varje bakre boggilåda. Hjulen var i minsta laget.

Avatar Fallback

Re: NORCAR 490

andy_83  
#62551 ja axel tapparna i boggin är ju inte den bästa vi körde lite grov timmer med en å det pallar inte boggin med vi krökte axel tapparna på ett halvlas . så kvaliten är dålig. bränse givaren har en tidens att frysa fast i fullt läge inte kul när man står mitt i skogen utan bränsle

Avatar Fallback

Re: NORCAR 490

big ben  
#89232 Jaha! Va bra då vet jag, inge köp där inte.

Avatar Fallback

Re: NORCAR 490

niklasw  
#226548 Norrku 490 mycket bra maskin vi har en som är i dagligt arbete ca 30000h bra maskin

Avatar Fallback

norcar 490

E-M skogstjänst  
#253437 är det någon mer som kör eller har en norcar 490? :smile:

Avatar Fallback

Re: NORCAR 490

E-M skogstjänst  
#253446 det är några jävla skit maskiner dem bara krånglar våran går en halv da så går en kedja i boggielådan och bromsen har inte funkat på två år nu!!! så köp inte om du inte vill stå i verkstaden varanan da #:-s

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar