Uppvärmning

alternativ till trad expansionskärl

45 inlägg 15172 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

Håkan i skåne  
#387941 Jag är ingen expert på vvs, men min erfarenhet av öppna/slutna system är att ett öppet system är där alltid samma (nästan) tryck i oavsett om det är kallt eller varmt vatten i elementen och det är ju det man vill ha. När jag bytte till slutet system förändrades trycket markant trots rätt storlek på expansionskärlet. Gummimembranet i kärlet får högre tryck ju mer vatten som trycks in i. Luften på andra sidan håller emot. Har funderat på detta lite om det finns ett annat sätt att lösa detta. I hydrauliken finns det kolvaccar men att täta en cylinder med en dia på en halvmeter känns fel. Men om man istället för tryckluft i ett expansionskärl hade en vikt som rörde sig fritt när vattenvolymen ökar borde ge ett konstant tryck. Vad tror ni? Att jag är knäpp vet jag redan :roll:

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

H-kan  
#387949 Det låter som sagt som att du har funderat. Man vill ha konstant tryck, hålla vattnet skiljt från luften och så ska det inte rosta. (vilket kanske löser sig automagiskt om det är lufttätt)

Men om man har en 500l tank. Ställer i golvnivå, har inloppet nertill, 100 liter vatten i (vid start), täpper till allt annat förutom sedvanliga ventiler. Då borde man ju ha samma luft i tanken, och syret borde ta slut. Eller kan man ha nån grej som motsvarar en offeranod?

   TS
Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

Göt  
#387957 Det kommer in syre när du fyller på vatten så lite kört är det i slutna system också. Jag blev bestämt avrådd att sätta in ett slutet system när jag gjorde om.

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

Håkan i skåne  
#387960 Förstår hur du tänker. Dock så tvivlar jag på att det kommer att funka för dig. Luften kommer att leta sig upp till den högsta punkten i ditt system till slut. Men en ventil i botten i din behållare som släpper igenom vatten men inte luft... Är ute på djupt vatten nu känner jag :oops:
En liten kylskåpskompressor som matade ett litet expansionskärl med en övertrycksventil hade varit elegant, men man ska nog inte klydda till det mer än nödvändigt. Men visst, skulle varit kul och testa. Se bara till att ha en övertrycksventil ifall det skiter sig.

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388038 Skulle avråda att bygga egna trycksatta expansionskärl då det kan få förödande konsekvenser om något går fel t.ex om inte säkerhetsventil öppnar eller är för liten. Vill tipsa om Armatecs hemsida där det står mycket information om både tryckkärl och hur syre tillförs vattnet. http://www.armatec.com/se/teknisk-hjalp/

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

H-kan  
#388085 Jo, hur man än vänder sig har nånting i baken, eller vad det nu heter. :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

Rolfnilsson400  
#388106 Syret försvinner ur vattnet när det värms upp, därför du får lufta element om du fått nytt vatten i systemet

Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388216 Därför ska påfyllning av system ske med varmvatten och inte från kallvatten:-). (Ofta felbyggt)

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

H-kan  
#388244
ocke skrev:Därför ska påfyllning av system ske med varmvatten och inte från kallvatten:-). (Ofta felbyggt)

Såklart.... :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: alternativ till trad expansionskärl

tallen100  
#388247
H-kan skrev:Jo, hur man än vänder sig har nånting i baken, eller vad det nu heter. :sad:

Jo hur man än vänder sej har man röven bak! :geek:
MEN drar man ner byxorna kommer röven fram :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388249
Göt skrev: Jag blev bestämt avrådd att sätta in ett slutet system när jag gjorde om.


Och jag fick ett lika bestämt råd att sätta in tryckkärl! :???:
Inte lätt vara amatör bland hantverkare. Nåja, det fungerar bra i varje fall även om jag fortfarande kan förvånas över den stora, oranga tanken bredvid pannan

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

Göt  
#388258 De ä ju oootroolit

Jag var helt inne på att jag inte skulle ha något expansionskärl på vinden men blev övertalad om att det skull va så, det där med tryckkärl skulle man inte ha när det var frågan om stora mängder vatten.

Håller med Uvskogen....ha egentligen ingen aning men blev övertalad

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

H-kan  
#388400 Det funkar uppenbarligen med vilket som.
:P

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: alternativ till trad expansionskärl

snurra  
#392169 200 l mot 1800 l tank

Användarvisningsbild

Re: alternativ till trad expansionskärl

H-kan  
#392195 Det ser ju ruggigt smidigt ut.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).