Ny Teknik och Elektronik

Bra telefon

85 inlägg 59367 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra telefon

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391034 Min Xperia GO har gått ur tiden så jag behöver en ny, vilken modell kan ni skogsmullar rekommendera?
Måste ha bra antenn (om det nu skiljer mellan modellerna) och bra batteritid.
Ska vara liten, det är ingen TV man bär omkring på.

Just nu har jag en gammal Nokia knapptelefon och den har fanimig mottagning precis överallt, det enda jag saknar med den gamla smartphonen är att jag hade Truecaller appen i den så den blockerade telefonförsäljare.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bra telefon

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391036 Sony Xperia compact modellerna gillar jag just för det lite smidigare formatet och bra batteritid... Z3 har jag nu... Tror den senaste heter z5compact

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

JensSkoog  
#391046 Kan varmt rekommendera Sonim. Har en som jag på tre år inte har maktat ha sönder, och det är
den enda telefon som har hollit ut med mig i skogs-och skitarbete :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Peteflamingstar  
#391072 Har en z3 compact och är nöjd, jobbar i huvudsak som skogsmulle (planläggare) och skogsarbetare. Enda nackdelen är att displayen är stötkänslig, har fått byta en hittills på ett drygt år. Har ett gummiskal och det funkar ok. Lång batteritid om man jämför med t.ex iPhone. Lämnar dock den oftast i bilen eller väskan om jag ska hugga, pga ömtåligheten.

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391096 Den där Sonim verkar ju tåla en hel del! Dock är den likadan som Nokian jag har nu, bara telefon. När det blev en nackdel för en telefon att bara vara en telefon vet jag inte men lite tragiskt är det :shock:

Finns det öht knapptelefoner med lite smarta drag? Vad ska man leta efter i specifikationen för att se det?
Kom på att jag även använder Swish ibland så den och telefonförsäljarblockeraren vore trevligt att ha men i övrigt duger det fint med knapptelefon. Främst batteritiden som lockar, min Xperia Go var ok i normalt användande men när jag var ute i skogen under kalla dagar så gick det snabbt ner på rött, på vintern kunde den dö på en halvtimme fast den skulle ha gott om batteri kvar. Blir ju en säkerhetsfråga när den inte fungerar som tänkt.
Plus att mottagningen var så svajig.

Får nog gå in på telefonbutiken i stan och fråga, de lär väl titta konstigt på en när man frågar om knapptelefon. Precis som däckhandlarna när jag frågade om däck med högre profil :lol:

Xperia compacten har ju rätt storlek iaf, ska kolla in dem lite närmare. Är de bättre än Xperia Go tro?
Sony är ju det jag är van med så de har förtur om det blir en smartphone.
Senast redigerad av Mettämies mån 09 maj 2016, 19:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

anersimyra  
#391098 Cat B50 är en tålig historia. Min höll hela gågna helgen utan laddning, d.v.s tisd morgon till söndag kväll.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391103
anersimyra skrev:Cat B50 är en tålig historia. Min höll hela gågna helgen utan laddning, d.v.s tisd morgon till söndag kväll.. :smile:


Menar du S50?
Hittar ingen B50...Batteritiden låter ju lovande iaf! Är de bra annars också, Cat-lurarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra telefon

svenssons  
#391108 Kan inte rekommendera Sony z.... har pajat 5 displayer på 8 månader. Displayen har inget gummi runt glaset utan glas hela vägen ut på kanten vilket gör att den är extremt känslig att tappa. Detta trots displayskydd, väska mm. Bytte till en Samsung xcover 3. Marginellt sämre processor än Sony men det tycker iaf jag att det är det värt. Nöjd hittills och har ännu inte lyckats göra sönder den trots att jag tappat den flera ggr...

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

kalhuggo  
#391116 Min Xcover 2 har överträffat mina tidigare smartisar med ett halvår nu, (2,5 år) och har jättebra täckning. Dock kanske inte lika smart som Sony :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

halvproffs  
#391122 Vad olika man kan tycka. Ska väl inte vara kaxig, men jag har firat med en whiskey och en öl för planteringen är klar :-BD och då tycker jag att xcover2 är bara skit :sad: Finns ingen kraft i den. Däremot är xcover3 en riktigt bra telefon som du kan ladda ner massor och ta bra med foton utan att den storknar. Den är dessutom så oöm så det finns inga skydd att köpa till den.

Frugan har en Sony xperia och den går det att ringa med på ställen där varken Samsungen eller Iphonen klarar.

Användarvisningsbild

SmartPhone!

traktorz  
#391123 Har en iPhone med skalskydd. Funkar bra även i riktig kyla numera, efter att ha bytt batteriet.

Här är några lurar i ett test:
http://www.mobil.se/tester/j-mf-rande-t ... zDsTm6LRxA

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

Fredrik N  
#391135 Cat har kommit med en ny modell S70.
Dubbla simkort, värme kamera, tålig och väldigt dyr.

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

axwell  
#391139 En billig CAT-b30

http://www.clasohlson.com/se/Mobiltelef ... r387344000

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

JensSkoog  
#391143

Min son köpte en sådan. Den höll tre veckor. Han jobbar med transport och har fånen i byxfickan :lol:

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

axwell  
#391174
JensSkoog skrev: http://www.clasohlson.com/se/Mobiltelef ... r387344000



Min son köpte en sådan. Den höll tre veckor. Han jobbar med transport och har fånen i byxfickan :lol:


Ajdå, ja återkallar tipset. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).