Servicebyggnader

Huggarkoja

46 inlägg 38109 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388417
husqvarna_med_sthil skrev:Jädrans vad fin du gjort den vedmaskin !


Tackar. :grin:

Den har hållit sig bra. Tror det är 20 år sedan till hösten som jag började med underredet. Sedan tog det något år innan den blev färdig.

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

80-90  
#388429
1461257131_image.jpeg
1461257133_image.jpeg
Här kommer ett par bilder av mitt krypin

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

Carlfritidshuggare  
#388442
80-90 skrev:
1461257131_image.jpeg
1461257133_image.jpeg
Här kommer ett par bilder av mitt krypin


Det var verkligen en husvagn:).

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

axwell  
#388466
80-90 skrev:1461257131_image.jpeg
1461257133_image.jpeg
Här kommer ett par bilder av mitt krypin


En sån kamin hade jag ståendes till för några år sedan.
Den hamnade i Ångermanlands inland i en jaktkoja enl. köparen.

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

80-90  
#388484 Kaminen tror jag egentligen är gjord för å elda koks i !! Det går inte några långa vedträn i den !! Å ja visst e den byggd på ett underställ till en husvagn !! Jag har den stående mitt på skogen så det e ca 1km till ytterkanterna på min skog . Så jag får köra traktor eller can am när jag ska äta eller bara slappa .. Men det funkar å sen brukar jag den när jag/vi jagar ..

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

Axl  
#388491 Har en koja som tjänat som fårhus de senaste 15 åren... är lite sugen på att bygga en ny på underredet (tror inte det finns så mycket annat att rädda). Frågan är om jag får ha den i fred, har lite för tätortsnära skog. Kul med inspirationsbilder här i alla fall!

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390414 Läste någonstans att någon byggt en koja på en hösvans, bar den då med sig i trepunkten till skogen och ställde ner

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

bgl  
#390426 Rastkojor för bonnhjulingens fanns(finns) både hemgjorda och från fabrik. Jag tror det var Norrlandsvagnar ( den var i alla fall grön) som gjorde en modell.
Det fanns dock en nackdel, körde man på ojämn väg var det alltför lätt att kränga till och slå kojan i träd man passerade! Lär ha hänt mer än en gång. Om hemsnickrade tålde den smällen vet jag inte, Norrlandsvagnars lätta modell blev i alla fall konstig vid sån kontakt med naturen.

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

550  
#390431
bengt.a skrev:Läste någonstans att någon byggt en koja på en hösvans, bar den då med sig i trepunkten till skogen och ställde ner


Du tänker nog på den i tråden om Tältet (sidan 2).

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

sealing  
#390502 Såhär ser våran sovkoja ut, den har fått ny färg nu så den ser finare ut. Det är riktigt skönt att man slipper sova i den andra kojan som vi tankar ur även fast det säkert skulle gå det också om det krisar.
1462484493_10689528_827311370632434_5927332667861019912_n.jpg

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

husqvarna_med_sthil  
#396500 Igår tog jag och drog fram min rastkoja ur sitt över 20-åriga stillestånd. Ena väggen ska bytas och bägge däcken behöver provpumpas, alt bytas ut. Kameran blev hemma så någon bild har jag inte ännu. Förhoppningsvis kan jag ta lite torrsågat virke att bygga ny vägg av.

Funderar på att stryka den med trätjära ( kojan är brun), är det ett bra sätt eller är det bättre med färg från affären ?

Ett tag funderade jag på att montera ned den helt och hållet, bygga nytt men tror inte jag hinner med det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

husqvarna_med_sthil  
#396551 Beskedet kom som en blixt i hjärtat, morfar har ramlat ihop. En dag senare dog han, det sista ha sa " Hämta igen yxor och sax på skogen". Min pappa insisterade på att han skulle hämta kojan som jag och morfar använt på helgerna den senaste månaden, min far och morfar var mycket bra vänner. Kojan ställdes i gläntan mellan stugan och bäcken. Där har den sedan stått år ut och år in, tjugo år. Stammarna av al som kommit var puckgrova runt kojan.

Nu var den framdragen och jag tittade på låset, ingen nyckel men jag hade ett svagt minne av att den försvann redan då vi var i skogen jag och morfar, jo så måste det ha varit. Kände med fingrarna på bulten och mycket riktigt satt den inte alls fast utan gick att dra ut, bygeln att vika på sida.
1466360887_huggarkojan-0673.jpg


Det tog en stund att våga öppna dörren men den gled upp utan problem. Det var så här vi lämnade den den där fredagen för så länge sedan. Jag minns att vi bägge var glada över helgen, morfar skulle se sporten och jag iväg och träffa en tjej jag nyss lärt känna. Hans sista ord på sina egna ben till mig var "var rädd om dig, utsätt dig inte för onödig fara".
1466360872_huggarkojan-0674.jpg
1466360905_huggarkojan-0704.jpg


Fukten har gått hårt åt ena väggen även på insidan. Veden är en torrgran som stod utanför kojan där den stod i början av skiftet. Morfar högg den med motorsågen och jag klöv, vi tog alltid in en famn över natten ifall regnet skulle falla under natten.
1466360896_huggarkojan-0692.jpg


hej hej sa jag och gick in i kojan, golvet svajade betydligt, dåligt det också. Morfars gamla keps och huggarblus hängde fortfarande på sina krokar och jag satte mig vid bordet.
1466360887_huggarkojan-0681.jpg
1466360884_huggarkojan-0677.jpg
Det fanns en dunk med sågolja märkt med "kristallolja" som dock var fotogen men den hade brukats på slutet för sågkedjeolja.
1466360901_huggarkojan-0689.jpg


Tidens gång, önskar ibland att tiden kunde vridas tillbaka och att man någon enda gång får en verklig chans att sätta det rätta värdet på det som varit, man kan konstatera att det är kört, bara minnen kvar.

Kojan behöver renoveras i sin helhet och jag börjar i juli på semestern, den ska få fortsätta sitt liv på skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Erre  
#396556 Gripande historia!!!
Att kliva in i kojan där allt var som det lämnades, det är tungt.

Renovera upp den och låt den åter komma i bruk.
Så kanske du känner en liten extra närvaro av din morfar när du är i skogen.
(låter flummigt men det är inte alls meningen)
Jag kör med min morfars motorsåg ibland.
Inte för att den är bra på något sätt utan för att det helt enkelt känns bra i kropp å själ.

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

Blivande snickare  
#396571 Beklagar verkligen sorgen husqvarna_med_sthil.
Men jag håller med Erre, renovera upp kojan och fortsätt njuta av den med din far och dina egna barn. Och framförallt berätta om dina stunder med morfar för barnen, fastän det inte verkar "gå hem" när man är liten så är det såna historier som man minns när man blir äldre.
Fixade själv igång gammelfarfars motorsåg för ett par år sen och visst känns det bra i själen bara redan att hålla i den och tänka på mannen jag aldrig fick träffa.
Fick dessutom alldeles för lite tid med farfar som tyvärr drunkande när jag var 6 år gammal.
Stundvis kommer det att vara tungt, riktigt tungt men din morfar är GARANTERAT stolt över sitt barnbarn och skulle också ha varit stolt över det arbete du kommer att göra med kojan!

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

torsten83  
#396575 Så här ser min koja ut, håller på med lite uppfräschning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar