Skotare

Markberedninsdragare

91 inlägg 24379 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedninsdragare

Zorro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38742 Markbereder idag med Mastrar som dragare dom håller bra men är lite väl törstiga med dagens dieselpriser. Har eventuellt tänkt byta till annan begagnad dragare och vill gärna ha lite tips om märke modell mm.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38762 Lokomo 933 Tigercat 1065/75

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#38765 Är inte så lätt att hitta en Lokomo som är i fint skick, sen e de ju samma motor som i master Volvo TD 71.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38766 Har nån jämfört 1710D mot 890.3 vid likadana förhållanden?Vilken går på mindre mat?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38767 1710
890
Smv

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38995 en 890.3 den tar mycke mindre mat än en 1710d
jag har hört exempel på en 1710d som tar 36l/tim och med samma aggregat på samma terräng tog 890.3:an 22l/tim

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39000 Då bör det ju vara nåt fel på den 1710an. En bekant kör markberedning med 1710D Eco III. Den ligget på i snitt 19 liter. Och så mkt. kan de ju inte skilja på körning så den drar 17 liter mer / timme...

Avatar Fallback
Valmet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39004 Engstrand, ditt blod måste vara grönt, :D :D

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39013 Nja de vill jag inte påstå. Men man kan väl inte direkt vara missnöjd med de "gröna" maskinerna vi har som de gått hittills.
Att det skall skilja så mkt. i förbrukning får mig snarare att att anta den som skrivit det varit "färgad". Sen skall man väl inte sticka under stolen att de är lite skojj att "tampas" mot de röda. :P

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39028
Engstrand skrev:Då bör det ju vara nåt fel på den 1710an. En bekant kör markberedning med 1710D Eco III. Den ligget på i snitt 19 liter. Och så mkt. kan de ju inte skilja på körning så den drar 17 liter mer / timme...


Har också hört det där. Dom som äger 1710an hade själv ringt och hört med 890 folket om vad den tog på då dom båda hade samma 4 radiga högläggaraggregat...
Och nåt fel verkar det ju vara på alla eco3 skotarna... tar ju alldeles för mkt bränsle.

Har din bekant också 4 radigt?

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39031 Jo men Valmeten har ju 100Nm mindre vrid än Deeren så kanske medelhastigheten skiljer?
Åtminstone på 1710an så är det ingen skillnad i bränsle mellan eco 3 och "gamla",det som 4-ventiltekniken vinner så äter avgasreningen upp!

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#39046 Har hört flera som säger att Tigercaten ska va snål i markberedning, ca 15-20 l/h. Mastern pendlar mellan 18-25 l/h.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39048 Såg faktiskt en master som var och markberedde ett hygge vi körde i våras idag. :D

Avatar Fallback
Valmet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39055
Engstrand skrev:Nja de vill jag inte påstå. Men man kan väl inte direkt vara missnöjd med de "gröna" maskinerna vi har som de gått hittills.
Att det skall skilja så mkt. i förbrukning får mig snarare att att anta den som skrivit det varit "färgad". Sen skall man väl inte sticka under stolen att de är lite skojj att "tampas" mot de röda. :P




jag håller med ,det är ett litet mini krig 😈

Avatar Fallback
markberedarn  
#39581 Har hört samma sak om 1710 -05 dom drar en 3 radig högläggare 37liter tim man tror ju fan inte de är sant kör med en KR den tar ca 19-22l /tim

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).