Verkstan

B20

23 inlägg 11183 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
superdave  
#383522 Jag tänkte kolla om nån kunde ta det här på volley;

En b20 som inte får gnista till stiften.

Jag vet inte hur man kollar tändspole.

Jag vet inte hur man kollar brytarna.

Jag vet inte hur man kollar kondensatorn.

Jag vet inte hur man kollar nånting.

Jag har en multimeter och en testlampa till hjälp och jag är inte helt förtappad men förklara gärna som om du pratade med grannens dotter.

Varsågoda:)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: B20

superdave  
#383619 Om man jordar tändkabeln från spöke kommer det gnista.

Det syns ingen gnista vid brytarspetsen, den i fördelaren som är kopplad till kondensatorn, och det är väl bra vad jag förstår. Brytarspetsen var dock så varm så att jag brände mig efter ca 20 varv på motorn.

Alla tändstift kan ju knappast ha pajat, jag har jordat alla stift men inga har gett gnista.

   TS
Användarvisningsbild

Re: B20

ilbajten  
#383622 Ger tändspolen ström? Stick i ett finger (sladden mett i fördelarn) å vri på nöcklen...röcker de te redit i armbågen funkar spolen[emoji1]

Avatar Fallback

Re: B20

tallen100  
#383623 Nja det blir mest en obehaglig upplevelse :lol: är bättre du letar tag på någon annan som får sticka in fingret :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: B20

superdave  
#383628 Haha, vänta så ska jag lura ut farsan, han är bördig värmlänning så jag skyller på dig

   TS
Avatar Fallback

Re: B20

wizz  
#383859 Du har 3 anslutningar på tändspolen, en ansluten till +12v -oftast, den andra till brytarspetsarna och till kondensatorn.
Sedan har du den i mitten som är högspänningen. Slår du på tändningen och sätter en lampa eller din multimeter på brytarspetsanslutningen och den andra polen på instrumentet /lampan till jord och samtidigt drar med ett spärrskaft på vevaxelmuttern så kommer lampan att blinka eller multimetern gå från 12 till 0 volt osv, sker inte detta utan du har 12v hela tiden har du antagligen brända brytarspetsar. Får du inte spänning över brytarna kontrollera kontrollera matningen (den andra polen) om du har 12v på den har du det, kontrollera om brytarna går isär. Går dom isär koppla loss kondensatorn..

Berätta hur det går det brukar oftast vara brända brytare

Användarvisningsbild

Re: B20

totte  
#383907 Skaffa nya brytare direkt och byt. Till B20 skall det väl inte vara nåt problem eller stora kostnader, inte lönt att fila och polera på dom gamla.

Får du inte gnista sen, eller svag sån så byt kondensator. Om det inte heller hjälper så skaffa ny tändspole. En sak i taget, börja med dom billiga grejorna.

Förrsten, du har väl kollat att rotorn i fördelaren sitter där och i så fall inte är sönderbränd.

Användarvisningsbild

Re: B20

halvproffs  
#383911 Gör även rent brytarna, brukar vara nå fett eller dylikt på dom och då ger dom ingen gnista.

Avatar Fallback

Re: B20

superdave  
#383918 @wiss jag provade lite tafatt med multimetern och tror spetsarna funkar men det känns som att jag ska följa dina instruktioner nästa gång jag är där, den står hos pappa.

@totte grejerna kostar säkert inte så mycket och om det är spetsarna så är det bara att investera men jag tänker inte köpa grejer som inte behövs. Rotorn sitter där och den är i fint skick, kanske att det kan vara locket och jag tänker att det står på tur efter spetsar och kondensator.

@halvproffs det är rent och fint inne i det där, det finns varken fett eller vatten, bilen står inomhus.

   TS
Användarvisningsbild

Re: B20

totte  
#383920 Du kan aldrig se om det är fett eller olja på brytarna. Det räcker med en tunn osynlig oljefilm eller ett skikt med mycket fint damm så funkar det inte. Tvätta med T-sprit, dra ett papper mellan brytarna några gånger.

Avatar Fallback

Re: B20

superdave  
#383928 Åh fan, visste inte att det var så känsligt, jag får fixa det också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: B20

totte  
#383940 Japp, bara att ta det metodiskt, en sak i taget så förr eller senare så gnistrar det igen.

Avatar Fallback

Re: B20

superdave  
#383946 Exakt, det var 1,5 år sedan jag åkte med den senast så det ska bli roligt☺

   TS
Användarvisningsbild

Re: B20

wikbergs.allservice  
#384159 Du kan även kolla så mitten stiftet i locket fjädrar och får kontakt med rotorn för får det inte det så får du inte någon gnista på nått av stiften. Det har hänt mig ett flertal gånger

Avatar Fallback

Re: B20

superdave  
#384223 Ja just det, det här jag faktiskt kollat och det fjädrar fint utan tendenser att fastna eller kila.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).