Bilar

Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

66 inlägg 25476 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

anersimyra  
#383365 I dag var jag till den lokala " däckgubben " och bytte till sommarhjulen. Plötsligt svär " däckgubben " över Fords ( ranger ) usla hjulmuttrar. Med muttermaskinen har han nära nog runddragit den ena muttern. Titta vilket skit, de är överdragna med ett lager PLAST !!! Ibland får man bryta loss " plasten " för att komma åt stålmuttern under plastskalet säger han.. : :???: jag tycker nog att " plasten " mer liknar aluminium eller något liknande och att " däckgubbarna " är åt helvete för hårdhänta med sina muttermaskiner.. :?: :?:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

skogsjan695xl  
#383370 Det är nog även så att plasten ska plockas bort också skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

anersimyra  
#383388 Nej, nej, jag tror dels inte att det är plast, de " plastdelar " gummigubben brukar plocka loss gör att fattningen på muttern går från 21 till 17. Det är alltså inte frågan om någon skyddsplast.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

skogsjan695xl  
#383391 Det måhända att det inte är plast. Men den delen oavsett material sitter nog mer för utseendet skull bara.
För skulle den vara i ett hårt material och bra passning på 17 skallen då skulle det heller inte gå runt.
Även om endel bult släpper om man anväder 21 hylsa ändå.
Detta borde däckgubben haft koll på tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Hema  
#383394
anersimyra skrev:I dag var jag till den lokala " däckgubben " och bytte till sommarhjulen. Plötsligt svär " däckgubben " över Fords ( ranger ) usla hjulmuttrar. Med muttermaskinen har han nära nog runddragit den ena muttern. Titta vilket skit, de är överdragna med ett lager PLAST !!! Ibland får man bryta loss " plasten " för att komma åt stålmuttern under plastskalet säger han.. : :???: jag tycker nog att " plasten " mer liknar aluminium eller något liknande och att " däckgubbarna " är åt helvete för hårdhänta med sina muttermaskiner.. :?: :?:

Det är nästan standard att man inte kan lossa sina hjul efter ett besök.. En fördel är att man kan skippa reservhjulet, för det kommer man aldrig kunna använda.. 😡

Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

anersimyra  
#383396 Dekoration är det inte frågan om, jag ser på nätet att muttrarna passar alla ford, volvo, jaguar m.f.l. Muttern har som sagt en roterande kona. Den inre gängade delen är uppenbart stål med de yttre delarna i en mjukare legering. Visst skulle " gummigubben " ha koll på mutterns konstruktion och vilket moment den ska dras med.. :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

anersimyra  
#383397
Hema skrev:
anersimyra skrev:I dag var jag till den lokala " däckgubben " och bytte till sommarhjulen. Plötsligt svär " däckgubben " över Fords ( ranger ) usla hjulmuttrar. Med muttermaskinen har han nära nog runddragit den ena muttern. Titta vilket skit, de är överdragna med ett lager PLAST !!! Ibland får man bryta loss " plasten " för att komma åt stålmuttern under plastskalet säger han.. : :???: jag tycker nog att " plasten " mer liknar aluminium eller något liknande och att " däckgubbarna " är åt helvete för hårdhänta med sina muttermaskiner.. :?: :?:

Det är nästan standard att man inte kan lossa sina hjul efter ett besök.. En fördel är att man kan skippa reservhjulet, för det kommer man aldrig kunna använda.. 😡
Själv använder jag momentnyckel, när jag skiftar hjul på " hjulingen " känns det som de aldrig i helvete kan sitta fast, men det gör de.. :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

anersimyra  
#383401 http://www.ndf.se/userFiles/infofalgar.pdf Hmmm 120 NM..vad ger en " normal " muttermaskin på fullt skaft.. :o

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Hema  
#383413 Min lilla batteridrivna 18V tror jag ligger på 140NM, men den klarar inte av att lossa hjulen efter en säsong, ej heller dra åt tillräckligt med vad man gör med medföljande nyckel (med bilen) med handkraft. Men efterdrar man så ska det nog mycket till för att man ska få problem. Fast maskinen är smidig att snabba upp bytet. Fördelen som jag ser det med att byta själv är att man kan passa på och kolla bromsarna och hur det ser ut i övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383433
anersimyra skrev:I dag var jag till den lokala " däckgubben " och bytte till sommarhjulen. Plötsligt svär " däckgubben " över Fords ( ranger ) usla hjulmuttrar. Med muttermaskinen har han nära nog runddragit den ena muttern. Titta vilket skit, de är överdragna med ett lager PLAST !!! Ibland får man bryta loss " plasten " för att komma åt stålmuttern under plastskalet säger han.. : :???: jag tycker nog att " plasten " mer liknar aluminium eller något liknande och att " däckgubbarna " är åt helvete för hårdhänta med sina muttermaskiner.. :?: :?:


Det är lite knepig konstruktion på de där muttrarna, på en av mina lossnade den yttre biten, lagomt kul om den trillar av under körning för då passar inte original hjulmutterverktyg.

Men ja, däckfirmorna drar åt muttrarna så fruktansvärt hårt att man knappt får loss dem själv. Lite märkligt när de ska vara proffs. Vissa är säkert bra såklart!

Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

anersimyra  
#383434 Det blir nya blåeloxerade hjulmuttrar som kommer monteras med momemtnyckel.. \M/ :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

rikard_e  
#383440 Låter udda, men bra att ni går ut och berättar det. Brorsan har köpt en Wildtrack nu, så får väl kolla hur det är på den.

Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

jannee  
#383445 Lossar eller skruva åt hjulbultar ska man ALLTID göra manuellt. Smörj alltid bulten med kopparpasta, absolut inget annat. Dra dem sedan så pass hårt att det knirkar till lite. Har du några hjullåsbultar, dra inte dessa lika hårt
När du sedan kört runt 10 mil - EFTERDRA - kontrollera,
Endast slarviga/nonchalanta personer gör ej detta.
En muttermaskin är rena döden om den inte är inställd på moment.
Jag har gjort på detta sätt i snart 50 år, både på personbil och lastbil/släp. Aldrig något hjul som lossnat MEN har alltid kunnat lossa det själv vid punktering som under årens lopp blivit ett antal 😈

Användarvisningsbild

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Blue  
#383454
jannee skrev:Lossar eller skruva åt hjulbultar ska man ALLTID göra manuellt. Smörj alltid bulten med kopparpasta, absolut inget annat. Dra dem sedan så pass hårt att det knirkar till lite. Har du några hjullåsbultar, dra inte dessa lika hårt
När du sedan kört runt 10 mil - EFTERDRA - kontrollera,
Endast slarviga/nonchalanta personer gör ej detta.
En muttermaskin är rena döden om den inte är inställd på moment.
Jag har gjort på detta sätt i snart 50 år, både på personbil och lastbil/släp. Aldrig något hjul som lossnat MEN har alltid kunnat lossa det själv vid punktering som under årens lopp blivit ett antal 😈


Dra så det knirkar lär ju inte vara samma på alla hjulbultar, momentnyckel är rätt melodi.
Lossar alltid med mutterdargare och drar till med mutterdragare men kontrollerar med momentnyckel.
Får alltid dra lite med momentnyckeln så har man känsla i avtryckarfingret så går det fint att använda muttermaskin.

Avatar Fallback

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

tallen100  
#383460
anersimyra skrev:
Hema skrev:
anersimyra skrev:I dag var jag till den lokala " däckgubben " och bytte till sommarhjulen. Plötsligt svär " däckgubben " över Fords ( ranger ) usla hjulmuttrar. Med muttermaskinen har han nära nog runddragit den ena muttern. Titta vilket skit, de är överdragna med ett lager PLAST !!! Ibland får man bryta loss " plasten " för att komma åt stålmuttern under plastskalet säger han.. : :???: jag tycker nog att " plasten " mer liknar aluminium eller något liknande och att " däckgubbarna " är åt helvete för hårdhänta med sina muttermaskiner.. :?: :?:

Det är nästan standard att man inte kan lossa sina hjul efter ett besök.. En fördel är att man kan skippa reservhjulet, för det kommer man aldrig kunna använda.. 😡
Själv använder jag momentnyckel, när jag skiftar hjul på " hjulingen " känns det som de aldrig i helvete kan sitta fast, men det gör de.. :geek:

Ett hjul behöver inte dras hårt alls, men man vill ju vara på säkra sidan och dra lite förmycket :oops:

Reservhjul följer väl inte med till nya bilar längre? brukar vara en sån där punkteringslagningsflaska och en sån där liten kompressor att sätta i sigguttaget, så blir det ett riktigt hål på ett däck så är det väl bara bärgare som gäller :surp: Miljövänligt och bra ska det vara :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).