Arbetskläder för skogen

Bästa hjälmen (hörselskydd)

25 inlägg 17927 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa hjälmen (hörselskydd)

Turee  
#378791 Hej! Jag har känslig hörsel/öronsus och min Husqvarna hjälm dämpar inte alls tillräckligt bra trots hyfsats fräscha hygien insatser. Skulle vilja ha en hjälm som duger i skogen och har grymma hörselkåpor. Nu kör jag utan hjälm med hörselkåpor vilket inte är att föredra. Finns det någon annan i samma sits som har hittat en lösning eller vet ni någon bra hjälm? Mycket tacksam.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Carlfritidshuggare  
#378793 Peltor-hjälmen kanske. Jag tycker de hörselskydden dämpar bra. Samma som Stihls hjälm. När jag kör röjsåg med en gammal Oregonhjälm har jag även proppar.

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Wester  
#378801
1457179717_peltor-h540p3e-413-sv-01.jpg
Stihl eller Peltor hjälm med Optime3 hörselskydd är nog bland det bästa man kan köpa när det gäller dämpning

Användarvisningsbild

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Göt  
#378817 är det nån mer än jag som får sönder peltors hörselskydd. jag lyckas alltid få loss en" tråd". Finns det nåt bra tips att slippa detta och nåt bra sätt att reparera :oops: :???:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Mowi850  
#378824 Den allra bästa dämpningen jag har fått är att sätta i mina peltor i hjälmen det blir väldigt bra dämpning då.

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378866 Säger med peltor med hjälmfäste, man hör radion bra även på fullgas på 357an.
Annat var de med radion på jonseredshjälmen(fabrikat Sordin) hördes bara vid tomgång, rena skämtet

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

ÅsaNisse  
#378873 Köpte ett set med Peltor XP Alert och hjälm från Active outfit i veckan. Skit vad man bedrog sig då paketet kom. Ingen hjälm och ingen laddare. Bara ett par hörselskydd för hjälmmontage och vanliga alkaliska batterier. Detta trots att bilden i annonsen visar komplett hjälm med monterade hörselskydd och texten säger " möjlighet att ladda via vägguttag / usb". Jag kan inte ladda vanliga alkaliska batterier i ett vägguttag och lurarma trillar av huvudet då sladden är för lång

Användarvisningsbild

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Vardon  
#378889 Vanlig hjässbygel under hjälminredningen som jag tror det var Mowi85 menade. Har inte provat det själv men tror nog det dämpar bäst.

Själv har jag 3M / Peltor hjälmen med peltorbyglar och tycker väl i ärlighetensnamn att de är sådär. Håller nog gamla husqvarna hjälmen från 91 för bättre åtliggande mot huvudet. (att hjälmen sprack när man tryckte den mellan händerna var mindre bra)

Användarvisningsbild

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Vardon  
#378892
ÅsaNisse skrev:Köpte ett set med Peltor XP Alert och hjälm från Active outfit i veckan. Skit vad man bedrog sig då paketet kom. Ingen hjälm och ingen laddare. Bara ett par hörselskydd för hjälmmontage och vanliga alkaliska batterier. Detta trots att bilden i annonsen visar komplett hjälm med monterade hörselskydd och texten säger " möjlighet att ladda via vägguttag / usb". Jag kan inte ladda vanliga alkaliska batterier i ett vägguttag och lurarma trillar av huvudet då sladden är för lång


Köp laddbara batterier och laddare på IKEA. Laddpaket kostar ju nästan 900 kr vilket jag tycker är hiskeligt dyrt. Visst man får öppna luckan nån gång. I övrigt hoppas jag du bli nöjd med lurarna. De äter batteri när det är kallt ute tycker jag. Har alltid ett reservpar med mig i fickan.

http://www.proffsmagasinet.se/skydd/hor ... -laddpaket

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Hema  
#378983 En annan fördel med Peltor/M3-hjälmen är att man har de infällbara (upp/ned-fällbara) skyddsglasögonen.

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

jörgent  
#378996 säkert en dum fråga men iaf: Passar peltors fäste Husqvarnahjälmen??

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379035 Beror nog på hur gammal den är men är den mer än 5år ska du kasta den iaf så köp en ny hjälm med rätt hörselskydd

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Hema  
#379049
jörgent skrev:säkert en dum fråga men iaf: Passar peltors fäste Husqvarnahjälmen??

Jag har ett äldre hva på en en Peltorhjälm o det passar till 99%, hur det är med nya grejer vet jag ej.

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

jörgent  
#379063 Passar även visirfästet?

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Carlfritidshuggare  
#379069
Hema skrev:En annan fördel med Peltor/M3-hjälmen är att man har de infällbara (upp/ned-fällbara) skyddsglasögonen.


Kan man eftermontera skyddsglasögonen i Stihl-/Peltor-/3M-hjälmen? Såg att Skogma säljer lösa och ibland skulle jag vilja ha mer skydd än visiret. Är snudd på världsmästare att få något i ögonen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).